
World Socialist Web Site wsws.org

Former Cameron aide and News of the World editor investigated for
perjury in trial of SSP leader

Why the Scottish Socialist Party is opposed to
reopening the case of Tommy Sheridan
Steve James
25 July 2011

   Andy Coulson, former editor of Rupert Murdoch’s News of the
World and one-time aide to British Prime Minister David
Cameron, is under investigation by Strathclyde Police into
“allegations that witnesses gave perjured evidence in the trial of
Tommy Sheridan and into alleged breaches of data protection and
phone hacking,” Chief Constable George Hamilton has confirmed.
   When Coulson, the man at the centre of the News International
phone hacking scandal, gave evidence at the 2010 trial of Scottish
Socialist Party (SSP) leader Tommy Sheridan, he was still
Cameron’s director of communications.
   This is the third criminal investigation he faces, placing yet more
pressure on the government over Cameron’s relations with
Murdoch’s media empire.
   Sheridan was on trial for perjury in connection with a successful
defamation case he brought in 2006 against News International’s
now defunct News of the World. He was found guilty and jailed for
three years earlier this year.
   Now Coulson is one of three News International witnesses who
may be investigated as to whether they knowingly made false
statements during the trial. Coulson told Glasgow High Court
under oath, “I don’t accept there was a culture of phone hacking at
the News of the World.”
   Asked by Sheridan, who was conducting his own defence, “Did
the News of the World pay corrupt police officers?” Coulson said,
“Not to my knowledge.”
   At the trial, Sheridan’s legal team requested access to emails
sent between the Scottish News of the World and private
investigator Glenn Mulcaire. The latter was jailed in 2007 for
accessing personal mobile phones and selling information he
garnered to News of the World.
   Bob Bird, then editor of Scottish News of the World, also told a
pre-trial hearing, “Our archived emails have been shipped to
Mumbai and it's difficult to get anything that is more than six
months old.” No emails were made available.
   Sheridan’s lawyer, Aamer Anwar, has said, “Bob Bird gave
evidence that emails could not be disclosed as they were lost in an
archive in Mumbai. We now know this to be totally untrue…. The
police spent three years and £2 million on investigating Tommy
Sheridan. The Crown Office claims the prosecution was in the

public interest and that nobody was above the law. We now
demand a similar robust investigation of the serious allegations
facing those who gave evidence at the trial.”
   Anwar submitted a dossier to Strathclyde Police including
information relating to statements made by Coulson, Bird and
former Scottish News of the World news editor Douglas Wight
during the 2010 trial. It included a page from Mulcaire’s notebook
containing Sheridan’s mobile phone number and PIN, evidence
transcripts from News of the World employees given at the trial,
and extracts from a “blue book” of instructions to private
detectives from News of the World journalists, including former
editor and News International chief executive Rebekah Brooks.
   Anwar was supported by Labour MP Tom Watson, one of the
key figures in bringing News International’s murky relations to
light. Watson stated in Parliament, “I think the Sheridan trial was
unsound and may need to be revisited.”
   The MP wrote to the information commissioner and established
that News International’s email archive was never transferred to
India. He told the BBC, “The jury was not in full possession of the
facts. I think Tommy Sheridan was wronged. Had they been in
possession of the email it might have materially affected the
outcome of the trial.”
   At the recent Westminster select committee hearings, another
Labour MP, Jim Sheridan, put questions to Rebekah Brooks and
James Murdoch, the chief executive of Rupert Murdoch’s global
company News Corporation. He said to the junior Murdoch: “Bob
Bird, whether deliberately or inadvertently, misled the jury in
Tommy Sheridan's perjury trial. Your company has not disclosed
internal emails that may aid the appeal of Mr Sheridan. Why is
that?”
   Murdoch claimed to have “no direct knowledge.” Brooks denied
the email had been found. She stated “it was actually a problem
with our suppliers in India, and there was no such retrieval.”
   Sheridan insists that his phone was hacked, his car was bugged
and that a tape used in evidence against him was manufactured.
Light could be shed on these and many other areas by access to the
missing email archive.
   The possibility of Sheridan’s case being revisited also represents
a major political crisis for the Scottish Socialist Party, whose

