World Socialist Web Site

WSWS.0rg

| nside WikiL eaks—an attack from a former

suppor ter

Johann Muller
1 April 2011

In mid-February, Econ-Verlag published Inside WikiLeaks by
Daniel Domscheit-Berg, a former employee of the whistleblower
web site WikiL eaks.

WikiLeaks has uncovered secret dispatches and documents,
contributing to the exposure of imperiaist crimes, particularly
those of the US. The web site has played arole in revelations that
have contributed to the revolutionary uprisings in Tunisia and
Egypt. Since then, WikiL eaks founder Julian Assange has become
the focus of an unprecedented witch-hunt. On the basis of
fabricated and politically motivated charges, he faces deportation
from the UK to Sweden, and possibly to the United States, where
right-wing politicians and the media have publicly demanded the
death sentence.

In this situation, Assange’s opponents have been bolstered by
the publication of Inside WikiLeaks. The book’s publication was
accompanied by a massive media campaign, which included the
Guardian, Stern TV and the online edition of Bild newspaper. In
mid-February, less than three months after the first announcement,
the book has now appeared in Germany, the United States and
twelve other countries. In Germany, Domscheit-Berg was given
numerous platforms from which to discredit WikiLesks and
promote his counter-project “ OpenLeaks.”

Previous reviews have characterized Inside WikiLeaks as “in
parts garrulous, redundant and too detailed” (Der Spiegel), a*“book
of accusations’ (FAZ) or even as a “gripping and illuminating
document of the times” (Zeit). In fact, the view expressed by Der
Soiegel is confirmed upon reading the book. It takes the form of an
autobiographical narrative, peppered with irrelevant details, and
the author’'s beliefs and emotional protestations of his good
intentions. Above all, the personality of Julian Assange is
described often in a very subjective and sometimes offensive
manner.

This is most obvious in the sixth chapter (“Julian visits’), which
details the meals, sleep, work and other life habits of Assange. It
draws on the experience of a two-month stay of the WikiLeaks
founder in Domscheit-Berg's apartment. The author makes a
particular issue of Assange's supposed weaknesses, his difficulties
of orientation and organization, and points to an aleged dark
paranoia. The work of WikiLeaks is placed completely in the
background.

Domscheit-Berg came in contact with WikiLeaks and Assange
when he offered to become a volunteer in the web site's online
chat room. The first meeting took place at a hacker conference of

the Chaos Computer Club, for which Domscheit-Berg had
prepared a speech for Assange. According to his own account,
Domscheit-Berg worked at WikiLeaks because he believed “in a
better world order”, and saw the root of al evil in the world in the
secrecy of information.

Domscheit-Berg's central message is that as leading figures in
WikiLeaks, both Assange and he had held the same principles
from the start, but that over time Assange had abandoned these and
increasingly assumed dictatorial traits. This was given as the
reason for the conflicts which arose over the direction of the web
site. However, Domscheit-Berg makes no attempt to go into the
content of these differences.

A blog entry dated 31 December, 2006 on the site 1Q.org, before
Domscheit-Berg had joined WikiLeaks, outlines Assange's
rationale and mission for WikiLeaks, and still applies today. It
says:

“Hence in a world where leaking is easy, secretive or unjust
systems are nonlinearly hit relative to open, just systems. Since
unjust systems, by their nature induce opponents, and in many
places barely have the upper hand, mass leaking leaves them
exquisitely vulnerable to those who seek to replace them with
more open forms of governance. Only revealed injustice can be
answered; for man to do anything intelligent he has to know
what’ s actually going on.”

In contrast, for Domscheit-Berg the guiding principle is not
opposition to injustice, but neutrality. He writes. “ The fact that we
published what we received corresponded to our understanding of
transparency. How could it be handled differently? Otherwise we
would have been accused of partisanship. Whether it hit the right
or the left, nice people, or stupid ones, we published it all.”

There was a clash when Assange proposed publishing material
first that was more politically explosive. Domscheit-Berg writes:
“At this time, we no longer published documents in the order they
were received—according to the principle that had actually been
firmly agreed—but left the majority to one side and focused on the
Big Shots. Julian abandoned the earlier approach. And in spite of
intense discussions, he would not change his mind.”

He goes on in the same vein regarding the release of the
“Collateral Murder” video. This depicts American soldiers
shooting from a helicopter and killing defenceless civilians and
children. This video, which has come to symbolise the criminal
behaviour of USforcesin Irag, was distributed worldwide, and did
much to expose the propaganda of the alleged “war on terror.”

© World Socialist Web Site



But Domscheit-Berg does not agree: “Thetitle, * Collateral
Murder’ may have been a good creation from aliterary standpoint.
However, we had to listen to a lot of criticism afterwards. We
should have taken a neutral position. Because we had edited our
own video out of the raw material ... we had become manipulators
of public opinion.”

