World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Germany: Suhrkamp Verlag publishes
Robert Service' sdiatribe against L eon

Trotsky

Wolfgang Weber
2 August 2012

In early July, Suhrkamp Publishers (Suhrkamp Verlag)
released the German edition of Robert Service's denunciatory
biography of Leon Trotsky. The circumstances surrounding its
publication can only be assessed as a scandal that has tarnished
the reputation of the publishing house. Fourteen highly
respected German, Austrian and Swiss historians and political
scientists, including Hermann Weber, doyen in the field of
research into Communism and Stalinism, wrote a letter last
summer urging Suhrkamp to refrain from its planned
publication [footnote 1]. Service's book, the scholars wrote,
violated the basic tenets of scholarly work. The scholars
initially sent their letter as a private communication to
Suhrkamp in order to allow the publisher time to consider their
objections objectively, without any sort of public pressure. The
scholars drew attention to In Defence of Leon Trotsky by David
North (published by Mehring books in 2010), which had
subjected Service's book to a detailed critique. North’'s
analysis not only exposed that Service's book was loaded with
crude factual errors, he aso proved that Service had
misrepresented the content of historical documents, repeated
long-discredited anti-Trotsky lies that had been invented by the
Stalinist regime, and falsified key elements of Trotsky’'s
personal and palitical life.

Upon receipt of the historians' letter in late July of 2011,
Suhrkamp postponed the release of the book, which was ready
to print. This extraordinary decision clearly signified that
Suhrkamp was deeply troubled by the criticisms. It let it be
known that a careful review of the work was underway. But
after severa months—without having any communication with
the historians who had written the letter—Suhrkamp announced
its intention to go ahead with the release of a corrected version
of Service's biography. Finally, after a delay of one year, the
book has been published. Except for a few minor cosmetic
changes, the German edition is essentially the same as the
English-language original .

In fact, only 15 corrections or attempts at correction can be
detected. These have been carried out with such sloppiness that
in many cases they actually make the original error even worse.

Among the many false claims made by Service was the

assertion that Trotsky was known as Leiba Davidovich
Bronstein during his childhood and youth. Trotsky, according
to Service, changed his markedly Yiddish first name to the
Russian equivaent, Lev, at the age of 18 in order to escape
from and conceal a Jewish identity of which he was ashamed.
This “revelation” formed the foundation of Service's centra
thesis: That Trotsky’s much-acclaimed autobiography, My Life,
was an elaborate exercise in autobiographical deception, aimed
at concealing crucial elements of his life. Service's “exposure”
of Trotsky’s embarrassment over his religious background
served as a pretext for the biography’s obsessive and crude
fixation with Trotsky’s Jewish identity. The problem for
Service was that the story of the name change from Leiba to
Lev was exposed by North to be an invention. Y oung Bronstein
had been known al hislife as Lev (which was also the name of
his grandfather), or the Russian diminutive, Lyova.

However, Service's fasification is maintained in the German
edition. The brazenness of this fraud is made al the more
glaring by the fact that Suhrkamp, in its promotional material
posted on the publisher’'s Internet site, states explicitly that
Trotsky was born Lev Davidovich Bronstein.

The German edition preserves the tendentious judgments,
unsubstantiated allegations and slanders regarding the positions
of Trotsky. One counts no less than 22 cases of falsely recorded
and uncorrected dates, confusion of names, and distortions of
historical events. Suhrkamp was not troubled by the fact that in
dealing with the revolution in China in 1927, Service confuses
the events in Shanghai with the uprising in Canton six months
later. Suhrkamp has failed to correct obvious errors relating to
events in Germany, such as Service's factually inaccurate
portrayal of the failed revolution in 1923 and the role the
Communist Party played in them.

In some cases, the Suhrkamp editors made a half-hearted
effort to correct Service's mistakes, but only made matters
worse. For example, the English edition of Service's biography
refers to the activities of the police provocateur Yevno Azev in
the Socialist Revolutionary Party. Service botches up the
reference by claiming that Asev was murdered by the Socialist
Revolutionaries in 1909. In fact, Azev was not murdered at all

© World Socialist Web Site


http://mehring.com/index.php/in-defense-of-leon-trotsky.html

and lived until 1918. In the German edition, Suhrkamp rescues
Azev from his 1909 death. But it makes him, incorrectly, a
member of another party, the Russian Social Democratic
Labour Party.

