World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Spain’s main parties attempt to re-introduce
censor ship of public broadcasting

Algjandro L 6pez
11 Octaber 2011

On September 22, the administrative board of the state-run Spanish
Radio and Television Corporation (Corporacion Radiotelevision
Espaiiola, RTVE) agreed a plan to give themselves access to the
corporation’s iNews system.

iNews is used by journalists and editors to select the daily topics and
develop the main news. Access to the system would have given board
members the opportunity to change or delete content such as
headlines, videos, interviews and even real-time television and radio
news reports. It would also enable the directors to warn their political
allies of impending detrimental news stories.

Since reform of RTVE in 2006 by Jose Luis Zapatero's Socialist
Workers Party (PSOE) government, the corporation has been run by a
board of 12 individuals appointed on the basis of “outstanding
qualifications and professional experience” for a six-year term. Eight
of the members are appointed by Congress in proportion to the
strength of the parties, four by the Senate and two by the majority
union within RTVE. The RTVE president is chosen by Congress from
among the 12 board members.

Zaptero claimed his reforms would do away with the notorious
reputation state broadcasting had for political interference—as a direct
propaganda tool under the Francoist dictatorship and, after the
transition to democracy, when the director general was a political
appointment of newly elected governments. His aim was to create a
“Spanish BBC”.

However, the BBC is no different in essence from any other state
broadcaster. Founded in 1926, it acts as a major asset of British
imperialism from the standpoint of disseminating propaganda and
shaping international opinion. To fill this role, it is not enough to
simply parrot the line of the government of the day. A degree of
distance and an element of criticism on certain issues are sometimes
essential if the corporation is to maintain an appearance of impartiality
and independence.

Achieving this appearance of independence was the main objective
of Zapatero. Now, both major parties agree that any adverse comment
or serious examination of the harsh austerity measures, socia
conditions and corruption scandals gripping Spain are potentialy
dangerous for the ruling €elite. It is necessary, therefore, to re-convert
RTVE into an open instrument of the government, as it was before.

Even before the recent attempt to censor the news, the board had

been acting outside of its remit. The former president of the board,
Albert Oliart, resigned last July due to a scandal relating to the award
of a contract to his son. A new president should have been appointed,
but instead the board members took it in turns. Half of the members
should have been renewed more than a year and a half ago. A
consideration for those clinging to office beyond their term is the
lucrative reward they receive—an average salary of €120,000, the use
of a car, a chauffeur, an advisor and a secretary. But there are clearly
even greater opportunities for both exerting influence and influence
peddling.

The censorship measure was proposed by the right-wing Popular
Party (PP) representative Rosario Lépez Miralles. It was not the first
time the PP has attempted to gain access to iNews. Last March, Lépez
asked Oliart for the iNews password in order to access the system, but
he refused, stating that only those who participated directly in
preparing the news were allowed.

The September 22 decision was taken by the 11 board members
remaining after Oliart’ s resignation. Five representatives—from the PP
and the right-wing Catalan nationalist CiU—voted in favour and
four—from the PSOE, the Catalan Republican Left (ERC) and the
Communist Party-aligned CC.OO trade union—abstained, allowing the
mesasure to pass. Only two voted against—the representative of the
United Left and the PSOE-aligned UGT trade union. The only reason
the UGT representative voted against was because the board ignored
his request to postpone the decision for a week in order to examine
how the system worked.

In less than 24 hours, the board was forced to reverse its decision
after facing outrage from journalists' associations who accused the
board of wanting to control editoria policy.

The News Council, comprising top editors, published a statement
declaring that “this decision is a direct attack on the freedom and
independence of journalists since it alows for the control of the
content of newscasts while they are being prepared.”

The Spanish Federation of Journalist Associations considered that
the proposal amounted to “censorship that we thought was banished”
and had a clear objective “to establish a Big Brother in the making of
television news.”

Reporters Without Borders said it was “scandalised” by the measure
and the Spanish consumer association CEACCU described the

© World Socialist Web Site



mesasure as “a serious attack on the right to information.”

Director and presenter of the daily radio programme “On Days Like
Today”, Juan Ramon Lucas, started his programme with the news
tune played during the Francoist era as away of protest.

