World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Former Australian senator accuses Murdoch
executives of offering a deal

Richard Phillips
5 December 2011

Allegations by former Australian senator Bill O’ Chee
that senior News Limited executives offered him “a
specia relationship” in 1998 undermine the claims by
the Murdoch corporation that such abuses are confined
to its British tabloid News of the World. O’ Chee made
the accusations in a recent nine-page sworn statement
to the Australian Federal Police (AFP).

When the phone-hacking scandal erupted in the UK
earlier this year, Murdoch’s Australian outlets
countered with a stream of editorials and op-ed
comments that its local publications were sgueaky
clean.

Australias News Limited chairman and chief
executive John Hartigan declared that the company was
guided by the “highest principles of professional
conduct” and that the practices uncovered in Britain
“do not exist in Australia, at News [Limited] or any
other respectable media outlet.”

O'Chee's accusations call these self-serving
comments into question. A former member of Prime
Minister John Howard's Liberal-National coalition,
O'Chee dsates that he was asked by Murdoch
executives in 1998 to vote in the Senate against
proposed digital television legislation, which they
believed was disadvantageous to the corporation’s
local operations. Under Australian law, offering a
senator an inducement to influence a vote is punishable
by up to seven yearsin prison.

O’ Chee says that the offer was made to him during a
dinner at a Queendand restaurant with Malcolm
Colless, then director of corporate development for
News Limited. Chris Mitchell, editor in chief of News
Ltd's Australian newspaper, and Rupert Murdoch’s
oldest son Lachlan are also alleged to have been present
during some of the discussion.

The former senator claims that Colless told him that

although voting against the proposed digital television
laws would be criticised by coalition party members,
“we will take care of you.” The News Corporation
executive is adso alleged to have said: “We would have
a ‘specia relationship,” where [O’Chee] would have
editorial support from News Ltd's newspapers, not
only with respect to the legidlation, but for ‘any other
issues’ too.”

O’ Chee claims to have called Colless a week after
the meal to say he had decided to vote for the
legidlation and that it then became “amost impossible”
to attract News Limited coverage. O'Chee lost his
Senate seat at elections four months after the lunch.

Murdoch executives, past and present, immediately
denied the allegations when extracts of O Chee's
police statement were published on November 23 by
the Fairfax Media. Chris Mitchell said he was a a
separate table and unaware of any attempts to lobby for
O’'Chee’'s vote. Lachlan Murdoch, who resigned his
executive position in 2005, issued a statement claiming
O’ Chee' s allegations were “a fabrication.”

Late last month O’ Chee told the Associated Press
that Lachlan Murdoch was at the table during crucial
parts of his meeting with Colless. The former senator’s
statement reportedly says that Colless introduced
O’ Chee to Murdoch, declaring: “This is Bill O’ Chee.
He' s going to help uswith digital TV.”

In Australia, as in every other country where it
operates, the Murdoch media corporation exercises
considerable political clout. Its editorials and
commentary are aimed not only at shaping public
opinion, but at shaping, and if need be changing, party
leaderships and governments. The Murdoch media’s
role in the destabilisation of the Whitlam Labor
government prior to the 1975 Canberra Coup, and
undermining Prime Minister Kevin Rudd before his

© World Socialist Web Site



ousting last year by Julia Gillard are just two examples.

Since being installed as prime minister in June 2010,
Gillard has personally met with Rupert Murdoch on at
least two occasions. All senior politicians—whether in
government or opposition—know that their careersare at
risk if they fall foul of the Murdoch empire.

Murdoch’s media corporation controls 70 percent of
Australian newspapers and owns pay-TV company
Foxtel, Fox Sports, Sky News, Fox Studios and Harper
Collins publishers.

Sky Newsis currently attempting to win the Australia
Network contract, the government’s international
service, which broadcasts to 44 countries in Asia and
the Pacific. Foxtel, the company’s cable television
network, is also attempting to increase its coverage by
taking over Austar, aregional cable provider. Decisions
on these attempts to further expand its political
influence and business operations, however, were
delayed by the government after the British phone-
hacking scandal broke.

O’ Chee told the Associated Press that his allegations
against Murdoch executives were “a very, very serious
matter.” The issue, he continued, “goes right to the
heart of government and something that I'm sure
would concern every thinking person. I'm glad that the
AFP is going to investigate it and | hope they
investigate it extremely thoroughly.”

Notwithstanding the results of any AFP investigation,
O'Chee's appeal for a thorough exposure of the
incident will fall on deaf ears. Neither Gillard's
minority Labor government nor the opposition Liberal-
National coalition will allow any serious exposure of
the Murdoch corporation and its methods.

An obvious case in point is the Gillard government’s
“media inquiry,” which was established after phone
hacking scandal erupted in Britain, and commenced its
hearings last month.

Labor’s ‘see no evil, hear no evil’ investigation will
not even examine whether Murdoch’s phone-hacking
methods have been used in Australia, let alone
O’ Chee's concerns. The inquiry, in fact, has no power
to subpoena any corporate media executives. Its terms
of reference are confined to exploring how increased
investment by “traditional media organisations’ can
improve “quality journalism and the production of
news.”

While it is almost two weeks since the O’ Chee

revelations were initially reported, the Australian media
has published barely another word on the issue.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

