World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Murdoch’s News Corporation scramblesto
defend itsmedia interestsin Australia

Patrick O’ Connor
23 July 2011

Rupert Murdoch’s News Corporation is engaged in a frenzied
defence of its media interests in Australia in the wake of the News of
the World phone hacking scandal.

Labor Prime Minister Julia Gillard tentatively suggested last
Wednesday that News executives in Australia had some “hard
questions’ to answer. Even as she refused to explain what these
guestions were, the various Murdoch newspapers issued thunderous
denunciations, backed by opposition leader Tony Abbott, who accused
Gillard of “smearing a perfectly good organisation.” At the same time,
the Murdoch press has expressed outrage over the prospect of new
privacy laws and a parliamentary inquiry into media ownership and
regulation.

Behind the sound and fury lie definite commercia rivalries.
Murdoch is currently attempting to secure permission to take over
rival pay-television network Austar, and is pressuring the Labor
government to approve its bid for control of the Australian Network, a
publicly-funded broadcaster that airs in Asia and the South Pacific.
Both proposals are now in doubt as a result of the phone hacking
affair.

In Britain, Murdoch’s News International has lost its £12 billion
($18 billion) bid to secure complete control of the BSkyB satellite
channel. There is no doubt that the scandal has been fuelled by
longstanding animosity between News International and rival British
newspapers—including the Guardian, which pursued the phone
hacking investigation after police dropped the matter—and the BBC.
James Murdoch devoted much of a major speech in 2009 to
denouncing the publicly funded BBC for cutting into News's market
share. (See “Commercial rivalries underlay conflict with Murdoch’s
media empire”)

While a comparatively small market, Australia remains a significant
base of operations for News Limited, which has a secondary share
listing on the Australian Securities Exchange (ASX).

The “Dirty Digger” became an American citizen in 1985, in order to
expand his business interests in the US, but he maintains close control
over the editorial content of his Australian newspapers. He has
wielded extraordinary political power in Australia for decades. Labor
and Libera leaders aike have grovelled before the media baron,
implementing whatever dictates News Limited issues. When Gillard
made time for a private lunch with Murdoch in New Y ork during her
trip to the US last March, she was only the latest in a long line of

prime ministers beating a path to his door.

Australia has the most concentrated media ownership of any
economically advanced country, largely due to the watering down of
media ownership laws by successive Labor and Liberal governments,
a News Limited's insistence. Seventy percent of the country’s
newspapers are Murdoch-owned, including loca *community”
newspapers, city-based tabloids, and the only national broadsheet, the
Australian.

Asin Britain and the US, Murdoch uses his media holdings to push
a “free market” economic program that benefits big business and the
ultra-wealthy at the direct expense of the working class. Many of his
publications feature sensationalist coverage of various celebrities,
alongside pseudo-populist right-wing campaigns, from demands for
“law and order” to chauvinist denunciations of refugees, Aborigines,
Muslims, and welfare recipients. Such filth is conscioudly utilised in
order to debase political and cultural life, desensitising the population,
and diverting socia discontent into reactionary channels.

The News of the World scandal has coincided with an ongoing
strategic shift within News Corporation away from a focus on its
newspaper division—which now delivers around just 6 percent of the
company’s revenues—towards television, film, and internet-based
news and entertainment.

In Australialikein Britain, Murdoch is seeking to extend his pay TV
interests. News has a 25 percent stake in Foxtel, which dominates the
pay TV market. Last May, the company announced a $2 billion
takeover bid for rival Austar, a smaller provider that has a customer
base in regional and rural areas. If successful, the takeover will give
Foxtel a 97 percent share of the Australian pay-television market.

The move was nevertheless expected to be approved by the
Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), which
has the power to block corporate mergers and takeovers. Y esterday,
however, the ACCC announced it was postponing a decision on the
Austar bid until September. The commission indicated that it had
serious concerns over the proposal, which it said would “ create a near
monopoly subscription television provider across Australia.” Austar's
shares plummeted on the news—at one point yesterday they were down
20 percent. News Corporation’s ASX-listed shares aso fell by more
than 2 percent after the ACCC statement was released.

The timing of these developments, and the clear parallel with

© World Socialist Web Site


/en/articles/2011/jul2011/bsky-j19.shtml
/en/articles/2011/jul2011/bsky-j19.shtml

Murdoch’s failed takeover of BSkyB in Britain, compelled ACCC
chairman Graeme Samuel to insist that the phone hacking scandal
“has nothing to do with it [the Foxtel decision] at all, not even a
consideration.”