What clearly emerges here is that Domscheit-Berg fails to
appreciate the real content and explosiveness of the material, in
contrast to Assange, who staked everything on bringing this out as
clearly as possible, and made publishing politically explosive
material the priority.

Over many pages, Domscheit-Berg describes secondary or
absurdly subjective organizational conflicts, as in one incident
where Assange preferred to “strike up profound discussions about
the state of the world” rather than sell t-shirts to raise money.
These trivialities are clearly supposed to serve as a justification for
his own behaviour.

In the summer of 2010, Domscheit-Berg carried out areal act of
sabotage, leading to the break with WikiLeaks. On August 25, at
his instigation, the technicians responsible for maintaining the web
site closed down the wiki engine used for the publications and
changed passwords for the e-mail system and Twitter access.

Shortly afterwards, a Newsweek blogger published areport citing
an internal source. He described WikiLeaks internal deliberations
in which the founder, Assange, was asked to voluntarily resign, or
if necessary, be deposed by force. Assange suspected Domscheit-
Berg of being the source of the news report and suspended him for
amonth from the staff of WikiL eaks.

These maneuvers among team members around Domscheit-Berg
were a cowardly response to the fabricated rape allegations made
against Assange in Sweden. Domscheit-Berg writes: “A
spokesman for an organization against whom such charges are
made damages the reputation of the projects that he represents.
Whether one likes it or whether it appears just is another matter.
Not only | but many others asked him to back away alittle.”

Thus Domscheit-Berg virtually takes the side of those who seek
to oppose and silence Assange by means of the accusation of
sexua misconduct. In this case, the investigation of Assange in
Sweden was hated in August 2010 because there was “no
evidence that he committed a rape” as the Swedish chief
prosecutor said.

But this was till not enough. Domscheit-Berg took this
opportunity to conduct a general reckoning with Assange: “It has
been clear for a while now that WL [WikiLeaks] was developing
in the wrong direction and we too had to change. [...] Through a
separation of powers, we wanted to offer a neutral submission
platform, which was purely technological. And not to act as a
political agitator, with a Twitter account as a propaganda channel.”

The group around Domscheit-Berg announced they were pulling
out and summarily removed parts of the software developed by
WikiLeaks. Along with this “deconstruction”, which left behind a
damaged system, the clique also took material that was stored on
the Submission System, which Domscheit-Berg justified with
reference to problems over security and a lack of protection of
sources. The material was supposedly to be returned when the
security of WikiLeaks had been restored.

Those who had left WikiLeaks then founded their “alternative
platform” called “OpenLeaks’. One significant change compared
to WikiLeaks is that it completely refuses to publish any material
submitted. A source hands over material to OpenLeaks and
proposes who is to publish it. OpenLeaks then passes it on. This
could be to conventional media such as newspapers, or to trade
unions and NGOs, which, Domscheit-Berg claims, “are
particularly well suited to this’.

However, the power of WikiLeaks lies precisely in the fact that
material that is of interest to the public is published without
censorship, and against the will of the powers that be and the
corporations. In this respect, the bourgeois press and the trade
unions play a miserable role.

Domscheit-Berg knows this perfectly well, describing el sewhere
how newspapers publish selectively and sometimes falsify
material. Especially with regard to the documents on Afghanistan
and the Iraq war, or the embassy dispatches, the New York Times
and the Sliddeutsche Zeitung explicitly called for censorship.

It is striking that the media not only supported the book Inside
WikiLeaks when it was published but aso when it was being
prepared. When Domscheit-Berg was suspended, Der Spiegel
journalists immediately surfaced with a request for an interview.
The publication of the book was announced widely in the
bourgeois press.

The publisher, Econ-Verlag, is part of the Swedish publishing
group Bonnier, which also includes the Swedish daily newspaper
Expressen. This paper had reported the charges against Julian
Assange before he had even heard about them himself.

The timing of Domscheit-Berg's allegations of “political
agitation” by Assange is significant. Regardless of Domscheit-
Berg's personal motives and intentions, his public break with
WikiL eaks coincided with the active efforts of the US government
to silence Assange.

As the hacker group “Anonymous’ has revealed, American
security firms in cooperation with the US Department of Defense
developed a plan to target WikiLeaks. A presentation looking at
how to defame destroy and destabilize WikiLeasks mentions a
Daniel “Schmitt”, the alias for Daniel Domscheit-Berg, who is
identified as being “disgruntled” inside WikiLeaks. (See: “US
security firms planned smear campaign against WikiLeaks”)

Those who left WikiLeaks with Domscheit-Berg have caused
damage to WikiLeaks in severa ways. On the one hand, they
sabotaged the web site technically and with regard to its staff. By
contributing to Inside WikiLeaks, they are aiding the already broad
front of mainstream media, whose aim is to silence Assange and
WikiL eaks.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


/en/articles/2011/feb2011/wiki-f17.shtml
/en/articles/2011/feb2011/wiki-f17.shtml
http://www.tcpdf.org

