
World Socialist Web Site wsws.org

Commercial rivalries underlay conflict with
Murdoch’s media empire
Dave Hyland
19 July 2011

   The explosive divisions that have erupted within ruling
circles surrounding the News of the World phone hacking
scandal and the events leading to its exposure have from the
start been fuelled by economic rivalries.
   For days, amid the revelations of criminal activity on an
“industrial scale”, the attention of Labour leader Ed
Miliband was centred on efforts to block Rupert Murdoch’s
efforts to secure overall control of the BSkyB satellite
channel. A victory for parliament and the “British people”
was declared when Murdoch withdrew his bid, in order to
maintain his current 39 percent stake in BSkyB and
hopefully protect his far larger concerns in the United States
from scrutiny with investigations being called for by
numerous Senators and Congressmen.
   The FBI are the latest to announce an investigation into the
company’s activities, after accusations that it had hacked
into victims of the 9/11 bombings.
   Until the eruption of the present scandal, both Labour and
the Conservatives worked together so closely with
Murdoch’s News International, News Corporation’s UK
operational arm, that Murdoch was often referred to by MPs,
with a mixture of envy and sarcasm, as “the 24th member”
of the Cabinet.
   Until last week it appeared that the Conservative/Liberal-
Democrat coalition were going to simply wave through
News International’s £12 billion takeover of the other 61
percent of BSkyB.
   Since then former editors of News International, Andy
Coulson and Rebekah Brooks, have been arrested, a
168-year-old newspaper with the highest circulation in the
UK has been closed down, and its owner and leading
executives have been summoned to answer questions before
a parliamentary select committee. The old saying “a week is
a long time in politics” has never been more apt. The entire
political establishment was in disarray before Labour leader
Ed Miliband took the initiative, by calling the three main
parties to a secret meeting where a common approach to the
growing crisis was agreed to prevent it spiralling out of
control.

   These events are also the tipping point in the conflict that
has been simmering under the surface between the Murdoch
family and the British Broadcasting Company. The public
has only been afforded small glimpses of this growing
mutual rivalry and the loathing it has generated.
   BSkyB was formed when Sky merged with BSB in 1990,
with the merged entity floating on the stock exchange in
1994 and joining the FTSE 100 just one year later. Best
known for the Premier League football deal it signed in 1992
and the launch of Sky+ in 2001, BSkyB employs 16,500
people. Having diversified into broadband and telecoms, Sky
now has over 10 million customers across the UK. This
equates to over one in three households. The company has a
market capitalisation of £12.5 billion, making it the 32nd
largest company on the FTSE 100.
   This is why Murdoch has been desperate that his bid for
BSkyB went ahead. In a highly volatile market, the share
value of News Corp is only being held up by a buy-back
clause and the promise of increased profits from the
promised takeover. The danger for Murdoch is that without
this merger, News Corp could spiral down into catastrophe
with a further run on share prices.
   This was a factor in his change of support from Labour to
the Tories in 2009, prior to the 2010 General Election. In
Prime Minister David Cameron, Murdoch had the most
pliant tool imaginable. Recently released documents reveal
that Cameron has had no less than 26 meetings with
Murdoch’s executives in just over a year, 15 of these since
May. He also invited Rebekah Brooks to Chequers on two
occasions and met up with her at a Boxing Day get-together.
   The major obstacle to Murdoch’s plans has been the BBC.
Satellite broadcasting has opened new markets and
massively increased the pace of competition. The BBC has
changed fundamentally from an almost exclusive national
public broadcasting company to an institution with a global
reach—forming alliances with numerous private companies.
   In his speech to the 2005 Edinburgh International Festival
the then-Director General of the BBC, Mark Thompson,
mapped out his institution’s policy perspective:

