
World Socialist Web Site wsws.org

More evidence of criminality by Murdoch’s
media empire
Robert Stevens
30 September 2011

   Fresh evidence has emerged on the extent of criminality
surrounding Rupert Murdoch’s News of the World tabloid
and its relations with London’s Metropolitan Police (Met).
   Last week, the Daily Telegraph reported that the former
Deputy Editor of the News of the World, Neil Wallis, was
being secretly paid more than £25,000 for supplying News
International with “crime exclusives” whilst he was working
for the Met. For his so-called “consultancy work” with the
Met involving two days a month, Wallis was paid £24,000.
   Wallis’ employment by the Met led in July to the
resignation of then-Met Commissioner Sir Paul Stephenson
and his deputy, Assistant Commissioner John Yates. In their
initial testimony to parliament’s home affairs select
committee in July, neither Stephenson nor Yates revealed
the fact that Wallis had been a paid consultant.
   An unnamed MP told the Observer newspaper at the time,
“We were assured that Yates and Stephenson weren’t taking
money from the journalists. What we didn’t know was that
the journalists were taking money from the cops.”
   Wallis was among a small number of former News of the
World senior figures, who were arrested in July by the Met
and released without charge. He was arrested on suspicion of
intercepting phone messages.
   Wallis, nicknamed the “Wolfman” for his tabloid exploits,
was first deputy editor, and then executive editor at the News
of the World. He left News International in August 2009 and
joined the PR firm Outside Organisation, becoming its
managing director in 2010. Wallis also maintained his own
PR firm, Chamy Media. It was in this capacity that Wallis
was contracted to the Met from October 2009 until
September 2010, to “provide strategic communication
advice and support.”
    
   The Telegraph reported that while at the Met, Wallis
received “a payment of £10,000 for a single ‘crime’ story.”
The newspaper states he also was also “paid for providing
News International with details of a suspected assassination
attempt on the Pope during his visit to London last year.”
The article claims that Wallis sold stories to other

newspapers during his stint at the Met.
   The Met told the newspaper that, “during his employment,
Mr Wallis was not given access to any Metropolitan Police
computer systems.” This attempt to play down Wallis’s
activity is a red herring.
   Wallis was employed by the Met just months after
assistant commissioner John Yates, who was nominally in
charge of a “review” of a 2006 police inquiry into serious
allegations of phone hacking carried out by the News of the
World, closed down any further investigation. In doing so,
Yates dismissed the concerns of even then-Deputy Prime
Minister John Prescott, who claimed that his phone had been
hacked.
   Yates was also part of a Met committee that vetted Wallis
before he was allowed to take on his paid role with the
police.
   The revelations raise yet again the revolving door between
the Murdoch press and the Met. Andy Hayman, who was in
charge of the 2006 police inquiry into the allegations, then
went on to work for News International as a columnist for
the Times. Hayman was the former head of counterterrorism
at the Met and a champion of the right wing “law and order”
agenda trumpeted by the Murdoch media. During Hayman’s
period at the Met, he demanded the government pass
legislation allowing the detention of people for 90 days
without trial on “anti-terror” grounds.
   As the phone hacking scandal has proven, all the
institutions of the state, including the main political parties,
are implicated. The Telegraph story paints a picture of the
closest of relationships between Murdoch’s UK papers, the
Met and the Conservative Party.
   Wallis was close friends with Andy Coulson, the former
editor of the News of the World, who became Prime Minister
David Cameron’s director of communications, first in
opposition, and then in office.
   Coulson had resigned from the News of the World in 2007,
following the jailing of the paper’s royal correspondent for
involvement in phone hacking. Cameron had consistently
defended Coulson against allegations of wrong-doing, but in

© World Socialist Web Site



January he was forced to step down as evidence mounted
that he had approved payments for phone hacking. Despite
also being arrested in July, Coulson is another News
International employee that has been released without
charge.
   “Mr [Andy] Coulson and Mr [Neil] Wallis were close
colleagues and good friends and arranged for senior
Metropolitan Police officers to meet the Prime Minister’s
chief of staff. It is understood that Mr Wallis also made
informal representations to Mr Coulson about Scotland
Yard’s views on Conservative law-and-order policies”,
states the article.
   In a further twist to the scandal, it has been revealed that
Coulson has now initiated legal action against News Group,
a subsidiary of News International, after the latter stated it
planned to stop paying his legal fees.
   It has not been explained why News Group would ever
have committed to paying these legal fees, four years after
Coulson’s employment with it ceased. It has also emerged
that Coulson continued to receive severance deal payments
from News International, even when he was employed by
Cameron.
   But the legal bill is mounting. As well as the ongoing cases
against News International/News Group in Britain,
preparations are underway by lawyers in the United States to
begin a class action lawsuit against Rupert Murdoch’s US-
based News Corporation on behalf of victims of its phone
hacking activities.
   Norman Siegel, formerly the head of the New York civil
liberties union, is pursuing legal options in both federal and
New York state courts in regard to allegations that News
Corp employees bribed police in the UK. He is seeking to
establish whether a class action suit can be launched in the
US on behalf of the victims. A second New York lawyer,
Steve Hyman, is understood to be working with Siegel as is
Mark Lewis of the UK firm Taylor Hampton, who
represented the family of murdered teenager Milly Dowler.
It was the Guardian’s disclosure in July that the mobile
phone of Milly Dowler had been hacked by a private
investigator, Glenn Mulcaire, on behalf of the News of the
World, that triggered the current crisis.
   Siegel commented, “The allegations of phone hacking and
bribery against News Corporation are serious and
substantial, and we will approach this initial exploration with
that same seriousness”.
   Siegel represents 20 9/11 families and has advised them
regarding an ongoing FBI investigation of allegations, first
reported by the Daily Mirror, that News of the World
reporters attempted to hack into the phone records of some
9/11 victims.
   The Guardian reported that Lewis had asked Siegel to

“seek witness statements from News Corp and its directors,
including Rupert and James Murdoch, in relation to
allegations that News of the World staff may have bribed
police.”
   As the nefarious goings-on between News Corp, the Met
and politicians at the highest level continue to unravel apace;
it is instructive to contrast the Met’s attitude to Wallis with
its response to the Guardian and the journalist Amelia Hill.
   Only last week, the Met sought silence and intimidate the
Guardian, the newspaper that had originally exposed some
of the endemic criminality at the News of the World. Acting
as a law unto themselves, they attempted to force the
newspaper to hand over all its documents in relation to its
Milly Dowler revelations in July. A production order from
the Met also asserted that Guardian journalist Hill had
committed an offence under the Official Secrets Act by
“inciting” an officer from Operation Weeting—the Met’s
own investigation into phone hacking—to reveal information.
The Met were eventually forced to back down from such a
blatant attack on democratic rights and the freedom of the
press.
   Yet when it is alleged that Wallis, a former deputy editor
at the News of the World, was using his position as an insider
with access to information at the Met to sell “crime
exclusives” to that very same paper and other newspapers,
the response from the police is to do nothing at all.
   This is despite, as the Met confirmed to the Telegraph, that
“Wallis’s contract at Scotland Yard included a
confidentiality clause, a data protection act clause and a
conflict of interest clause.
   “All of these clauses would prohibit him selling any
information he was privy to while working at Scotland
Yard.”
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

