World Socialist Web Site

WSWS.0rg

James Murdoch’s evidenceto British
parliamentary committee challenged

Susan Garth
26 July 2011

News of the World executives have challenged the evidence that James
Murdoch gave to a House of Commons select committee last week.
Murdoch, the 38-year-old son of Rupert Murdoch and a top executive in
the Murdoch-owned News Corporation, was answering questions about
the phone hacking case in Parliament.

James Murdoch told the House of Commons Media, Sport and Culture
Committee that he made a payment of £700,000 to Gordon Taylor, head
of the Professional Footballers' Association, in an out-of-court settlement.
Taylor had brought a civil suit for breach of privacy after his voicemail
was hacked by someone working for the News of the World.

Murdoch testified that when he made the payment he believed that
Taylor's was an exceptional case. He denied knowing that phone hacking
was rife at the News of the World. He insisted he had made the payment
because of the potential costs involved if the court ruled against the
tabloid.

Murdoch’s claim that he believed that the phone hacking was the work
of one rogue News of the World reporter was refuted within days. Former
editor Colin Myler and Tom Crone, who was head of legal affairs at News
International, issued a statement saying that Murdoch was “mistaken”
when he claimed he had not seen an email which indicated that hacking
was common practice at the News of the World.

Crone and Myler claim to have shown Murdoch the email, which has
become known as the “For Neville’ email, in 2007. The email is a
transcript of a phone hack and is thought to have been addressed to
Neville Thurlbeck, then chief reporter at the News of the World. If
Thurlbeck is implicated in the phone hacking and Murdoch knew that this
was the case, then it becomes impossible for him to claim that he thought
it was limited to one rogue reporter.

The “For Neville” email is being described as “the smoking gun” in the
Murdoch phone hacking affair. It is suggested that it played a part in
convincing Murdoch to make an out-of-court settlement in the Taylor
case. The large size of that settlement has always been questioned. If the
court case had gone against News International, experts estimate that it
would only have cost the company in the region of £60,000.

James Murdoch has denied that the huge payment News International
made to Taylor was intended to buy his silence. He rejected suggestions
that there was anything unusual in the non-disclosure clause which the
settlement involved. Murdoch insisted that out-of-court settlements often
had a privacy clause.

The revelation from Crone and Myler, however, suggests that the

purpose of the £700,000 payment was indeed to silence Taylor. According
to Crone and Myler, Taylor's lawyers gave them the email. If this was so,
then the Taylor case threatened to expose the full extent of phone hacking
at the News of the World if it came to court.

With Parliament in recess, the media select committee may take the step
of holding a special session at which Murdoch will be asked to clarify his
earlier statements. He cannot be charged for giving false testimony to a
select committee. He is open to prosecution, however, for conspiracy to
pervert the course of justice if he aready knew that the hacking was
widespread at the News of the World when he made the payment to
Taylor.

Tom Watson, the Labour MP who has focused on hacking in the
Commons, said, “| think this is the most significant moment of two years
of investigation into phone hacking.”

“What Myler's statement shows, if it's true, [is] that James Murdoch
knowingly bought the silence of Taylor, thereby covering up acrime,” he
told the BBC, “Now in the UK that is called conspiring to pervert the
course of justice and it's a very serious matter.”

Crone and Myler lost their jobs when Murdoch closed down the News of
the World as the phone hacking scandal began to dominate headlines in
the UK and caused advertisers to shun the newspaper. His attempt to draw
a line under the affair has apparently backfired. Crone and Myler have
previously denied any knowledge of extensive phone hacking. It seems
they are now eager to take revenge on their former employer.

Watson clearly hopes that other former employees of News International
will testify against the Murdoch media empire.

“1 think we're getting near to the core of this now, we're getting nearer
the truth,” he said. “People are beginning to speak out. The company
effectively closed ranks three years ago. Now that News of the World is
gone, now that the world's media hold this company in the spotlight, |
think individuals are beginning to speak out and we will get the full
picture.”

Watson is being ingenuous when he says that he wants “the full picture”
to come out, since if it did, the Labour Party to which he belongs and the
governments of Tony Blair and Gordon Brown would certainly be in that
picture. The relations between the Labour Party and Murdoch were
exceptionally close.

To agreat extent, Watson is hoping to deflect attention from Labour’s
record and focus attention on the alegations of criminal activities at the
News of the World. But the case raises wider political implications that

© World Socialist Web Site



neither the Labour nor Tory Party can entirely escape.

Prime Minister David Cameron was no doubt congratulating himself in
having got through to the end of the parliamentary session. He could hope
that in the recess the spotlight would shift from his employment of former
News of the World editor Andy Coulson as his chief of communications.

