World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Britain’s Leveson Inquiry hit by allegations

of political interference

Dave Hyland, Julie Hyland
30 June 2012

In his more wistful moments, UK prime minister David
Cameron must wish he had the power to reverse the decision
to set up the Leveson Inquiry into the “ethics’ of the UK’s
media.

But the move was forced upon the Conservative-Liberal
Democrat government by the revelations of phone hacking
and the bribery of public officias by Rupert Murdoch’s
News of the World tabloid and other titles at his British
subsidiary, News International.

The scandal exposed the corrupt relations between the
multibillionaire representative of finance capita and
Britain's ruling establishment that developed over the last
three decades in particular.

The am of the Leveson Inquiry was to head off further
revelations and effect some agreement on media regulation
that would supposedly end this sordid state of affairs.

Six months on, and at the cost of £6 million and counting,
it is no nearer to reaching its goal. Instead, the inquiry has
opened up ever more damning questions and is proving to be
a political calamity for the Conservative Party and for
Cameron himself.

Last week, Lord Justice Leveson set aside time to study
documents submitted suggesting how any press legislation
might be framed. Instead, a row broke out over political
interference into the inquiry, concerning a speech made in
February to parliamentary journalists by the Conservative
education secretary, Michael Gove.

In that speech, Gove said the inquiry was having a
“chilling effect” on press freedom. When asked by
journalists for his reaction, Cameron had apparently backed
Gove, stating that he had made an “important point”.

In an article on June 17 headlined, “Levesons ‘threat to
quit’ over meddling minister”, the Mail on Sunday claimed
that Leveson had placed an “angry cal” to the cabinet
secretary, Sir Jeremy Heywood, over Gove's remarks, and
threatened to resign unless “ministers were silenced”.
Levson reportedly demanded the education secretary appear
before the inquiry to explain his remarks.

This was the clarion call for a number of Tory MPs to

declare that L eveson was suppressing press freedom.

Their charge is completely cynical. Their concern is not
the defence of “free speech”, which has already been
severely curtailed. It is to protect the Tory party and its
corporate sponsors—not |east Murdoch himsel f—from further
damaging details.

As for the Mail on Sunday, its “exposure” was a clumsy
attempt to undermine the inquiry and bring Leveson to heel.
Its publishers, Associated Newspapers Ltd, represent a group
of rival media organisations who, while keen to exploit
Murdoch’s difficulties for their own competitive advantage,
are determined that the inquiry should not impinge on their
own nefarious relations with Britain’ s ruling elite.

On Monday morning, Leveson had to issue a statement on
the matter. He admitted to phoning the prime minister's
office, but denied that he ever threatened to resign.

His intention was not “to challenge the Mail on Sunday”,
Leveson said, but to “give Associated Newspapers Ltd the
opportunity to pursue the allegations they made”. Above all,
he was concerned to ensure that Gove's position was not
that of the government. “Put shortly, | was concerned about
the perception that the inquiry was being undermined while
it was taking place”, he said.

His latest remarks came only days after he had made an
extraordinary unscheduled statement appealing to the Tories
to support his inquiry. “It remains essential that cross-party
support for this inquiry is not jeopardised,” Leveson said,
adding that he was “very keen to avoid—inter-party politics
and the politics of personality.”

Leveson is anxious that his inquiry has some semblance of
independence if it is to have any legitimacy. The more
evidence is taken, however, the more the inquiry threatens to
undermine the very interests it was intended to protect.

Another issue resurfaced last week when Boris Johnson’s
links to News International came under fresh scrutiny. It
emerged that the Conservative London mayor, whose
responsibilities include policing and who previously chaired
the Metropolitan Police Authority, dined with the oligarch at
his home in London on January 24, 2011, just days before

© World Socialist Web Site



the Metropolitan Police launched a new inquiry into phone
hacking.

The dinner was not declared in the Register of Hospitality,
although Johnson said it had been disclosed on his mayoral
website.

But Tom Watson, the Labour MP who has campaigned on
the phone hacking scandal, questioned whether the mayor
had briefed Murdoch on developments inside Scotland Yard
at their dinner.

Watson is quoted in the June 20 edition of the
Independent newspaper: “It’'s remarkable that Boris Johnson
would fail to declare such an important meeting at a crucial
period in the inquiry. I’ve been following this scandal long
enough to guess that he can’'t remember what was discussed,
or that no-one present took a note but | would like to know if
they discussed the inquiry”.

“When did Johnson know it was going to be re-opened and
was Rupert Murdoch given advance notice?’

Johnson’s links with the Murdoch empire had already
been the subject of controversy since September 2010, when
he rgjected calls for London's Metropolitan Police force to
reopen its investigation into phone hacking as “codswallop”.
The insinuation is that Johnson used his influence to block
police investigations in return for the support of Murdoch’'s
titlesin his mayoral contests.

Watson speaks for a section of the Labour Party and the
Liberal Democrats who are pressing for greater press
regulation. This campaign is just as cynical and reactionary
asthat of their adversaries.

It was the Labour Party under Tony Blair that fully
consummated the relationship between government and
Murdoch that began under Conservative premier Margaret
Thatcher.

Murdoch'’s titles pumped out an unending stream of right-
wing propaganda, cheerleading Labour’'s privatisation of
health, education and welfare; supporting the invasion of
Iraq and the attack on democratic rights under the guise of
the “war on terror”. Together with its policy of “light touch”
regulation for the banks and corporations, al these measures
ensured a record rise in the fortunes of the super-rich, with
Murdoch a chief beneficiary.

Like many others, Labour Party figures like Watson and
former prime minister Gordon Brown were to fall foul of
Murdoch. Brown has accused the oligarch of effectively
sabotaging his fight for re-election in May 2010 by publicly
switching to the Tories and publishing stories calculated to
damage him politically and personally.

In addition, they are concerned that the Murdoch scandal
has called into question the sanctity of many essential pillars
of the state.

This has led them to call for various forms of regulation to

ensure organisations like News International are not allowed
to run out of control and put the interests of the capitalist
classasawhole at risk.

On Murdoch, Watson has said he wants the
multibillionaire to show some “genuine contrition.” “I don’'t
think he redlly thinks he's responsible for this’, he said,
urging that News Corporation “put in serious pieces of
corporate governance”.

At the same time, Watson has appealed to Cameron to use
the inquiry to “utterly recalibrate the relationship between
British palitics and the British media’ by establishing “light-
touch regulation with an arm’s length regulator a million
miles away from government....”

Whatever is agreed through the inquiry, the attack on the
democratic rights of working people will continue, as the
ruling class presses ahead with its efforts to clamp down on
the Internet, Twitter and other social media.

And whatever the difficulties of Cameron and large
sections of the political establishment caught in the glare of
the inquiry, Murdoch continues to get off scot-free.

On Thursday, it was announced that News Corp is to
separate its entertainment and newspaper businesses into two
separate companies. The move is intended to protect News
Corp’s lucrative film and television assets from litigation
over the phone hacking scandal.

There was speculation, too, that the move would leave
News Corp free to revive its bitterly contested plans to take
control of the British TV satellite channel BSkyB, which it
was forced to drop as a result of the News of the World
revelations.

News Corp share prices rose to a five-year high on the
news, while BSkyB shares also rose.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

