World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Inquiry hearsevidence of extent of phone
hacking at Murdoch’s News | nter national

Robert Stevens
23 November 2011

The first week of the inquiry by Judge Lord Leveson
into the “culture, practices and ethics’ of the UK media
revealed further evidence pointing to the massive extent
of phone hacking a Rupert Murdoch’'s News
International .

On November 14, counsel to the inquiry, Robert Jay
QC, spoke in his opening submission of a “thriving
cottage industry” of hacking that existed at the now-
defunct News of the World. He detailed information
contained in the notebooks belonging to private detective
Glenn Mulcaire.

Mulcaire and then-News of the World royal editor Clive
Goodman were jailed for six months and four months,
respectively, after being found guilty of hacking voice
mail messages of members of the royal family. The
newspaper was closed down by Murdoch in July of this
year after revelations emerged that that the phone of
murdered schoolgirl Millie Dowler had been hacked in
2002.

Jay stated that Mulcaire recorded the names of 28 News
of the World employees in the page corners of his
notebooks. About 11,000 pages of notes were seized by
the police from Mulcaire. In these notes are the names of
5,795 potential victims of hacking and surveillance. Jay
added that a total of 2,266 “taskings’ (requests for voice
mail interception) appear in the notebooks.

Aside from Goodman, the most prolific users of
Mulcaire's services were “corner names’ listed only as
“A, B, C and D,” said Jay. The counsel continued: “The
scale of this activity gives rise to the powerful inference
that it must have occupied Mulcaire full-time...”

Evidence is aso surfacing that criminal activity was
carried out not just by the News of the World, but may
have aso been carried out at the behest of the Sun, the
Murdoch daily tabloid and sister title to the News of the
World. Jay stated. “Part of the evidential matrix in support
of his case is a corner name in the Mulcaire notebook

which simply states ‘The Sun,” without specifying the
individual working there. It has aso been drawn to the
Inquiry’s attention there may be another corner name
relating to the (Daily) Mirror (a non-Murdoch title), but
thisisunder investigation.”

Jay’s assertion that criminality may have been
authorised by the Sun was given additional weight by the
fact that the previous week, Sun newspaper reporter Jamie
Pyatt was arrested in connection with the bribing of
police. This was the first occasion that charges of
criminality have gone beyond the News of the World to
another of Murdoch’s UK titles.

In a sign that the hacking was epidemic at the News of
the World, even after the jaling of Mulcaire and
Goodman, Rhodri Davies QC, representing News
International, told Leveson that he was “not going to give
any guarantees that there was no phone hacking by or for
the News of the World after 2007.”

Further allegations of serious criminal activity on the
part of News International emerged even as the inquiry
opened. According to the Daily Mirror editor and
Guardian blogger Roy Greenslade, members of the
Culture Media and Sport (DCMS) select committee were
put under surveillance by the News of the World six
months ago. Greenslade said, “I do have a source who
was at the News of the World, which was closed as a
result of this debacle, and he tells me that for three days
only six or seven months ago, every single member of the
committee investigating this matter was followed by
private eyes and/or staff of the newspaper.”

Greendade said the surveillance was ordered by a
“senior executive’ at the newspaper and continued for
between three and 10 days.

A report in the Guardian Saturday stated that David
Webb, a former police officer turned private detective,
was employed by News International and put hundreds of
people under surveillance. Webb said that he was

© World Socialist Web Site



commissioned by as many as 30 journalists working on
the News of the World.

A dossier complied by Webb that includes the names of
150 celebrities and tens of other people targeted for
surveillance is to be submitted to the Leveson inquiry.
According to the Guardian, “They will aso include
details of one surveillance operation that Webb undertook
on behalf of the Sun.”

More allegations that evidence relating to the hacking
scandal may have been destroyed were reported by the
Daily Mail Saturday. Jeremy Reed, the barrister
representing a number of phone hacking victims, told a
pre-trial hearing into civil damages test cases to be heard
in January that computers used by News of the World
journalists were destroyed by putting them “through a
grinder.” The PCs were destroyed during a move from the
newspaper's headquarters in east London to a nearby
office.

Only one PC, that of show business reporter Dan Evans,
still exists, Reed told the court. While the Mail reports
that “vital internal emails are believed to have been
copied and kept on servers outside the building,” the fact
that PCs were being destroyed is of a piece with
allegations that thousands, and perhaps millions, of emails
relating to the scandal have been erased by News
International .

It also testifies to the kid gloves treatment of News
International over many years by the police and ruling
elite. Despite reports of the destruction of potentialy
incriminating evidence, no computers have been
impounded, no hard-drives seized, and no minutes of
board meetings subpoenaed.

That even the most basic steps are not being taken in
prosecuting the leading figures at News International is
laid bare by the investigations currently being carried out
by London’s Metropolitan Police. It is involved in three
inquirles relating to News International. One is Operation
Weseting, into the phone-hacking itself, Operation
Elveden, into allegations of corrupt payments by
journalists to police officers, and Operation Tuleta, into
the possibility that emails may have been intercepted. Of
the 5,700 potential victims, just 600 phone-hacking
victims have been interviewed by police.

The Met is tasked with analysing some 300 million
News International emails as part of itsinvestigations. Y et
just 100 police officers have been assigned to these
inquires. The new Metropolitan police commissioner,
Bernard Hogan-Howe, said that no deadlines were in
place to complete the inquiries. On the basis of the

resources alocated by the Met, the completion of its
investigations could take decades. Earlier this month,
Hogan-Howe found time to joke, “If it takes 10 years, |
won't be here by then. | can't tell you when it will finish.”

The convening of the Leveson Inquiry must also be seen
in the context of the refusal of the British political elite to
conduct any serious investigation and the lack of criminal
charges against the guilty. The inquiry was authorised by
Conservative Party Prime Minister David Cameron prior
to the parliamentary recess. The terms of the inquiry were
agreed with the leader of the Labour Party opposition, Ed
Miliband.

No investigation of the actual hacking at News of the
World is to be made until the Metropolitan Police have
concluded al their investigations. Leveson said in July
that he was sceptical whether he would even be able to
publish his findings within a year. It is estimated that he
will report in late 2012.

Instead, Leveson’s inquiry will end up calling for press
restrictions. He announced the inquiry by saying its focus
“is the culture, practices and ethics of the press in the
context of the latter’'s relationship with the public, the
police and politicians’—making clear that the “ press’ also
includes the Internet.

Leveson stated last week that his inquiry will be based,
first and foremost, on the question of “who guards the
guardians.” He added, “1 have absolutely no wish to stifle
freedom of speech or expression, but | anticipate that
monitoring will take place of press coverage over the
coming months and it might be necessary to conclude that
those vital rights are being abused.”

Cameron has aready pre-authorised restrictions on the
press, stating that if Leveson's inquiry were to
recommend full statutory regulation of the press then he
would support it.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

