
World Socialist Web Site wsws.org

Rupert Murdoch rows with former editor
over deals with UK politicians
Dave Hyland
14 July 2012

   A public fallout between Rupert Murdoch and the
best-known of his past editors dominated the Leveson
Inquiry into the ethics, culture and practices of the
British media. At the same time, two more journalists
from rival newspapers were arrested by police attached
to Operation Elveden, investigating inappropriate
payments to the police and instigated due to the fallout
from the News International phone hacking and bribery
scandal.
   Andrew Neil, former editor of the Sunday Times,
News International’s most prestigious UK newspaper,
has questioned the truthfulness of evidence given to the
inquiry by his ex-boss, News International/News Corp
owner Murdoch. Neil now works for the BBC.
   Neil’s statement was published Wednesday on the
Leveson Inquiry web site. Referring to Murdoch’s
testimony, he asks whether the wealthy oligarch had
“forgotten he was testifying under oath when he
claimed he had never asked politicians for anything”
and revealed “there was a time when Mr. Murdoch’s
support for Mrs. Thatcher paid business dividends”.
   “In late 1985, he [Murdoch] had gone to Mrs.
Thatcher to get her assurance that enough police would
be made available to allow him to get his papers out
past the mass pickets at Wapping.”
   According to Neil, “Murdoch and Blair also had an
understanding where News Corp would enjoy light
touch regulation if they supported New Labour in 1997
election.”
   “New Labour in power did nothing to undermine or
threaten Mr Murdoch's British media interests”, he
added, citing the rejection of privacy laws and tougher
cross-ownership rules, “as well as the News Corp’s bid
for control of BSkyB. This was something Mr.
Murdoch’s people lobbied hard for and they had
unique and extensive access to the levers of power.”

   Neil concluded his statement by saying governments
were disproportionately reliant on newspapers’
support, remaining in an “analogue time warp” and
ignoring the “political weather” of blogs, social media
and news channels.
   Neil’s statement underscores the evidence recently
revealed by the opening of Thatcher’s archives and the
secret deal she made with Murdoch in 1983, whereby
the oligarch would use his newspapers to back her
government, joining together to fight the workers’
movement and receiving favours in relation to lax
media controls in return.
   It was a result of this that Murdoch was able to call
on Thatcher to order an increased police presence at the
Wapping print plant in 1985 to break the mass picket
lines that had assembled there to help printers fight
rationalisation, de-manning and job losses.
   Even more importantly, Neil explains that Murdoch’s
relationship with Tony Blair and New Labour after
1997 “became closer, more extensive and deeper than
anything during the Thatcher years.”
   That relationship helped Blair and Labour to win
three general elections, lead British imperialism into an
illegal war in Iraq and another in Afghanistan
and—above all—to continue the privatisation of public
institutions, deregulation of the City, corporate tax cuts
and the drastic reduction in the living standards of the
working class.
   As the editor of the Sunday Times between 1983 and
1994 and founding chairman of SKY TV in 1988, the
one-time close personal friend of Murdoch would have
known exactly what kind of dirty deals were done
behind closed doors between News International and
Tory and Labour politicians.
   Murdoch’s relationship with Neil soured after he
wrote “Full Disclosure”, the inside story of his time at

© World Socialist Web Site



the Sunday Times. The oligarch felt he had been
betrayed. Neil left the Sunday Times to become editor
of the Sunday Mail, a rival.
   On Wednesday afternoon, Murdoch used the social
network Twitter to repudiate the main points in Neil’s
statement. The media mogul wrote, “Anyone taking
any notice of Andrew Neil on me is an idiot. Neil
treated best of all ex-employees now shows true
colours.”
   This explosive exchange provoked by Neil’s
submission to the Leveson Inquiry takes place just as
the hearings enter their fourth and final stage. Over the
next few weeks, Lord Justice Leveson will be taking
evidence that is expected to determine whether or not
he will recommend statutory controls to regulate the
press and media.
   The inquiry was initially set up to examine this
question, over which there were already sharp divisions
within the ruling class, between those that wanted to
maintain the loose control exercised by the Press
Complaints Commission, primarily Tories, and those
that wanted some form of legislative underpinning,
mainly Labourites and Liberal Democrats.
   When the phone hacking scandal broke last year the
prime minister, David Cameron, utilised the inquiry in
a desperate attempt to buy some time and bury the bad
news that was emerging about his own relationship
with leading members of Murdoch’s News Corp media
empire.
   The argument between the two factions is tactical, as
both defend the right of giant capitalist monopolies to
control and own the media. The only difference
separating them is that one side is frightened by the
public exposure of some of the criminal and corrupt
practices of the press barons discrediting such a vital
propaganda tool. They are calling for statutory
regulation to ensure organisations like News
International are not allowed to run out of control and
put the national interests of the capitalist class and
British imperialism at risk again.
   The Tories opposing statutory reform are those
closest to the hugely wealthy press proprietors and
whose interests they protect.
   Whereas once these issues would be fought out
through parliamentary debate, today differences are so
sharp, and parliament itself is so politically discredited
in the eyes of the vast majority of the population, that

they are sent before inquiries like Leveson’s to be
adjudicated upon.
   Arrests connected to the corrupt practices of the press
have now risen to 41, as the scope of police operations
continues to widen. They have also gone beyond the
Murdoch stable. Sunday Mirror crime reporter Justin
Penrose and Tom Savage, deputy news editor of the
Daily Star Sunday, were arrested by officers attached to
Operation Elveden and questioned on suspicion of
conspiracy to corrupt and conspiracy to cause
misconduct in a public office. They were bailed to
appear in October.
   The newspaper owners, Trinity Mirror and the
Express Newspapers, said they were a “cooperating
with the authorities”. Trinity Mirror said officers
searching Penrose’s desk had “taken away ‘various
items’, including his computer”.
   Penrose is not the only Mirror journalist to be
arrested and questioned recently by Operation Elveden
police. On July 4, former Daily Mirror journalist Craig
Box-Turnbull, 37, was one of three people arrested by
officers investigating corrupt payments.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