On September 23, RTVE workers held assemblies in the
headquarters in Madrid and Barcelona, and called for the resignation
of the nine board members who did not vote against the decision.

In less than 48 hours, the RTVE board called an emergency meeting
and reversed their decision unanimously. All appointees changed their
votes and those who had abstained voted against.

The board later published a statement declaring that “it was never
the intention of board members who voted for the measure or those
who alowed its approva by abstaining to interfere with the news
staff’ swork nor, even less, affect their professional independence.”

Following the criticism of the attempts at censorship, the political
parties and the unions attempted to distance themselves from the
decision and portray it as an individua action by board members. The
trade union CC.OO representative, Hector Maravall, who had
abstained, declared that he did not think of the measure as being an
“element of control”, but recognised that it “could give place to abuse
[of the editorial system] or a sensation of interference with the free
independence [of journalists and editors].” He later resigned.

The CC.OO issued a statement saying Maravall “regretted” his
decision and that his resignation was made “as an example to those
responsible for what happened.” Maravall had been appointed
designate RTVE president by his fellow board members for the month
of September.

Mariano Rajoy, president of the PP, admitted that the measure was
only rescinded because of “the opposition and outrage” from
journalists. His party has continuously attacked the public radio and
television, claiming that are biased towards the PSOE. A target of its
complaints is Ana Pastor, who anchors the morning programme “TVE
Breakfast”, for an “aggressive” interview conducted with PP General
Secretary Maria Dolores de Cospedal.

Although the PP complains about bias in national media, many of
Spain’s regional television networks, mostly in hands of the regional
PP governments, function as its propaganda machines—including
TeleMadrid, which publicly supports regional PP President Esperanza
Aguirre.

This attempt to censor the news is another example of the collusion
between the PSOE and PP in the run-up to November’s elections. At
the beginning of September, the PP abstained to allow an
unprecedented change to the Spanish constitution—the imposition of a
ceiling on public spending deficits for all future governments—to go
through in the space of just two weeks. Two weeks ago the PP
abstained on a labour reform law that attacks working conditions,
wages and permanent employment.

Curtailing press freedom is not unique to Spain. Throughout Europe
governments are imposing the burden of the international economic
crisis onto the backs of the working class through drastic austerity

measures at home, whilst waging imperialist neo-colonial wars of
aggression abroad. This cannot be carried out through democratic
means. Basic democratic rights such as freedom of press and free
speech are under attack everywhere,

Last year, the ruling Fidesz government in Hungary passed a media
law creating a five-member Media Council with powers to impose
tough sanctions against any media outlet whose reporting is not
“balanced” and to decide whether a news story is “balanced”.
Journalists who write on “national security” must disclose their
sources and the news output for al public broadcasters will be
produced by a central government agency.

Last March, the main public broadcaster CT (CzechTelevision) in
the Czech Republic was raided during its primetime news broadcast
by armed commandos searching for declassified documents relating to
the case of Mirodav Krecjik, aformer military intelligence head.

In Italy, Prime Minister Berlusconi enjoys direct and indirect control
of 90 percent of the Italian national media. And in the UK, the main
television broadcasters were forced to hand over hundreds of hours of
un-transmitted video footage from the riotsin London in August to the
Metropolitan Police, paving the way for arrests of thousands of more
young people.

In France, Minister Claude Guéant admitted in September to
domestic intelligence spying on telephone conversations of a Le
Monde reporter who was investigating L’ Oréal billionaire Liliane
Bettencourt’s connections with President Nicolas Sarkozy. The
reporter revealed that Bettencourt illegally funded Sarkozy’s 2007
election campaign and helped find a high-paying job for the wife of
then-Finance Minister Eric Woerth.

In a more recent move, a Senator of Sarkozy’s UMP, Jagues
Legendre, proposed a law that would reorganize the board of the
French Press Agency (AFP) and cut state funding, which currently
stands at 40 percent of its budget, making it more open to politica
influences.

At an international level, the campaign against WikiLeaks and its
founder Julian Assange marks the high point of the attack on press
freedom. The US government and its accomplices have attempted to
cripple WikiLeaks and create the conditions to imprison Assange,
whilst psychologically torturing the aleged “whistleblower” Private
Bradley Manning.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