© World Socialist Web Site



    
   “Everything we know about the online world suggests that
it’s the big brands—the eBays, the Amazons, the
Microsofts—that punch through. And the BBC is one of the
big brands. In content terms one of the biggest on-line
brands in the world and by far the biggest British one. And
that’s before we begin to direct the full creative and
marketing energy of the organisation in this direction.”
   The 2008 world economic crisis and recession intensified
the tensions between the Murdoch organisation and the
BBC, which broke out onto the surface the following year.
In his MacTaggart lecture at the 2009 Edinburgh
International Festival, Murdoch’s son James referenced the
works of Darwin, Tolstoy and practically anyone else he
could in an attempt to provide intellectual weight to his
attack on the rest of the UK media, the BBC and government
regulation.
   He spoke of a “land-grab, pure and simple, going on” that
“in the interests of a free society it should be sternly resisted.
The land grab is spear-headed by the BBC. The scale and
scope of its current activities and future ambitions is
chilling.
    
   “Being funded by a universal hypothecated tax, the BBC
feels empowered and obliged to try and offer something for
everyone, even in areas well served by the market.
   “This whole approach is based on a mistaken view of the
rationale behind state intervention and it produces bizarre
and perverse outcomes. Rather than concentrating on areas
where the market is not delivering, the BBC seeks to
compete head-on for audiences with commercial providers
to try and shore up support—or more accurately dampen
opposition—to a compulsory license fee.”
   These differences emerged again in December 2010, this
time within the coalition, when Vince Cable, the Liberal
Democrat Business Secretary, was stripped of his role in
judging whether to allow the takeover—after boasting to two
undercover Daily Telegraph reporters that he had “declared
war on Murdoch”.
   Cable was due to decide whether Murdoch’s bid should be
passed onto the Competition Commission. As a result of the
undercover sting, the decision passed to the Conservative
Culture Secretary Jeremy Hunt.
   The acquisition has long been opposed by many other
media outlets in Britain, including the Guardian, which has
played the leading role in exposing the phone hacking and
bribing of police officers. In the Observer, the Guardian’s
Sunday sister paper, Will Hutton wrote, “If cleared,
Murdoch would control half of Britain’s TV revenues and
half its newspapers’ revenues by the middle of the next
decade.”

   As the pressure mounted on both Murdoch and Cameron
to retreat, Deputy Prime Minister Nick Clegg called on
Murdoch to “do the decent thing” and reconsider his BSkyB
bid. Jeremy Hunt was forced to write to media regulator
Ofcom, asking for a fresh assessment of the proposed buyout
and Murdoch was forced to back down.
   But not for long. Yesterday, the Murdoch-owned Wall
Street Journal launched an editorial counter-attack, accusing
the Guardian and the BBC of pursuing News International
and News Corp for “commercial and ideological motives,”
declaring that “politicians and our competitors are using the
phone-hacking years ago at a British corner of News Corp.
to assail the Journal, and perhaps injure press freedom in
general.”
   The editorial continues, “The British politicians now
bemoaning media influence over politics are also the same
statesmen who have long coveted media support. The idea
that the BBC and the Guardian newspaper aren’t attempting
to influence public affairs, and don’t skew their coverage to
do so, can’t stand a day’s scrutiny.”
   A political crisis for the bourgeoisie has quickly become a
full blown catastrophe, encompassing illegal methods by the
capitalist press, bribery of police officers and the incestuous
relationship between the media hierarchy and politicians in
the UK. It was at this point that instead of demanding the
government’s resignation, Ed Miliband has stepped-in to
save Cameron’s and the coalition’s skin, offering a
compromise that allows time for them to try and come to
some mutual agreement.
   But Murdoch has many enemies and this crisis is far from
over.
   The working class has the task of intervening with its own
socialist solution to the political crisis now engulfing Britain.
As part of this perspective, the decision on the ownership of
BSkyB and the development of digital technology must not
be decided behind closed doors by conglomerates like News
Corp or capitalist state institutions like the BBC.
   Workers must demand to see the books at BSkyB, News
Corp and the BBC as well as the minutes of all government
secret meetings. Only by taking the entire
telecommunications industry under workers’ control,
without compensation to its present owners, can the working
class ensure the future development of the industry in line
with its own interests.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