Coulson resigned as editor of the News of the World when the
newspaper’s royal reporter Clive Goodman and private investigator Glenn
Mulcaire were imprisoned for hacking into roya phones. Coulson has
always insisted that he was unaware of their activities. Sean Hoare, the
News of the World reporter who recently died of unspecified causes,
claimed the Coulson was well aware that phone hacking was widespread
at the publication.

The new revelations from Crone and Myler, who took over from
Coulson at the News of the World, put fresh pressure on Cameron.
Coulson was editor at the time of the Gordon Taylor story. He told a
House of Commons select committee that he knew nothing about it.

“l never asked for a Gordon Taylor story, | never commissioned a
Gordon Taylor story, | never read a Gordon Taylor story, | never
published a Gordon Taylor story,” he said. “With al respect to Gordon
Taylor, heis hardly a household name.”

In fact the sportsmen that Taylor represents are household names in any
part of the world where the English premier soccer league is followed.
Millions of pounds change hands in legal and illegal betting on their
activities on the pitch. Many more millions change hands when they
transfer from one club to another. Stories about their off-the-pitch
activities grace the pages of every tabloid and gossip magazine. There was
every incentive to hack his phone.

Even if Cameron succeeds in distancing himself from Coulson, he is not
off the hook. Questions are now being raised about his role in ditching
proposals to “top slice” the BBC's licence fee and distribute the money to
private sector broadcasters. The Tories put forward the “top slicing”
proposal in early 2008. In November 2008 Cameron rejected the idea and
it never appeared in the party’s election manifesto. Tim Montgomerie,
who runs the ConservativeHome web site and writes for the Sunday
Telegraph, claims that a top Tory told him that Cameron had abandoned
the top-slicing plan at the request of James Murdoch.

It appears that the Murdochs thought that the plan would help other
broadcasters too much and increase competition. They preferred what is
effectively a duopoly between the BBC and Sky. The attempt of News
Corp to secure a majority shareholding in BSkyB in which they currently
hold only a minority stake would have consolidated that position. The
phone hacking scandal has forced News Corp to drop its bid to buy a 61
percent holding in the satellite broadcasting company.

Before the phone hacking scandal blew up it seemed that the purchase of
BSkyB was a foregone conclusion, and that Secretary of State for Media
and Culture Jeremy Hunt would simply wave through the share dea
despite the dominant position it gave News Corp. Hunt's role was aready
being caled into question because of his social contacts with the
Murdochs. The revelation that the sudden change in Tory policy over top-
slicing was down to Murdoch pressure has led a number of right-wing
journalists to doubt the long term viability of the Cameron government.

Even before the latest revelations, Peter Oborne, political editor of the
Telegraph, was warning that through his association with the Murdochs,

Cameron might have irrevocably damaged his credibility. He identified
the Chipping Norton set, “an incestuous collection of louche, affluent,
power-hungry and amoral Londoners, located in and around the Prime
Minister's Oxfordshire congtituency,” as the source of the problem.
Cameron must distance himself from them, Oborne advised. More than
two weeks later, Cameron’s best efforts to do so, at least in public, have
failed.

Cameron is being drawn ever further into the scanda because the link
between him and the Murdochs is not an accidental one; it expresses the
character of the super-rich layer that now runs politics, the business and
the media in Britain. It is not just that he happened to appoint the wrong
man to a key post. His government and the Murdoch empire are
inextricably intermeshed in aweb of shared interests.

Writing in the Telegraph, the newspaper’s former editor Charles Moore,
wrote of a “debased democracy” in the wake of the phone hacking
scandal.

He writes “[A]s we have surveyed the Murdoch scandal of the past
fortnight, few could deny that it has revealed how an international
company has bullied and bought its way to control of party leaderships,
police forces and regulatory processes.”

The Metropolitan Police Force is currently investigating some 4,000
phone hacking cases. Little confidence can be placed in an investigation
by aforce which, as Moore says, has been “bought” by a media mogul. It
has failed to carry out an investigation into these alegations for the last
four years.

It is estimated that the Met's investigation will take severa years.
During that time the judicia inquiry under Lord Justice Leveson, himself
asocial intimate of the Murdochs, will argue that it cannot prejudice an on-
going police inquiry. The same is true of any further parliamentary
inquiry.

News International executives and employees may be breaking ranks,
but the establishment as awholeis closing ranks and is eager to scapegoat
a crimina few, while concealing the crimina character of the entire
political and business elite.

The only way that the full extent of the collusion between successive
governments and the Murdoch media empire can be brought into the light
of day is if the working class intervenes directly. It is vitally important
that they should do so.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

