
World Socialist Web Site wsws.org

News of the World hacking scandal throws
spotlight on Murdoch media empire
Julie Hyland
20 January 2011

   The private investigator at the centre of allegations of
widespread phone hacking by Rupert Murdoch’s News of the
World (NoW) has reportedly admitted that executives at the
newspaper were aware of the practice.
   According to the Guardian, Glen Mulcaire has made the
admission in a statement given to the high court. The document is
also said to confirm that Ian Edmondson, NoW’s assistant editor
(news), asked Mulcaire to hack into voice mail messages left on a
mobile belonging to Sky Andrew, a football agent. Two weeks
ago, the NoW announced it had suspended Edmondson before
Christmas pending a separate legal action by actress Sienna Miller
against the newspaper, in which he was named.
   Mulcaire and Clive Goodman, NoW’s royal correspondent, were
jailed in 2007 for six and four months, respectively, after they
were found guilty of illegally accessing the mobile phone
messages of members of the royal family. The royals had called in
police to investigate, after a number of stories appeared in the
NoW on Princes Harry and William.
   Despite evidence that the potential victims of the phone hacking
ran to the hundreds, if not thousands, and involved government
ministers, police and defence chiefs, the case was confined solely
to the royals and Goodman was the only NoW journalist to be
charged.
   The NoW claimed throughout that Goodman was a rogue
reporter, and Mulcaire an out-of-control investigator. Andy
Coulson, then editor of the NoW, resigned his post when the two
were jailed. He vigorously denied any knowledge of the phone
hacking, but said he took responsibility, as it had happened on his
watch. Not long after, Coulson went to work for Conservative
leader David Cameron, then in opposition. He is now employed as
Cameron’s director of communications.
   It is not clear why Mulcaire has named Edmondson now, after
years of denying the involvement of anyone other than Goodman,
or how Edmondson will respond to his claim. There is speculation
that the NoW was forced to move against Edmondson because its
rogue reporter defence had become untenable. He may be
sacrificed, it has been suggested, to draw a line under the scandal
and protect Coulson and others.
   Mulcaire and Goodman received payoffs for unfair dismissal
from the NoW—with Mulcaire receiving £80,000 and Goodman an
undisclosed amount rumoured to be as much as £1 million. As
both settlements were subject to confidentiality agreements, it has
never been explained why the NoW would make payouts to those

found guilty of criminal offences. There are also claims that
Mulcaire’s legal fees, thought to be running at some £500,000 so
far, are being paid by News International, which publishes the
NoW.
   The scandal raises questions about relations between Murdoch’s
corporation and the police, and reaches right into the heart of the
political establishment.
   For several years, it appeared that the allegations of extensive
phone hacking by the NoW had been laid to rest, after the
Metropolitan Police ruled out further charges. Declining to publish
the evidence it had collected from Mulcaire, the Met said it would
instead inform those thought to be victims privately.
   In July 2009, however, the Guardian alleged that the list of
potential targets was far wider than previously assumed, including
John Prescott, former deputy prime minister, and then minister
Tessa Jowell. Prescott challenged why police had never informed
him that he could have been a target, but Andy Hayman, then
assistant commissioner at the Met, repeatedly insisted that there
was no evidence that Prescott’s phone had been hacked.
   Further investigation by the Guardian revealed that the police
had recovered 4,000 full or partial names and nearly 3,000 full or
partial telephone numbers at the time of the 2007 trial, but had
named just eight individuals.
   In March 2010, the NoW settled with publicist Max Clifford for
intercepting his voice mail, agreeing to pay legal costs and an
undisclosed personal payment that has been reported to be as high
as £1 million. Clifford had won a court ruling that the NoW must
disclose secret information of the journalists involved in the
hacking. The deal meant that this information could not be made
public.
   The Clifford settlement was in addition to some £1.5 million
reportedly paid in other out-of-court settlements. An investigation
by the New York Times in September 2009 quoted lawyer Mark
Lewis stating, “Getting a letter from Scotland Yard that your
phone has been hacked is rather like getting a Willy Wonka golden
ticket. Time to queue up at Murdoch Towers to get paid.”
   At least six lawsuits are thought to be under way, with many
more being prepared against the NoW. In addition, 11 people are
taking legal action against Mulcaire. Prescott and former deputy
Met Police commissioner Brian Paddick—subsequently identified
as a potential victim—are seeking a judicial review into the police
handling of the investigation.
   The Times investigation cited several former NoW journalists

