
World Socialist Web Site wsws.org

UK hacking scandal yields new reports of
criminality by Murdoch press
Chris Marsden
13 July 2011

   Revelations that former prime minister and chancellor
Gordon Brown was targeted by private investigators working
for the Sun and the Sunday Times have further damaged Rupert
Murdoch’s News Corporation.
   The two newspapers are published by News International,
News Corporation’s UK subsidiary, extending the phone
hacking scandal beyond the now defunct News of the World.
Evidence has also emerged of the targeting of more members of
the royal family, including the queen. Murdoch press
employees allegedly bribed security officers working for the
royals in an effort to obtain information.
   The Brown revelations highlight the direct involvement of the
police and the judiciary in covering up News International’s
illegal practices. Just prior to last year’s general election, then-
Prime Minister Brown had asked Scotland Yard, headquarters
of the Metropolitan Police, if there was evidence that he had
been targeted by private investigator Glenn Mulcaire, who was
jailed in 2007 for hacking phones on behalf of News of he
World. Brown was told there was no evidence.
   But officers investigating phone hacking now say they have
found mentions of Brown and his wife Sarah in notebooks
seized from Mulcaire in August 2006. They claim the
notebooks had not previously been examined.
   The notebooks make clear that numerous journalists working
for the Murdoch press repeatedly targeted Brown over a
10-year period, seeking to access his voice mail, bank accounts,
legal files and medical records. The Guardian has reported that
a private investigator “used a serving police officer to trawl the
police national computer” for information about Brown.
   Stories were run by the Sun in 2001 on how the Browns’ first
child, Jennifer, had suffered a brain haemorrhage. These
appeared the weekend before the baby died.
   In October 2006, the editor of the Sun, Rebekah Brooks,
contacted the Browns to tell them that they were running a
story after having obtained details from medical files that their
four-month-old son, Fraser, was suffering from cystic fibrosis.
   Abbey National Bank has revealed that financial details were
provided on six occasions to a “blagger”—someone posing as
Brown—while lawyers Allen & Overy were conned into
handing over details from Brown’s file to someone working for
the Sunday Times.

   In an interview Tuesday, Brown said, “I had my bank account
broken into. I had my legal files effectively broken into. My tax
returns went missing at one point. Medical records were broken
into. I don’t know how this happened.
   “I do know that in two instances there is absolute proof that
News International hired people to do this and the people who
are doing this are criminals, known criminals in some cases
with records of violence and fraud.”
   In 2003, Devon and Cornwall police discovered that one of
their junior officers was providing information from the police
national computer to a network of private investigators,
including Glen Lawson of Abbey Investigations. This contact
was used to search for information on Brown and two other
MPs, Nick Brown and Martin Salter, on behalf of as yet
unnamed journalists.
   Hitherto unknown transcripts obtained by the Guardian
“show that the search on Martin Salter was made at a time
when the News of the World, then edited by Brooks, was
attacking him for refusing to support the paper’s notorious
‘Sarah’s law’ campaign to name paedophiles.”
   The Guardian reports: “An attempt to prosecute this network
was blocked by a West Country judge, Paul Darlow, who
shocked police by ruling that it would be a misuse of public
money to pursue the case.”
   Despite these revelations, the only consequence for Murdoch
to this point has been to refer his efforts to secure full
ownership of BSkyB satellite broadcasting to the Competition
Commission, while Labour has tabled a parliamentary motion
calling on News Corporation to withdraw its bid.
   The material previously suppressed either directly by News
International personnel or as a result of the refusal of the police
to conduct a proper inquiry is now implicating top-level figures
in either the original crimes or their cover up.
   The Metropolitan Police investigated many of these
allegations in 2006, but prosecuted only Mulcaire and News of
the World royal reporter Clive Goodman, accepting the unlikely
claim that they were rogue individuals. They did so despite
having Mulcaire’s records of thousands of hacking operations
sanctioned by a number of other News of the World personnel.
   None of the 4,000 named victims were even informed that
they had been targeted. Andy Hayman, who led the 2005-2006