In readlity, the News of the World affair now hangs over every
commercia and regulatory issue affecting Murdoch’s interests. It now
appears increasingly unlikely that Sky News—one-third owned by
BSkyB and headed by News Limited CEO and chairman John
Hartigan—will win its bid for control over the Australia Network,
which broadcasts to 44 countries in Asia and the Pacific and is
currently run by the publicly-owned ABC.

An independent panel of public servants, responsible for reviewing
the rival bids for the $233 million contract, reportedly endorsed Sky
over the ABC earlier this year. The Age has reported that the Labor
government then “made an extraordinary intervention,” reopening the
tender process last month in order to block Sky. The Department of
Foreign Affairs and Trade, now run by Foreign Affairs Minister Kevin
Rudd, who was ousted as prime minister last year in a coup supported
by News Limited, was initially responsible for awarding the contract.
The decision, however, was postponed until September and has now
been assigned to Communications Minister Stephen Conroy, subject
to cabinet approval.

Last week, News Corporation retaliated with front page stories in
the Australian of alleged “inappropriate” lobbying of Gillard
government ministers by ABC chief executive Mark Scott and
corporate affairs director Mick Millett.

Sydney Morning Herald journalist Hamish McDonad responded
caustically on July 16: “It's wonderful shock horror. Reliable sources
say the indignant News Ltd itself has hosted the Foreign Minister,
Kevin Rudd, at its headquarters at least twice in recent months, in the
period when Rudd and his department had sole carriage of the
Australia Network decision, until it was taken off him and transferred
to the Communications Minister, Stephen Conroy, by cabinet
colleagues appalled at Rudd's flagrant courting of News's favour.
Until then, the Australian had noticeably softened its routine
excoriation of the former prime minister, with columnists suddenly
finding much to praise in his deft and professional handling of
diplomacy... News is understood to have offered the services of Sky’s
worldwide connections to promote Rudd's other goa of getting
elected to the United Nations Security Council.”

Whatever Rudd’s motivations and manoeuvres, the furore over the
Australia Network tender points to the geo-strategic sensitivity of the
decision. There is clearly enormous opposition within ruling circles to
Murdoch getting his hands on an important instrument of Australian
imperialist propagandain the region.

News Corporation has its own agenda in bidding for the Australia
Network. The central aim is not to generate profit—the Seven Network
lost money when it was given control of the broadcaster between 1998
and 2002—but to increase the company’s presence in Asia, and, above
all, to extend its operations in China. Murdoch has spent substantial
time and money in the last decade attempting to win favour with
Beijing and expand his media empire into the largest market in East
Asia. According to the Age, Sky's bid for the Australia Network

features “an aggressive bid to expand Australia s presence in China’,
including a proposal for a “dedicated channel for China to run
separately from the rest of the network as a way of expanding
Australia sreach in the Asian powerhouse.”

In an extraordinary speech delivered two years ago, ABC chief
executive Mark Scott bluntly asserted the need for the Australia
Network to serve Canberra’s interests in the region. “Both Australia
Network and Radio Australia represent a significant public investment
in public diplomacy objectives,” he declared. “When you look at the
expansion of international broadcasting as an arm of soft diplomacy,
governments are using their public broadcasters to do this work. You
shouldn’t outsource your diplomatic efforts.”

Scott warned that rival powers including Japan, France, and
Germany were investing far more money than Australia was in
developing publicly-funded networks specifically targeting China and
East Asia “What is interesting is not only the scale of these
investments, but their focus and intent, which is sguarely to
Australia s north,” he concluded. “They represent an attempt to build
a presence, for a voice to be heard, to entice and attract at the very
heart of what will be the Asia-Pacific century... we need to ensure our
voiceis heard clearly and strongly amidst the increasing clamour.”

The struggle for control of the Australia Network is another
indication of the extent to which the News of the World scandal is
being fuelled by commercial and strategic rivaries that are deepening
around the globe.

The author also recommends:

Socialist Equality Party public meeting in Sydney:
The crisis of the Murdoch empire and its implications for the working
class
Wednesday, August 3, 7pm

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


/en/articles/2011/jul2011/sepa-j23.shtml
/en/articles/2011/jul2011/sepa-j23.shtml
/en/articles/2011/jul2011/sepa-j23.shtml
/en/articles/2011/jul2011/sepa-j23.shtml
/en/articles/2011/jul2011/sepa-j23.shtml
http://www.tcpdf.org

