
World Socialist Web Site wsws.org

Leveson inquiry: Damning evidence of
political corruption of Labour and
Conservative parties
Robert Stevens
21 May 2012

   The charging of former editor Rebekah Brooks with
conspiracy to pervert the course of justice during the
police investigation into the News of the World phone
hacking scandal has overshadowed revealing testimony
given at the Leveson inquiry into press ethics.
   Alastair Campbell, director of communications under
former Prime Minister Tony Blair, gave testimony to
the inquiry on Monday, the day before Brooks was
charged along with her husband Charlie and four
others.
   Blair was famously close to the Murdoch media
empire, travelling in 1995 as leader of the Opposition
to address News Corporation senior executives at the
luxury Hayman Island resort in Queensland. There he
pledged an end to the “rigid economic planning and
state controls” of the “Old Left” and declared that “the
battle between market and public sector is over.”
   Two years later, Murdoch officially endorsed Blair
and “New Labour” in his daily tabloid The Sun,
switching his 18-years of allegiance to the Conservative
government. In 2011, Blair became godfather to
Murdoch’s youngest child.
   In his previous testimony to Leveson in November,
Campbell had attempted to distance himself from
sections of the British press, describing them as
“frankly putrid.” During his latest appearance,
however, he was asked by Robert Jay Q.C, “Was the
Sun ever fed stories by you?”
   Campbell replied, “Yeah. So were other papers. I
would say that we were one of the prime sources for
every media organisation in the country.”
   Speaking about Blair’s visit to Hayman Island to
solicit Murdoch’s support, Campbell said, “I was never
in doubt that it was a good thing to do.”

   He claimed there was no “express deal” between
Blair and Murdoch in the run-up to the 1997 election.
But this is contradicted by Campbell’s own written
statement to the inquiry. Referring to an article Blair
wrote in the Sun in March 1997, just two months before
the general election, he wrote, “It was made clear to me
by the editor that if Mr. Blair were to emphasise the
point that there would be no entry into the euro without
a specific referendum on the issue, and that he
understood people’s fears about a so-called European
superstate, it was likely to be the final piece of the
jigsaw before Mr. Murdoch agreed the paper would
back Labour.”
   Campbell maintained close relations with senior
News International figures, including Rebekah Brooks,
confirming to the inquiry that of her two weddings, “I
attended the reception for the first one and the wedding
for the second.”
   He told the inquiry that he had been on “very
friendly” terms with Brooks and had spoken to her on
“average, probably once or twice” a week during her
period as editor of The Sun.
   In June 2007, Gordon Brown, Blair’s chancellor,
took over as prime minister. Murdoch switched
allegiance from Labour to the Conservatives in 2009
and in May the following year, Brown stepped down
after losing the general election. As part of the process
of abandoning Brown politically, he was personally
targeted by Murdoch’s UK newspapers.
    
   While relations between Murdoch and Brown were to
become ever more fractious, the break was entirely of
the media mogul’s devising. The testimony given at the
Leveson inquiry by Sky News political editor Adam

© World Socialist Web Site



Boulton gives a flavour of just how far Brown was
prepared to go to maintain intimate relations with the
Murdoch group.
   He recounted how he first heard about a “slumber
party” organised in 2008 at 10 Downing Street by
Brown’s wife, Sarah. Among the guests were
Murdoch’s wife, Wendi Deng, and his daughter
Elizabeth. Boulton said, “I just thought, 'This is
completely bonkers that this sort of intimacy is being
indulged in between the prime minister and the prime
minister's wife and a senior proprietor's wife... I thought
it would end in tears.'”
   Boulton told the inquiry that the annual News Corp
summer party was central to the calendar of every
prime minister and opposition leader, without
exception. “I see nothing wrong in holding a party or
inviting people to it, I was a little surprised that they all
felt the need to turn up,” he said.
   Fawning before Murdoch continued unabated, even
as the rampant criminality taking place at News
International became public. Boulton commented,
“Last summer, I was at the News Corporation party and
one saw the leader of the opposition, the prime minister
[Conservative David Cameron] and all the other people
turning up, as it were, to pay court.”
   Senior police officers were as involved as politicians
in this orgy of sycophancy and corruption.
   In March the Leveson inquiry widened the scope of
its hearings to cover allegations of bribery of police
officers and other public officials. The first to give
evidence was Sue Akers, deputy assistant
commissioner at the Metropolitan Police. She
acknowledged, “There appears to have been a culture at
the Sun of illegal payments and systems created to
facilitate those payments.”
   Evidence has emerged that the practise of bribing
police officers was so rife that the Metropolitan Police
was forced to initiate Operation Elveden to investigate
“any alleged inappropriate payments to police and
public officials.”
   Another figure whose evidence may be heard at the
Leveson inquiry is Paul Maley, who worked as a News
International chauffeur for four years until 2009.
According to information obtained by the Daily Mail,
Maley alleges that for several years he personally
delivered packages of illegal cash payments to
Metropolitan Police officers.

   TheDaily Mail states that “between 2006 and 2007
Mr. Maley alleges that he delivered a total of 17
packages containing cash to ten police officers
stationed around London. Mr. Maley says he only
realised that he was delivering money during the third
journey. This was when he opened a package and
counted up to £3,000 before resealing it. He estimates
that it probably contained around £5,000 in total.”
   The article reports that last September Maley had a
40-minute meeting with his constituency MP, Culture
Secretary Jeremy Hunt, in which he told him that he
had personally handed over more than a dozen
packages containing cash to police officers while
working for News International.
   The Mail reports that Maley told Hunt that his
lawyers were in possession of a “black book” used by
News International drivers. It “contained the names of
the allegedly corrupt officers. He [Maley] said it was
being kept under ‘lock and key’ in a secret location.”
   The article adds, “Mr. Maley claimed in the meeting
that since passing his information to the police he had
become the target of a ‘campaign of intimidation’
designed to deter him from identifying the officers who
took the payments—including threatening phone calls,
damage to his car and even dog excrement posted
through his letterbox.”
   According to the Mail, Maley claims that Hunt
“fobbed him off.”
   Maley’s accusations emerge as Hunt is seeking to
defend himself against allegations of collusion with
Murdoch’s News Corporation. E-mails obtained from
News International and handed to the Leveson inquiry
reveal that shortly after Murdoch announced his bid to
take over the pay TV channel BSkyB in July 2010,
Hunt’s special advisor, Adam Smith, assured the
billionaire mogul that “the UK government would be
supportive throughout the process.”
   Hunt was meant to be acting in an impartial quasi-
judicial capacity in relation to the bid.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