An especially pernicious aspect of the edition are the many
completely unchanged passages in which Robert Service
coquettes with anti-Semitic prejudices—passages which have, as
the letter of the 14 historians puts it, “a disconcerting
overtone”. Not even the anti-Semitic caricature of Trotsky has
been dispensed with—as has been done in the second English
(paperback) edition and the French edition. It has been
reprinted in the German edition without any historica
explanation in the Appendix and without giving the source—a
Nazi pamphlet titled The Grave-Diggers of Russia.

The issue here is not whether Service is an anti-Semite. No
one has made this charge. However, it is a well-known
historical fact that Trotsky’s Jewish ancestry was exploited to
the hilt by his Stalinist and fascist enemies. This often assumed
the form of referring to him by his surname (Bronstein) and, as
noted above, changing his first name from Lev to Leiba. The
aim was always to appeal to anti-Semitic prejudices. Service
was certainly aware of this fact as he wrote his biography.
There is, of course, nothing illegitimate about a biographer
discussing Trotsky's religious background. But how this is
done is an important matter. Service's repeated references to
the young Trotsky as Leiba give his game away.

In a letter of October 28, 2011 to Suhrkamp, this reviewer
noted that Service “has written many passages in such a way
that they could be received with enthusiasm only by extreme
right-wing, anti-Semitic circles in Germany or also in Russia. It
would be very unfortunate, not to say disastrous, if a respected
academic publisher with such an authority and history like
Suhrkamp backed such a cynical and obvious maneuver.”
Suhrkamp has decided to back it—despite its own history and
despite the large number of German-Jewish writers who,
having been forced to exile during the Third Reich, after the
war for good reasons regarded Suhrkamp as a principled and
politically progressive publisher.

Suhrkamp has established over many decades a prized
reputation as the publisher of high-quality scholarly works. Its
editing process has been admired for its thoroughness. Thus,
the question that inevitably arises is why Suhrkamp accepted
Service's miserable work in the first place, and then went
ahead with its publication despite the objections of many
outstanding scholars?

Suhrkamp was originally taken aback by the exposure of the
innumerable mistakes in Service's book. It was, without
guestion, troubled by Service's grotesque treatment of
Trotsky’s religious background. At least initially, it appears,
Suhrkamp was inclined to proceed in a principled manner. It
delayed publication and consulted with experts. But in the end,
professional scruples were overwhelmed by a combination of
financial and political pressures. Service was not inclined to

collaborate with Suhrkamp in a substantial editing or rewriting
of the book. He offered his book to Suhrkamp on a “take it or
leaveit basis.”

Service is not a man devoted to the historian’s craft. A
genuine scholar, confronted with such devastating evaluations
of hiswork, would feel obligated to prepare a detailed reply to
his critics. Service has done nothing of the sort. He has, even in
his own mind, no intellectual reputation to defend. He is
nothing more than an anti-communist propagandist, and his
work was never intended to be anything other than an exercise
in character assassination.

Suhrkamp must have come under huge political pressure to
go ahead with the publication of the book. Thisis, however, no
excuse for its actions. By succumbing to this pressure, whatever
its nature and source, Suhrkamp has done untold damage to its
reputation.

Footnote 1:
The 14 signatories are:

Dr. Bernhard Bayerlein (Centre for Contemporary History,
Potsdam),
Prof. em. Dr. Helmut Dahmer (Technical University of
Darmstadt),
Prof. Dr. Heiko Haumann (University of Basdl),
Dr. Wladislaw Hedeler (Historian and author, Berlin),
Andrea Hurton (Historian and author, Vienna),
Prof. Dr. Mario Kesder (Centre for Contemporary History,
Potsdam),
Dr. Hartmut Mehringer 1 (Institute for Contemporary
History, Berlin and Munich),
Prof. em. Dr. Oskar Negt (University of Hanover),
Dr. Hans Schafranek (Historian and author, Vienna),
Prof. Dr. Oliver Rathkolb (Director of the Institute for
Contemporary History, University of Vienna),
Prof. Dr. Peter Steinbach (University of Mannheim, Director
of The German Resistance Memorial Center in Berlin),
Dr. Reiner Tosstorff (Lecturer at the University of Mainz),
Prof. em. Dr. Dr. hc. Hermann Weber (University of
Mannheim),
Dr. Rolf Wérsdorfer (Lecturer at the Technical University of
Darmstadt).

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