© World Socialist Web Site



Metropolitan Police inquiry, now writes for Murdoch’s Times.
   Last month, News of the World handed over documents to the
police regarding the bribing of officers that were in its
possession since 2007. None of the eight officers named have
even been charged. They have merely been investigated by the
Independent Police Complaints Commission (IPCC).
   News of the World’s dossier was based on 300 e-mails
indicating that hacking was widespread and the bribes of police
officers totalled £120,000. At least nine journalists could face
prison sentences. An additional 2,200 e-mails are “missing.”
   Dow Jones & Co. chief executive Les Hinton headed News
International when the phone hacking was first uncovered. In
2007, with News of the World editor Andy Coulson having
resigned, Hinton told MPs on the culture, media and sport
select committee that he believed Goodman “was the only
person” who knew about hacking. He further asserted his belief
“absolutely that Andy [Coulson] did not have knowledge of
what was going on.”
   Hinton was among five News International executives who
had access to the internal inquiry now given to the police,
according to the Guardian. Coulson went on to become the top
media spokesman for the current prime minister, David
Cameron.
   Coulson was forced to stand down in January over the
hacking scandal. He was arrested last Friday in connection with
“allegations of phone hacking and corruption.”
   Colin Myler, who replaced Coulson as editor of News of the
World, told a House of Commons select committee in July
2009 regarding more widespread hacking: “Over 2,500 emails
were accessed because we were exploring whether or not there
was any other evidence to suggest essentially what you are
hinting at. No evidence was found.”
   But the e-mails in fact indicate that Coulson was aware of
payments being made to police officers. In addition, Sean
Hoare, who worked at the Sun and News of the World, told the
BBC that Coulson was “well aware that the practice [of
hacking] exists.” He told the New York Times that he played
tape recordings of hacked messages for Coulson and that he
“actively encouraged me” to hack voice mail accounts.
   More important still, James Murdoch, the son of Rupert
Murdoch, has now admitted he approved out-of-court
settlements with hacking victims that covered up criminal
activity. Murdoch, as European chief executive of News
Corporation, personally agreed to a £700,000 out-of-court
settlement in April 2008 with Gordon Taylor, head of the
Professional Footballers’ Association. The settlement included
a gag clause. Murdoch did not inform the police of the
settlement.
   Rebekah Brooks, Rupert Murdoch and James Murdoch have
now been “requested” to appear next week before a committee
of MPs examining phone hacking and police corruption.
   It was John Yates, assistant commissioner of the Metropolitan
Police, who took the decision not to reopen the case against

News of the World in 2009, despite being in possession of
Mulcaire’s notes. He said at the time there were only 10 to 12
victims of hacking by News of the World.
   Yates says he came to his decision not to reopen the
investigation after only eight hours’ consideration, motivated
in part by his prioritising of the security operation for next
year’s Olympic games. He told the Sunday Telegraph that he
“didn’t do a review” of the 11,000 pages of evidence available
to him.
   “I’m not going to go down and look at bin bags…. I am
supposed to be an assistant commissioner,” he said. “To have
given the go-ahead for a full review of a case of that nature
would have involved four or five people and five or six months
work and a lot of resources, and in July 2009, why would I do
that?”
   He added that News International would not let him
investigate their premises. “When we made the arrests in
2006,” he stated, “on the day we went to Wapping there was a
Mexican stand-off, a lockdown, and they wouldn’t let us in.”
   Metropolitan Police Commissioner Paul Stephenson is in the
spotlight for his previous defence of Yates’s conduct and his
own in not pursuing News of the World.
   Lord Macdonald, the former director of public prosecutions
(DPP), who advised the Metropolitan Police during its 2006
investigation, retired as DPP in October 2008 and has for some
time been a regular contributor to the Times.
   It was confirmed in a statement by News International that
Macdonald has been employed since May as their legal advisor
on the hacking scandal and its contacts with police.
   In March, the Guardian revealed that Crown Prosecution
Service paperwork produced at the time admitted to a potential
“vast number” of victims. This was at a time when Scotland
Yard was publicly insisting it had found “only a handful” of
cases involving just two potential prosecutions.
   The DPP and the police “ring-fenced” evidence they
presented in court in order to suppress the names of prominent
victims and conceal “a vast array of offending behaviour,”
focusing instead on “a discrete area of offences relating to
[palace employees Jamie Lee-Pinkerton and Helen Asprey] and
the suspects Goodman and Mulcaire.”
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

