World Socialist Web Site

WSWS.0rg

German newspaper Frankfurter Rundschau

faces bankruptcy

Marianne Arens, Ulrich Rippert
5 December 2012

The Frankfurter Rundschau (FR) filed for bankruptcy in mid-
November, facing collapse after nearly 70 years in operation. It is
noteworthy and instructive that a paper describing itself as socially
liberal or left-wing and pro-union files for bankruptcy at a time
when social and political conflicts are sharpening.

The Frankfurter Rundschau was founded immediately after the
Second World War. It was the first newspaper licenced to appear
in the American sector, a few weeks after the Allied victory in
August 1945. General Roger McClure, the US commander
controlling the news media, commissioned three Social Democrats
and three members of the Communist Party (KPD), as well as a
former member of the Catholic Centre Party, to head its editorial
board.

The Social Democratic Party (SPD), headed by Kurt
Schumacher, adopted an anti-communist policy, leading to
disputes within the editorial team; the social-democratic board
members relinquished their mandate.

For its part, the KPD advanced a pro-capitalist programme. It
disbanded the anti-fascist committees that formed after the
collapse of the Third Reich; its post-war founding proclamation
advocated “private enterprise on the basis of private property”.
Pressure mounted on the KPD at the beginning of the Cold War,
however, and the editorial licence of two of its members was
revoked; the third, Arno Rudert, was expelled from the KPD due
to his association with the US military administration.

A year earlier, however, General Roger McClure had issued a
FR licence to Karl Gerold, who would play a key role in the
paper’ s management for two and a half decades. Raised in a social-
democratic working class family, he apprenticed as fitter and
toolmaker and in 1922, at age 16, joined the Socialist Working
Youth, an association of youth organisations of the SPD and the
Independent Social Democratic Party (USPD). He denounced the
Nazis in anti-fascist publications, and fled to Switzerland when
they came to power in 1933.

In Switzerland he met Karl Retzlaw, who fought as a member of
the Spartacus League alongside Karl Liebknecht in the November
Revolution of 1918-19. Retzlaw became people’'s commissar for
police and Munich chief of police during the Munich Soviet
Republic. Just before its defeat, he destroyed the police files,
saving many people from the reactionary terror that foll owed.

In Switzerland, Retzlaw and Gerold discussed Leon Trotsky and
the Left Opposition to Stalinism inside the Communist movement.
In the autumn of 1933, Retzlaw |eft the Communist Party and for a

time joined the International Communists of Germany, the German
section of the Trotskyist opposition. Gerold never broke with
social-democratic politics. After the war, the two met again at the
Frankfurter Rundschau. From the mid-1950s, Gerold was its sole
publisher, editor-in-chief, and majority shareholder of the printing
and publishing business; Retzlaw worked as a publishing assistant
and headed the works council.

The Rundschau became the voice of socia-democratic
opposition in the Adenauer era. It often exposed former Nazi Party
members or supporters, who had found places at al levels of the
Federal Republic—in federal and state politics, as well as in
business, culture and science.

Chancellor Konrad Adenauer (Christian Democratic Union,
CDU) had made the commentator of the Nuremberg racial laws,
Hans Globke, head of the federal chancellery. Theodor
Oberlander, who directed Hitler's department of research on
Eastern Europe and worked with the army high command, became
federal minister for displaced persons, refugees and war victims.

The class struggle intensified in the 1960s. By the winter of
1956-57, the IG Metall union won its campaign for paid sick leave,
after a 16-week strike in Schleswig-Holstein. The 1963 metal
workers strike in Baden-Wirttemberg went further. Strikers
demanded not only higher wages and social improvements; they
adopted resolutions against proposed reactionary “emergency
laws’. Companies responded by locking out hundreds of
thousands of workers, for the first time since 1928. At the same
time, miners mobilised against the closure of collieriesin the Ruhr.

The ruling class was forced to bring the SPD into the
government. During the chancellorship of Kurt Georg Kiesinger
(CDU and former Nazi Party member), the SPD’s Willy Brandt
served as foreign minister and vice-chancellor. After the CDU-
SPD coalition passed the so-called Emergency Laws, abroad extra-
parliamentary opposition developed, culminating in the 1968
student revolt. This was followed in 1969 by the September
strikes, a wave of spontaneous work stoppages in the metal
industries that temporarily escaped the union bureaucracy’s
control.

The Frankfurter Rundschau then pushed for an SPD
government, preferably in alliance with the Free Democratic Party
(FDP). Hans-Hermann Flach, later to become secretary of the
FDP, had been an editor of the Frankfurter Rundschau since 1962.
The SPD-liberal coalition, which made Willy Brandt chancellor in
the autumn of 1969, was prepared in a way in the FR editorial

© World Socialist Web Site



office.

