
World Socialist Web Site wsws.org

Murdoch scandal spreads

Britain’s police chief resigns over relations
with News International
Chris Marsden
18 July 2011

   Britain’s senior police officer, Sir Paul Stephenson, has been
forced to resign in the latest turn in the expanding scandal over
phone hacking and other illegal acts by British media outlets
owned by Rupert Murdoch. Stephenson stepped down after the
arrest of Neil Wallis further exposed the corrupt relations
between Murdoch’s media empire and the London
Metropolitan Police.
   Wallis was the deputy editor of Murdoch’s News of the World
under Andy Coulson (the former press spokesman for Prime
Minister David Cameron) and the newspaper’s executive editor
after 2007. Stephenson said in resigning that his links to Wallis
could hamper investigations.
   In 2009, Wallis left News International, the umbrella
company controlling Murdoch’s media operations in Britain.
He joined the PR firm Outside Organisation and became its
managing director in 2010. But Wallis also maintained his own
PR company, Chamy Media, which was retained by the
Metropolitan Police from October 2009 until September 2010
to "provide strategic communication advice and support." He
was paid £24,000 for two days work a month, equivalent to
£1,000 a day.
   As part of the contract, Wallis advised the commissioner's
office, the Directorate of Public Affairs and Specialist
Operations. He worked closely with Assistant Commissioner
John Yates “at a time when [Commissioner Paul] Stephenson
and Yates were trying to persuade the Guardian that its
coverage of the phone-hacking scandal was exaggerated and
unwarranted,” the Observer writes.
   The New York Times in a front-page article published Sunday
alleges that Wallis was "reporting back" to News International
during this period. The newspaper asserts that he was “hired by
Scotland Yard [the Metropolitan Police] to provide strategic
media advice on phone-hacking matters to the police
commissioner, among others.”
   Wallis’ contract as police adviser was cancelled less than six
months before the launch of Operation Weeting, the name of
the second investigation into phone hacking at News
International. Chamy Media now appears to be defunct.
   It was Yates who made the decision, reportedly after carrying

out a review in July 2009 lasting just eight hours, not to reopen
the initial 2006 inquiry into phone hacking by News of the
World. He famously stated that less than a dozen people had
been subjected to hacking, despite being in possession of
evidence of a list of possibly 4,000 victims, described during
the initial investigation as “a vast number.”
   Yates repeatedly played down the scale of the crimes,
contrasting hundreds of “potential targets” with a supposedly
“far smaller number of individuals" actually targeted. He stated
publicly that former deputy prime minister John Prescott’s
phone had not been hacked, when there was clear evidence that
it had, and claimed that all victims had been contacted, when
most had not.
   The Guardian noted that during this time the former assistant
commissioner who had headed the original inquiry, Andy
Hayman, was working for News International as a columnist
for the Times. In one of his columns, Hayman wrote that while
there may have been hundreds of potential victims, “there was
a small number—perhaps only a handful—where there was
evidence they had actually been tampered with.”
   The Observer reports that Wallis first met Yates around the
time he became editor of the People, in 1998. Working under
Wallis at the time was James Weatherup, the News of the World
journalist arrested in April this year, and Ian Edmondson, the
News of the World’s former head of news, who was also
arrested that same month.
   Wallis is believed to have set up the Police Bravery Awards
alongside the Police Federation during his time working for
Murdoch’s Sun. The Daily Mirror also states that he may have
been “instrumental in hiring former Met [Metropolitan Police]
chief Lord Stephens on a retainer for News of the World as
guest columnist, The Chief.”
   There is a mountain of evidence on the long history of
Wallis’ connections with the Met and those of the News of the
World as a whole.
   News of the World royal reporter Clive Goodman and private
investigator Glenn Mulcaire were arrested on August 8, 2006
for hacking the phones of members of the royal family. There
was supposedly an ongoing investigation as to whether anyone

