World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Further legal action possible in News of the
World phone hacking scandal

Paul Bond
22 April 2011

The arrest of senior journalists, a limited admission of liability
by News International, the pressing of civil test cases for damages,
and the possibility of a further police investigation into illegal
payments to officers, have deepened the crisis surrounding
the News of the World (NoW) phone hacking scandal.

The case continues to reveal the close relations of the media,
police and poaliticians. Last week, Prime Minister David Cameron
rejected calls for a public inquiry into phone hacking. He did so in
an interview with the News Corporation channel Sky News. Pre-
empting further investigations he said, “1’m not sure anyone fully
knew how widespread it was”.

The matter first came to light in 2006, when the NoW published
stories concerning members of the royal family. The NoW’s royal
editor Clive Goodman and a private investigator he employed,
Glen Mulcaire, were jailed for four and six months respectively in
2007 for illegally accessing mobile phone messages.

The line taken by the paper was that Goodman was a rogue
reporter, and Mulcaire an out of control investigator. The NoW’s
then editor, Andy Coulson, resigned, denying any wider
knowledge of phone hacking. He later became Cameron’s director
of communications.

When Metropolitan Police officers searched Mulcaire’'s home,
they found 4,332 names, 2,978 mobile phone numbers, and 91 PIN
codes to access voicemails. But they interviewed only one
journalist, Goodman, and a senior officer later told MPs that they
had only identified “8 to 12" possible victims. Andy Hayman, who
led the origina police inquiry, resigned shortly afterwards and
started writing a column for the Times, another News International
paper.

A number of public figures questioned whether their messages
had been hacked, and suggestions mounted that many politicians
had been targeted. Former Prime Minister Gordon Brown asked
the police to investigate whether his phones had been hacked in
2005-2007 when he was chancellor.

From 2009 the Guardian published further revelations of the
scale of hacking. News International invited the Guardian to
submit any evidence of wrongdoing to the police and the
Metropolitan Police obligingly decided that “no additiona
evidence has cometo light” and refused to open a new inquiry.

It then emerged that News International (NI, the UK subsidiary
of News Corporation) had paid out more than £1 million in
damages and costs to settle claims of phone-hacking against three
people involved in football. These were not disclosed during the

earlier trial because of gagging clauses.

The Press Complaints Commission (PCC) conducted an
investigation that accepted the News Internationa line at face
value. A second Parliamentary Select Committee said it was quite
clear that many voicemails had been hacked, and that News
International showed a marked “unwillingness to provide detailed
information”. One police officer suggested up to 6,000 people had
been intercepted. The Select Committee found no direct evidence
that Coulson had known about the hacking.

In subsequent evidence to the High Court, Mulcaire admitted
that executives at the NoW were aware of the practice. He
confirmed that lan Edmondson, the NoW'’s assistant editor (news),
had asked him to hack voicemails. Edmondson was sacked. This
made the position of Coulson, Edmondson’s editor at the time,
unsustainable, and he resigned as Cameron’'s director of
communications. Cameron defended Coulson, saying he had been
“punished twice for the same offence”.

A public dispute arose between the Metropolitan Police’s acting
deputy commissioner, John Yates, and Director of Public
Prosecutions Keir Starmer QC. Yates had told MPs that the
original investigation was limited by legal advice on the
Regulation of Investigatory Powers Act 2000. Starmer
contradicted this flatly. MP Chris Bryant has suggested Yates
should reconsider his position.

Faced with arising wave of civil litigation against the NoW for
matters the Metropolitan Police did not investigate in 2006—and
demands for a judicial review of that investigation from former
Scotland Y ard commander Brian Paddick—the force began a new
investigation into the hacking, Operation Weeting. Paddick, who
suspects his own voicemail may have been hacked, has called for
another force to conduct the investigation: “Otherwise, certainly
some of the victims of phone-hacking will not be satisfied that the
thing has been investigated thoroughly”.

Two weeks ago Edmondson was arrested and released on police
bail along with chief reporter Neville Thurlbeck. Among the
meatters not investigated by the 2006 inquiry was an email “for
Neville’ containing details of more than 30 messages hacked from
the phones of Gordon Taylor, head of the Professional
Footballers Association. Thurlbeck denies receiving or viewing
this email.

Three days later News International sought to alleviate pressure
by admitting limited liability for the period 2004-2006. A third
senior reporter, James Weatherup, who was news editor during

© World Socialist Web Site



that period, was subsequently arrested.