Under Brandt, the FR developed into a semi-official government
organ. It praised Brandt's call for “more democracy,” his
new Ostpolitik, and his 1970 “knee fal in Warsaw”, a
genuflection commemorating the Ghetto uprising of 1943, which
was hailed as reconciliation with Poland. The Rundschau's
circulation hit record levels.

The Rundschau cheered on Willy Brandt, as the number of jobs
for secondary school and college graduates at universities, research
institutes, hospitals, schools, social service institutions and in
management greatly increased. The welfare state expanded, and
the Frankfurter Rundschau became the organ of a socia-reformist
milieu wielding considerable political influence; socia partnership
and class collaboration were the main themes its commentaries and
analyses.

The main aim of Brandt’'s reforms was to demobilise workers
and youth and stabilise bourgeois rule, however. When Brandt
passed the so-caled “radicals decreg” in 1972, barring anyone
who questioned the “basic free democratic order” from
professional employment, the Rundschau promoted this policy,
launching an ideological offensive against anti-capitalist
tendencies. Any enemy of Marxism was given the chance to
spread his or her ideas in the Rundschau’ s pages.

The essays of Adorno, Horkheimer and Marcuse had aready
been published and discussed in the days of student protests. These
theorists of the Frankfurt School drew extremely pessimistic
conclusions from the tragedies of the twentieth century and the
defeats of the working class. They warned that any movement
from below and based on the working popul ation would develop in
the direction of right-wing extremism and fascism.

Leading Pabloites such as Ernest Mandel and Jacob Moneta
celebrated students as the new agents of social progress and
dismissed the role of the working class.

Soviet dissidents such as Aleksandr Solzhenitsyn and other
ideological forerunners of capitalist restoration were celebrated in
Rundschau editorials.

When the Greens formed in the late 1970s, and increasingly held
the working class responsible for society’s problems, the
Rundschau applauded them. It also enthusiastically greeted the rise
of Joschka Fischer from Frankfurt house squatter and street
fighter, to the state of Hesse's environment minister, to vice-
chancellor and the foreign ministry’ s leading diplomat.

The Rundschau’s rightward shift was closely linked with the
transformation of the trade unions. In the 1960s and 1970s, they
pressured employers to grant some improvements for workers.
Today they pressure employees for concessions, wage reductions
and cuts in socia spending in the name of competitiveness, on
behalf of investors and capitalists.

This right-wing stance increasingly met with opposition from
readers and subscribers. Some years ago, an avalanche of protest
letters and subscription cancellations descended on the paper in
response to a regular column in the FR by Gotz Aly. Aly
repeatedly claimed that the Nazi regime was a dictatorship
providing privileges and benefits for the German people. Based on
this absurd thesis, he launched a campaign against the welfare state
and egalitarian principles.

Frankfurter ~ RuBgischau w2803, making the
required state backing, which was accorded by the then-prime
minister of Hesse, Roland Koch (CDU). The SPD media group,
DDVG, bought up 90 percent of FR shares one year later. In 2006
the Cologne DuMont Schauberg media group acquired a majority
stake.

The advent of the Cologne Media Group was accompanied by a
change of editor in chief. Wolfgang Storz, an IG Metall executive
board member who had directed the union’s newspaper metal
before his time with the FR, was replaced by Uwe Vorkétter. The
new owners—the DuMont Group owns several papers and 25
percent of Israel’s Ha aretz Group—now determined the paper’'s
political line. The FR came to give regular backing to US and
Israeli war policies.

The management filed for bankruptcy at the beginning of the
recent Israeli bombing of Gaza. In the night from November 16 to
17, the lsragli military launched hundreds of bomb attacks on
densely-populated Palestinian areas, while Israeli gunboats opened
fire on Gaza. The next morning, the Frankfurter Rundschau
appeared with the headline: “Hamas shells cities’. The FR also
justified lIsraeli army drone killings, citing internationa jurist
Wolff Heintschel von Heinegg with the words: “Killing the Hamas
leader was alegitimate act”.

In the spring, the FR aso participated in the smear campaign
against Glnter Grass, who drafted a poem warning of lsrael’s
military build-up against Iran. The newspaper berated the 85-year-
old winner of the Nobel Prize for Literature as “a source of anti-
Semitic sentiment”, denouncing his poem as “totally misleading”.
For weeks the FR opened its pages to Grass's critics.

It is no surprise that the FR supported last year's NATO war
against Libya and now condones the proxy war against Syria,
knowing that they were preparation for a larger war against Iran
that could engulf the whole Middle East. This provoked opposition
from many readers of the paper, which lost many more subscribers
than other newspapers.

The Frankfurter Rundschau's demise marks a political
watershed. The shallow propaganda of socia partnership has been
undermined by socia reality. Faced with the social-economic
crisis and deepening class tensions, the editorial board has become
amouthpiece for political reaction.

The era of class harmony is over. It istime to take an unflinching
look at the class nature of society and bold international socialist
policies.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit;

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site

los:


http://www.tcpdf.org

