
World Socialist Web Site wsws.org

Australian media “inquiry” designed to
protect Murdoch empire
Mike Head
20 September 2011

   The Gillard government last week announced a
narrowly-focussed inquiry into the print and on-line
media. The six-month inquiry, to be run by a former
judge with no powers to compel witnesses, is clearly
designed to defend Rupert Murdoch’s interests in the
face of the ongoing phone-hacking and influence-
peddling scandal wracking his News International
group in Britain and globally.
   Communications minister Senator Stephen Conroy
flatly ruled out any examination of the two most
obvious issues raised by the exposure of Murdoch’s
British operations: whether his News Limited outlets
have conducted similar activities in Australia, and the
grip that Murdoch and a handful of other proprietors
have over the Australian media—which has one of the
most concentrated ownership structures in the world.
   “In terms of a witch hunt to breakup News Limited or
to attack News Limited, we’re not interested,” Conroy
told a media conference last Wednesday. “I don’t need
an inquiry to establish that the Murdoch press owns 70
percent of the newspapers in this country. We’ve all
known that for years.”
   In fact, the inquiry seeks to strengthen the virtual
monopoly held over the Australian print media by
News Limited and John Fairfax Holdings, which
between them own 11 of the 12 capital city daily papers
and the overwhelming majority of the regional and
local papers. The government’s overriding concern is
that the explosion of on-line media outlets over the past
decade has undermined the power of the media moguls.
   Conroy said: “The pressures brought about by the
advent of digital technologies and the 24 hour news
cycle are threatening the traditional business models
that support the essential role of the media in our
democratic society.” The Labor government, no less
than the press barons, is concerned at the intrusion of

the Internet and its wider range of commentary and
expression into the present, tightly controlled media
monopoly.
   The inquiry’s terms of reference speak of exploring
means of “supporting the investment by traditional
media organisations in quality journalism and the
production of news.” This terminology echoes that used
by Murdoch himself in 2009, when he announced
measures to try to reverse the rapidly declining profits
of his newspapers around the world by making readers
pay for on-line content.
   Murdoch denounced the “content kleptomaniacs” of
the Internet, declaring that the time had come to shut
the door on them. He told analysts in mid-2009 that the
traditional newspaper business model had to change.
“Quality journalism is not cheap, and an industry that
gives away its content is simply cannibalising its ability
to produce good reporting,” he said.
   In reality, Murdoch’s media outlets have nothing to
do with “quality journalism”. In Australia, as in Britain
and the US, they pursue a relentless free-market
agenda, coupled with flag-waving support for US-led
military interventions and a constant diet of
sensationalism, banality and the demonising of
workers, refugees and other vulnerable people.
   Through their monopoly, the media empires wield
considerable political power. As Conroy himself
declared: “They set the agenda every day for our
national conversation.” Since being installed in June
2010 through a backroom coup, Prime Minister Julia
Gillard has at least twice met with Murdoch personally,
and time and again her government has taken its cue
from his News Limited editorials.
   There is nothing in the inquiry’s terms of reference
about privacy breaches, the issue that triggered the
British revelations. For all the self-serving claims of the

© World Socialist Web Site



media groups that there is “no evidence” of similar
practices in Australia, there have been frequent
examples of the media intruding into the lives of
particularly the most vulnerable layers of society, such
as welfare recipients, in order to demonise them. Any
probing of such practices might well open a can of
worms—as it did in Britain.
   To rule out any prospect of Murdoch or News
Limited executives being called to testify in public,
Conroy said the inquiry would have no coercive powers
or ability to subpoena witnesses or demand evidence,
and could conduct hearings behind closed doors.
   Just before the inquiry was announced, Rupert
Murdoch’s son James, who heads News International,
was summoned to appear again before a British
parliamentary inquiry into the phone-hacking. Evidence
has emerged that he had misled MPs in his first
appearance, during which he and his father denied all
knowledge of the widespread practice.
   By holding a token inquiry that will exonerate the
Murdoch empire, the Gillard government only assists
James and his father, who continue to maintain that the
illegal bugging was simply the work of a few rogue
journalists and editors at News of the World in Britain.
   What else the inquiry is meant to examine is entirely
unclear. There is some window-dressing about “the
effectiveness of the current media codes of practice”
and “strengthening the independence and effectiveness
of the Australian Press Council.” The APC is a
toothless self-regulatory body, funded by the media
owners themselves, which smothers complaints from
the public.
   Recognising the inquiry poses no threat, the Murdoch
group has expressed full confidence in its operation.
News Limited chief John Hartigan declared: “We have
strong editorial standards and we welcome public
scrutiny of what we do.” Last Thursday’s editorial in
the Australian, Murdoch’s national flagship, welcomed
the limited character of the inquiry, noted that its
“focus is on the impact of digital technology” and
agreed that “there are legitimate issues about online
operations.”
   Substantial financial interests are at stake in
Australia, and around the world. Murdoch’s Australian
network includes News Limited and Cumberland
newspapers, pay-TV company Foxtel, Fox Sports, Sky
News, Fox Studios and Harper Collins publishers.

Foxtel is currently seeking permission to take over rival
pay-television network Austar, and News Limited is
pushing for control of the Australian Network, a
publicly-funded broadcaster that airs in Asia and the
South Pacific. Both proposals had been thrown into
doubt as a result of the phone hacking affair. (See:
“Murdoch’s News Corporation scrambles to defend its
media interests in Australia”).
   Greens leader Senator Bob Brown, who had earlier
called for an inquiry into media ownership and bias in
the wake of the British scandal, immediately fell into
line. He congratulated the government for announcing
its “inquiry”, which he claimed would be “focused on
the public interest” and “have popular backing amongst
everyday Australians.”
   The response of Labor and the Greens is in line with
that of the entire British parliamentary
order—Conservative, Liberal Democrat and
Labour—which has sought to protect Murdoch’s
interests as much as possible. Just as in Britain, where
every institution of the capitalist state—the major
parties, the government, parliament, the courts, the
police—is implicated, any genuine investigation into
News Limited would expose a network of patronage
and privilege.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

/en/articles/2011/jul2011/murd-j23.shtml
/en/articles/2011/jul2011/murd-j23.shtml
http://www.tcpdf.org