© World Socialist Web Site



leading personnel colluded with News of the World and the police
to secure a guilty verdict against their former leader. Their
response has been to campaign for Sheridan to remain in prison by
rejecting any possibility of wrongdoing by News International, the
British parent company of News of the World.
   The SSP’s only article to date on the News of the World scandal,
apart from a blog by a member of their youth section, was
published July 7 and written by former Stalinist Ken Ferguson. Its
sole purpose is to accuse Sheridan of “piggy backing on the only
too real grief of real victims” of News of the World.
   “Set against the pain and anguish inflicted on war widows, terror
victims and the parents of murdered kids by the tabloid, attempts
to harness the issue in the service of convicted perjurer Tommy
Sheridan are simply pathetic,” he declares.
   The Scottish Socialist Party must defend Sheridan’s conviction
because of its collusion with Murdoch’s media empire and the
police.
   Sheridan was imprisoned for perjury in January this year after a
trial motivated by his earlier victory in a 2006 libel suit against
News of the World over articles alleging that he attended sex clubs
and took drugs. Sheridan won damages of £200,000.
   The intense and prurient attack by News of the World on
Sheridan became the occasion for an unprincipled factional
struggle to remove him from his leadership of the Scottish
Socialist Party. In large measure, this was animated by a concern
that Sheridan was endangering the lucrative political careers the
party’s top personnel had built for themselves. At the time of the
original trial, Sheridan was one of six SSP members of the Scottish
parliament. Their personal successes helped finance the party’s
apparatus.
   An October 5, 2007 article in the Scotsman newspaper noted, for
example, that the Scottish Socialist Party’s Frances Curran,
Carolyn Leckie and Rosie Kane were the three highest claimants
of personal expenses in the Holyrood parliament, all varying
between £60,000 and £70,000 on top of their £53,000 salary. All
three gave evidence against Sheridan.
   The dispute came to a head on November 9, 2004 at a meeting in
the SSP’s Glasgow headquarters of the party’s executive, at
which Sheridan said he wanted to sue News of the World against
the advice of the majority present. It was officially agreed that
Sheridan would step down from his position and pursue the case
privately. The party immediately began to leak claims to the media
that Sheridan had admitted the truth of the News of the World’s
allegations.
   This initiative was led by the party’s policy coordinator, Alan
McCombes, who lied to his party and covered his tracks by
publicly refusing to release the alleged minutes of the meeting. He
spent a brief stint in prison for his supposed refusal, but had in fact
secretly issued a sworn affidavit to the Sunday Herald presenting
his version of the meeting’s events.
   In his recently published article, “Downfall: The Tommy
Sheridan Story,” McCombes notes that he did not even inform
Colin Fox, Sheridan’s replacement as Scottish Socialist Party
convenor, of the affidavit, stating, “This wasn’t the time to burden
Colin with that knowledge.”
   Shortly after the November 9 meeting, the party’s North East

regional organiser, Duncan Rowan, contacted News of the World
and gave a taped interview at its offices. He gave the newspaper
more information against Sheridan, including the name of Katrine
Trolle, who gave evidence in both trials. During the 2010 trial it
became clear that Trolle was on very friendly terms with a police
officer investigating Sheridan.
   Fiona Maguire, Rowan’s girlfriend, was at the time reported to
have had an affair with Sheridan. She was paid £20,000 and given
flying lessons by News of the World, having been cultivated by
Douglas Wight for use against Sheridan.
   Following Sheridan’s victory in the 2006 libel case, News of the
World began preparing a counterattack for which it was above all
reliant upon the SSP.
   The party’s minutes secretary, Barbara Scott, accompanied by
Kane and Leckie, submitted what they claimed to be the minutes
from the November 9 meeting to the Lothian and Borders police.
   Scottish Socialist Party member George McNeilage sold News of
the World a video recording alleged, but never authenticated in
court, to have been made of Sheridan in 2004. McNeilage
pocketed at least £200,000 from News International for his
services, along with various smaller payments authorised by Bird,
as well as a holiday.
   Largely based upon this information, Sheridan and his wife Gail
were charged with perjury in 2007.
   There is little wonder that the SSP does not want the Sheridan
case to be revisited. There are a massive number of concealed
documents that may now come to light. During Sheridan’s trial,
for example, a News of the World document entitled “Sheridan
expenses” was presented listing payments to witnesses. Most of it
had been redacted.
   The Scottish Socialist Party is riddled with police informers,
while paid agents of Murdoch’s media empire enter and leave the
organisation at will. This makes it a vehicle for all manner of
provocations against the working class and an ideal conduit for the
media and state intelligence services.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

