World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Bradley Manning and the media

Naomi Spencer
2 March 2013

At a military court hearing on Thursday, Army
Private Bradley Manning read out a 35-page statement
that, in addition to providing a courageous defense of
his efforts to reveal the truth about US military actions,
contained an extraordinary fact. Before he sent army
files to WikiLeaks, he contacted both the Washington
Post and the New York Times, but neither paper
responded.

In his statement, Manning said he leaked the material
because he believed they were “some of the most
significant documents of our time, removing the fog of
war and revealing the true nature of 21st century
asymmetric warfare.” He explained that he felt morally
obligated to alert the American public to war crimes
being committed in its name.

The two major newspapers of the American liberd
establishment felt no such obligation. Rather, they
responded as they have repeatedly before, acting not as
sources of information for the American people, but
rather adjuncts of the state, censoring and vetting
information in order to shape public opinion.

While publishing articles on select items acquired by
WikiLeaks months after Manning’'s attempt to pass on
the material to the papers, neither the Times nor the
Post reported that the soldier had approached them with
the documents.

Manning acquired the documents while working as
an Army intelligence analyst stationed outside
Baghdad. The 25-year-old private explained that he was
responsible for managing databases on incident reports
from combat operations in Irag and Afghanistan. The
material was not considered to be “very sensitive,” and
Manning was required to create backup files of the
data. Disturbed by what many of the entries reveaed
about the brutal nature of the occupations, Manning
said he copied the war logs onto a disc and returned on
leave to the United States with them saved on his
computer.

Like the vast maority of documents and transcripts
from the pre-trial hearings at Fort Hoode, Maryland,
Manning's statement is not available to the public or
the press. A rush transcript was posted online by
journalist Alexa O’Brien, who was present in the
courtroom February 28.

“l believe that if the general public, especialy the
American public, had access to the information,”
Manning explained, “this could spark a domestic
debate on the role of the military and our foreign policy
in genera [and] asit related to Irag and Afghanistan.”

“At this point | decided that it made sense to try to
expose the SigAct [war logs] tables to an American
newspaper,” he told the court. “I first called my local
newspaper, the Washington Post, and spoke with a
woman saying that she was a reporter. | asked her if the
Washington Post would be interested in receiving
information that would have enormous value to the
American public. Although we spoke for about five
minutes concerning the general nature of what |
possessed, | do not believe she took me seriously.”

Manning continued: “I then decided to contact the
most popular newspaper, the New York Times.” The
public editor’s tip line, Manning explained, routed him
through a series of pre-recorded options to a machine.
“1 left a message stating | had access to information
about Iraq and Afghanistan that | believed was very
important.” He never received areply.

After these failed efforts, Manning said he decided to
submit the materials to WikiLeaks to “help document
the true cost of the wars in Iraq and Afghanistan.”
Manning was arrested five months later, on May 28,
2010. WikiLeaks began publishing the leaked
documents two months | ater.

For this courageous defense of the First Amendment,
Manning has been held for more than 1,000 days
without trial, subjected to abusive treatment and
solitary confinement, and denied whistleblower

© World Socialist Web Site


http://www.alexaobrien.com/secondsight/wikileaks/bradley_manning/pfc_bradley_e_manning_providence_hearing_statement.html

protections. The Obama administration has charged
him with 22 counts of violating the Espionage Act,
including “aiding the enemy,” a crime that carries the
death penalty. Government prosecutors are pursuing a
sentence of life in prison.

In close coordination with the Obama White House,
the media has played an indispensable role in
persecuting Manning, and beyond him, WikiLeaks.
Although Manning has faced numerous hearings over
the course of the past year, the media has effectively
boycotted the story. Most news outlets have sought to
portray Manning as emotionally unstable and reckless,
and have reported next to nothing of his mistreatment
in custody, let alone the content of the documents he is
charged with leaking.

The New York Times, in particular, has offered its
services in the witch-hunt of WikiLeaks founder Julian
Assange, whom the Obama administration is seeking to
extradite to the US to face trial for espionage. After
WikiLeaks published the Irag war logs in 2010, the
Times launched a smear campaign against Assange and
sought to downplay the significance of what was
revealed.

The paper assigned the task to John F. Burns, the
journalist who headed the Times ' Baghdad bureau in
the lead-up to the US invasion of Irag. Burns
epitomizes the propaganda role played by “embedded”
media personnel in US military and intelligence
operations. (See “New York Times tries character
assassination against WikiLeaks founder Assange”). In
its publication of WikiLeaks material, moreover, Bill
Keller, who was at the time acting as the newspaper’s
executive editor, made clear that he was guided by an
effort not to reveal as much as possible to the American
people, but to conceal anything that might damage the
government’s war aims. (See, “The New York Times
Bill Keller on WikiLeaks: A collapse of democratic
sensibility”)

The Times has a long and shameful record of
coordinating its reporting with the state, including its
2004 decision to sit on revelations that the Bush
administration was conducting warrantless wiretapping
until after Bush had been re-elected. In 2007, when the
Times reported that the CIA had destroyed video
evidence of waterboarding, the paper acknowledged it
did so only after extensive discussions with the
government and along delay.

For more than @&imesar, both the
Washington Post deliberately concealed the existence
of a US drone base in Saudi Arabia that has been the
source of many of the CIA’s extrajudicia
assassinations. At least two of the drone attack victims
have been American citizens. The Times suppressed the
information until the CIA gave the paper a green light.
Referring to an interview with the newspaper’s
managing editor Dean Baguet, public editor Margaret
Sullivan wrote, “The government’s rationale for asking
that the location be withheld was this: Revealing it
might jeopardize the existence of the base and harm
counterterrorism efforts.”

To the extent that the Times and other mass media
seek to justify their collaboration with the state, it is on
the grounds that they are *“responsible,” while
WikiLeaks and other independent media are
“irresponsible”—i.e., they do not begin with theinterests
of the state and American capitalism.

The Times’ response to Manning and WikiLeaks is
entirely of a piece with the Obama administration’s
ruthless prosecution, which is itself tied to a wholesale
attack on basic democratic rights.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


/en/articles/2010/10/time-o25.html
/en/articles/2010/10/time-o25.html
/en/articles/2010/10/time-o25.html
/en/articles/2011/02/nyti-f03.html
/en/articles/2011/02/nyti-f03.html
/en/articles/2011/02/nyti-f03.html
/en/articles/2011/02/nyti-f03.html
/en/articles/2011/02/nyti-f03.html
/en/articles/2006/08/nyti-a22.html
/en/articles/2007/12/nytc-d21.html
/en/articles/2013/02/08/dron-f08.html
/en/articles/2013/02/08/dron-f08.html
http://www.tcpdf.org