© World Socialist Web Site



stating that Coulson had “actively encouraged” phone hacking. “In
fact”, the newspaper continued, “an examination based on police
records, court documents and interviews with investigators and
reporters shows that Britain’s revered police agency failed to
pursue leads suggesting that one of the country’s most powerful
newspapers was routinely listening in on its citizens.”
   This was followed by a Channel 4 “Dispatches” programme, in
which it was alleged that Coulson had personally listened to
hacked messages.
   Two parliamentary select committees are involved in inquiries
concerning the hacking, and the House of Commons voted to refer
allegations of hacking against politicians to the Standards and
Privileges Committee.
   In February, the cross-party culture, media and sport select
committee reported that the exact number of victims of this
criminal activity “will never be known”, not least due to the
silence of Goodman and Mulcaire and the “collective amnesia” at
the newspaper group. But it was certainly more than “a handful”,
it said.
   It was “inconceivable” that no one else at the NoW knew of the
hacking, the committee stated. It registered its concern about the
“readiness of all of those involved: News International, the police
and the PCC [Press Complaints Commission] to leave Mr.
Goodman as the sole scapegoat without carrying out a full
investigation at the time.”
   It added that while no details had been forthcoming on any
payoffs to Goodman or Mulcaire, the committee was “left with a
strong impression that silence has been bought.”
   Despite such reports, in December the Crown Prosecution
Service said police had failed to find “admissible evidence” to
purse legal action, and the case was closed.
   In response to the allegations now made against Edmondson, it
was announced that a panel of prosecutors and police will be set
up to review any fresh evidence—although it is considered unlikely
that the case will be reopened.
   As Henry Porter noted in the Observer, “Imagine these
allegations being made about any other organisation…and you
realise that this kind of cover-up, involving the payment of so
much money to so many people, is unprecedented…. The truth is
that no other organisation in Britain could have acted in this way
and come so far without suffering serious penalties and public
humiliation.”
   It has been suggested that the Met police were reluctant to
investigate lest it damage its relations with News International.
What precisely these relations consist of has never been spelt out.
   Andy Hayman, who led the investigation into Goodman and
Mulcaire, is now employed by Murdoch’s Times (of London) as a
columnist.
   A 1999 police investigation into corruption within the force
revealed a detective agency run by former officers acting as
intermediary between police and the tabloids. In 2004, further
arrests were made as the result of investigations into the links
between police and “several media” organisations, involving the
handing over of criminal records.
   In 2003, Rebekah Brooks, then editor of Murdoch’s Sun tabloid,
told a parliamentary committee that the newspaper paid police for

information. News International immediately issued a denial.
   As for the political establishment, the close relations between
Tony Blair and Murdoch are legendary. The multibillionaire’s
access to government has certainly not been diminished by the
change from Labour to the Conservative-Liberal Democrat
coalition, as Coulson’s appointment signifies.
   It is Conservative Culture Secretary Jeremy Hunt who is
currently looking into Murdoch’s News Corporation’s planned £8
billion buyout of BSkyB. The acquisition is opposed by many
other media outlets, including the Guardian. If cleared, Murdoch
would control half of Britain’s TV revenues and half its
newspapers’ revenues by the middle of the next decade, according
to Will Hutton.
   The Guardian noted that in December, the corporation “was
handed a gift when the hostile business secretary, Vince Cable,
was stripped of his role in judging whether to allow the takeover
after saying that he had ‘declared war on Murdoch’ to two
undercover Daily Telegraph reporters.”
   That is something of an understatement. Cable was due to decide
whether Murdoch’s bid should be passed onto the Competition
Commission. As a result of the undercover sting, the decision
passed to Hunt.
   Hunt is on record as stating that he is not opposed to the
takeover. It has subsequently emerged that he held a private
meeting with Murdoch’s son, James, absent civil servants last
June, just after the BSkyB bid was made public.
   Only last week, the Financial Times reported that Hunt had been
warned by lawyers to be careful to avoid legal challenges, after he
sent Murdoch’s company a key document concerning the bid.
“Three competition experts”, had said this “could give News Corp
[Murdoch’s international media operation] the ability to offer pre-
emptive ‘remedies’ that would cut out the need” for investigation
by the Competition Commission, the FT reported. “News Corp
pursued this tactic when the European Commission was
considering the bid, which was eventually passed
unconditionally.”
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