The company offered an unreserved apology and compensation
to eight victims of hacking, although it said it would continue to
contest other allegations. (There were then 24 cases pending.)
Among the eight were Tessa Jowell, culture secretary for the
Labour government at the time, and Joan Hammell, aide to then
Deputy Prime Minister John Prescott. The actress Sienna Miller
has indicated her unwillingness to accept the settlement. A High
Court judge has recommended that four test cases, including hers,
should be heard before February 2012.

George Galloway, who says he has been shown evidence his
phone was hacked, said the apology was a “cynical attempt to
protect the company’s chief executive Rebekah [Brooks née]
Wade’. Brooks, who announced the apology, was editor of the
NoW between 2000 and 2003. Labour MP Chris Bryant told the
House of Commons he believed hacking had been conducted at the
NoWw from 2002.

Bryant said “members and former members of this House have
said they were warned off pushing this issue in the House and in
select committees. When | raised the question of parliamentary
privilege last September, my friends were told by a senior figure
alied to Rupert Murdoch and a former executive of News
International to warn me that this would not be forgotten”.

When Brooks refused to give evidence to a Select Committee,
MPs decided against issuing a subpoena to force her to attend.
According to former Plaid Cymru MP Adam Price, this was “to
some extent because of what | was told at the time by a senior
Conservative member of the committee, who | know was in direct
contact with NI execs, that if we went for her...they would go for
us—which meant effectively that they would delve into our
personal livesin order to punish [us]”.

An ex-minister in Gordon Brown’s government recently told the
Observer that Murdoch had sent messages to Brown, via a third
party, urging him to take the political heat out of the phone-
hacking scandal, which was in danger of damaging his company.
News International dismisses the claim as“rubbish”.

Both Labour and the Conservatives have close links with
Murdoch’s corporation, and depend on the multibillionaire's
backing. Cameron has dined with Brooks and Murdoch’'s son,
James. Former Labour cabinet minister David Blunkett resigned
after disclosure in the NoW and the Sun of details of his affair with
Kimberly Quinn. Blunkett suspects his phone was hacked, but is
pursuing no legal case. The day after his resignation, he dined with
Brooks and has written a column for the Sun since 2005. The
Liberal Democrats challenged Coulson’s claims to be ignorant of
the hacking, but have defended him in parliament.

There are also close links with the police. Metropolitan Police
Commissioner Paul Stephenson had seven dinners at the NoW
between 2006 and 2010, when his force turned down requests to
reopen the hacking investigation. Three weeks ago the force
revealed a further 20 hospitality meetings with News International.
This included a lunch Andy Hayman had at the Times in February
2006, while he was conducting the original NoW investigation.
Only later were another five engagements Hayman had at the
NoW disclosed.

In 2003 Brooks told MPs, “We have paid the police for

information in the past”. News International issued a denial, and
Brooks said she was speaking generaly rather than specifically
about her own paper. Former NoW journalist Paul McMullan
alleges that a fifth of Metropolitan Police officers have taken
money from tabloid journalists for information.

The Metropolitan Police are now conducting a “scoping
exercise” to see if there are grounds for a criminal investigation.
Following the recent collapse of a murder trial amid allegations of
police corruption, the closer connections between such activity and
the political establishment have begun to emerge.

Jonathan Rees was facing trial for the murder of Daniel Morgan
inaLondon pub in 1987. The fifth trial brought in connection with
this case collapsed when the Metropolitan Police discovered four
boxes of undisclosed documentation, which the Crown
Prosecution Service decided rendered the proceedings
unsustainable. A senior police officer has admitted that “police
corruption was a debilitating factor” in the failure to investigate.

Rees was a private investigator who obtained illegal information
from a network of contacts among corrupt police officers, bank
workers, and phone company employees. According to a police
intelligence report he was “for a number of years...involved in the
long-term penetration of police intelligence sources’. Between
1993 and 2000 he was employed by the NoW.

That year he was convicted of perverting the course of justice,
after planting cocaine to discredit a woman fighting a custody
battle. On his release in 2005 he was re-employed by the Now,
now under Coulson’s editorship. Rees's name had not been made
public up until now because of the ongoing court case, but the
Guardian reported last month that it had written about him to
Coulson before he took up the Downing Street post. The paper
said that Cameron had been made aware of Rees's record and
employment before he gave Coulson the job.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