© World Socialist Web Site



else was involved. But Wallis, the deputy editor of the
newspaper, shared a meal with Stephenson and Scotland
Yard’s PR man, Dick Fedorcio, less than a month after
Goodman and Mulcaire were jailed.
   Stephenson has acknowledged 24 meetings with
representatives of News International, 18 of which were
lunches or other meals. The Observer also reports that
Stephenson admitted to having dined with Wallis eight times
between 2006 and 2009, but “also, crucially, met him up to five
times privately in the last two years.”
   Stephenson was provided a free five-week stay at Champneys
health spa in Tring, Hertfordshire by managing director
Stephen Purdew. Wallis was in charge of the company that
promoted Champneys. The holiday is estimated to have been
worth £12,000.
   Yates’ own relations with Wallis have been described as a
“12-year friendship.” Yet he has formally admitted to just five
meals with News International representatives in the last few
years, including when Operation Weeting was ongoing. In
November 2009, shortly after his decision not to reopen the
investigation, Yates dined with News of the World editor Colin
Myler and crime editor Lucy Panton.
   Neither Stephenson nor Yates revealed the fact that Wallis
had been employed by the Met when they testified at a hearing
of the home affairs select committee last week, leading an
unnamed MP to tell the Observer, “We were assured that Yates
and Stephenson weren't taking money from the journalists.
What we didn't know was that the journalists were taking
money from the cops.”
   The Met has been accused of using its relations with News
International to leak information and to champion its demands
for greater repressive powers.
   Hayman was the former head of counterterrorism at the Met
and led the demand for police to be able to detain people for 90
days without trial on “anti-terror” grounds. It was on his watch
that the innocent young Brazilian worker Jean Charles de
Menezes was executed by police in July 2005, and another
innocent man was shot during an “anti-terror” raid in June
2006.
   The de Menezes family have said there is evidence they were
targeted for hacking by News of the World. The phone number
of Jean Charles' cousin, Alex Pereira, was amongst documents
belonging to Mulcaire.
   The family has written to Prime Minister Cameron, asking
him to extend the remit of the phone hacking inquiry to
establish whether police officers involved in the de Menezes
investigation were leaking information to the press—either for
financial benefit or to prop up the reputation of Scotland Yard.
   The letter notes that the Stockwell 2 investigation of the
Independent Police Complaints Commission (IPCC) into the de
Menezes killing had scrutinised “the practice of police off-the-
record briefings to the media.” It states that the IPCC “found
that Andy Hayman had deliberately 'misled the public' over

claims the person who had been shot dead by the police on 22
July 2005 was one of the four men who were being sought in
connection with the attempted bombings of the previous day.”
   The letter continues: "Recent coverage of the police's role in
investigating allegations of phone hacking, including Mr.
Hayman's evidence to the home affairs select committee, has
highlighted his close relationship with News International,
including potential financial links. We are conscious that the
newspapers owned by News International provided some of the
most virulent and often misleading coverage around Jean's
death and its aftermath."
   The New York Times has noted regarding Hayman’s initial
investigation into Goodman and Mulcaire in 2006 that on
August 8, 2006, Scotland Yard officers arrived with a search
warrant at News of the World, but limited their search to
Goodman’s desk. Mulcaire and Goodman were arrested that
same day, with no attempt made to probe further into the News
of the World.
   In December 2009, Met Commander Ali Dizaei—the
Metropolitan Police’s most senior Muslim officer and an
Iranian—accepted compensation and an apology from News of
the World for running false allegations on March 15 of that year
that he "employed an illegal immigrant as his right-hand man
and took him to the heart of the British establishment."
   From 2000, Dizaei had been investigated by the Met for
taking bribes and spying for Iran. The most expensive operation
ever mounted against a single officer in the history of Scotland
Yard was also overseen by Hayman.
   Dizaei was suspended on January 28, 2001 and charged with
perverting the course of justice and misconduct in public office.
A jury cleared him on September 15, 2003.
   An Investigatory Powers Tribunal, headed by Lord Morris,
concluded that the operation against Dizaei was
“disproportionate” and racially motivated—the first time in
British legal history that the reasons used by the police or
security services to justify phone tapping have been found to be
unlawful.
   Hayman was also accused in an inquiry by Chief Surveillance
Commissioner Christopher Rose of responsibility for the illegal
bugging in 2005 and 2006 of British Muslim MP Sadiq Khan
during his meetings with constituency member Baber Ahmed,
who was at the time under detention at Woodhill Prison while
fighting extradition to the United States.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

