World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Murdoch’s Politics—An ex-Stalinist in awe of

Rupert Murdoch, Part |

Dave Hyland
1 February 2014

The following two-part review was the last essay Dave Hyland
wrote before his untimely death on December 8, last year.

The revelation in 2011 that Rupert Murdoch’s News of the World
had hacked into the voicemail messages of murdered teenage
schoolgirl, Milly Dowler, and dozens of high-profile figures sparked a
public outcry throughout Britain and internationally.

In abid to divert attention from evidence of widespread criminality
and their own refusal to act, the powers-that-be established the
Leveson Inquiry, supposedly to examine the “Ethics and Culture” of
the British press. This not only confirmed the industrial scale of the
hacking operations carried out by the Murdoch title, but also revealed
a web of bribery and corruption involving News International—the
British subsidiary of Murdoch’s News Corp.—members of the London
Metropolitan Police and other public officials.

What could be more necessary, therefore, than a credible academic
figure to detoxify the Murdoch image by holding out the possibility
that a new, politically “progressive” News Corp could emerge from
the disastrous experience? Step forward David McKnight.

McKnight, a former Stalinist, is associate professor at the
Journalism and Media Research Centre at the University of New
South Wales in Australia and was previously employed as ajournalist
at the Sydney Morning Herald and ABC TV's “Four Corners.”

Heisthe author of several books on Australian espionage, as well as
numerous articles and two books in which he repudiates revolutionary
politics and socialism. (Robert Manne and David McKnight [Eds],
Goodbye to All That?, 2010 Black Inc Melbourne; David McKnight,
Beyond Right and Left: New Poalitics and the Culture Wars, 2005,
NSW, Australia))

Originaly published in Austraia as Rupert Murdoch: an
investigation of political power by Allen and Unwin, it came under
attack from the Murdoch media and its right-wing supporters who
claimed that McKnight was using taxpayers money to fund left-wing
communist propaganda. It has now acquired a new title and some
amendments to become the first book to be published about Murdoch
and News Corp since the Leveson Inquiry ended last August. It
received very favourable reviews across the entire liberal and “left”
pressin the UK, from the Guardian to the Socialist Review.

Anyone reading it in the hope of finding a serious accounting of
Murdoch’s politics and influence will be in for a grave
disappointment. Instead, the author makes his assessment asif it were
merely a matter of recounting the subjective ideas and personal
relationships of the super-rich mogul, without feeling the need to
address them within awider historical and political context.

Throughout its 222 pages, McKnight portrays the News Corp boss
as all-powerful. He claims that, in the aftermath of Leveson, the best

that can be hoped for is that one of the “progressive” tendencies
within the Murdoch dynasty will take over after the octogenarian
retires. Hence its subtitle How one man’s thirst for wealth and power
shapes our world beneath the front cover photograph of a vaguely
sinister looking News Corp boss.

McKnight states his aim is to “argue that the arrogance and
contempt for rules which have been revealed in the phone hacking
scandal arise from awider culture within News Corporation. At every
level—journalism, politics or business—Rupert Murdoch and News
Corporation push the boundaries of ruthless self-interest to their limits
and beyond.” (p2)

The more recent arrests of journalists employed by the Trinity
Mirror Group have underlined that phone hacking is not specific to the
“culture within News Corporation,” as McKnight claims, but is a
more general feature of a media that functions entirely in the interests
of the state and the financial oligarchy.

The pursuit of “ruthless self-interest” is the norm for bourgeois
institutions. News Corp is not an exception. It has an edge not only
because of the nature of the telecommunications industry and its
global reach, but because of Murdoch’s close relations with the
political establishment, Conservative and Labour alike, which earned
him theironic title, the “ 24th member” of the Cabinet.

It is this that accounts for the fact that the News of the World
believed it could act with impunity. Indeed, despite the hacking
scandal, Murdoch himself has gotten away scot-free.

McKnight appears to be in complete awe of the billionaire right-
wing strikebreaker when he writes: “Phone hacking is just the latest
example of the untrammelled power of Rupert Murdoch (p3).”

No account is made of why, given such “untrammelled power”,
evidence of criminal activities at Murdoch'’ stitle ever came to light.

The revelations over Milly Dowler ignited growing political and
sociad tensions that were intensifying in the UK as the
Conservative/Liberal Democrat coalition began its austerity offensive.
This included the conflict that had been escalating behind the scenes
between warring factions of the British bourgeoisie over ownership of
the BSkyB satellite platform.

Despite fierce opposition from other media groups, the coalition was
set to wave through News International’s £12 billion takeover of
BSkyB, which would have given Murdoch even greater profits and
enormously increased political clout.

The hacking scandal—in which the Guardian, a lead opponent of
Murdoch’s bid, played the main role—put a stop to that. However,
while one section of the bourgecisie may have been satisfied at
thwarting Murdoch, the criminality and nepotism the scandal exposed
within all sections of the establishment was even more destabilising

© World Socialist Web Site



than the origina dispute. Hence the rush to initiate the Leveson
Inquiry to buy time while the ruling €lite attempted to bring things
back under control.

McKnight states blithely, “But in spite of the damage to his
reputation and legal actions against his executive, Murdoch will
survive one way or another.” (p12)

He makes no attempt to make an objective assessment of the
Leveson Inquiry, treating it as an unbiased body operating somewhere
above the class struggle.

“The Leveson Inquiry was charged with probing the culture and
ethics of the news media and its relations with the police and
politicians,” he states. (pl)

Who charged it with this task? McKnight doesn’t say. Such
inquiries are mechanisms employed by the bourgeoisie to try to
obscure and conceal problems that threaten to expose the true class
relations that exist within capitalist society—repeatedly employed over
such issues as the lies used to justify the Irag war.

McKnight makes no attempt to address what was revealed at the
inquiry regarding extensive police bribery, fraud and conspiracy that
stand at the heart of the British capitalist state. His analysis rather
takes more the form of political biography.

He writes that although born into the “opulent home” of wealthy
press baron and former journalist Sir Keith Murdoch, the young
Rupert was nevertheless a “rebel” and “outsider,” who even dabbled
with socialist politics as a student at Oxford University in the 1950s.
The reader is told Murdoch even had a bust of Lenin on his
mantelpiece. After his father's sudden death in 1952, he inherited the
Adelaide News, a small provincial newspaper, and in 1964 launched a
national broadsheet, the Australian.

Murdoch’s political direction during this period “was something of
a zigzag... He had met with the aspiring Labour leader Don Dunstan
and spoken at a meeting of the socialist Fabian Society. But in 1959,
shortly after a clash with [Rohan] Rivett, [the former News editor]
Murdoch published an editorial supporting the White Australia policy,
which restricted non-white immigration to Australia. Then, in 1960,
he visited Cuba and returned singing Fidel Castro’'s praises, soon
after, he began to cultivate an acquaintance with the crusty leader of
the Australian Labour Party, Arthur Calwell, giving him lunch several
times at his office and praising him to histop journalists.” (p46)

Political differences existed between these various groups and
individuals, but Murdoch appears to have been attracted to them for
their role as a political mechanism through which the working class
could be subordinated to the interests of the bourgeoisie and to the
nation state. It seems that Murdoch was studying them as though
swotting for a PhD. It certainly served him well when he acquired
ownership of the British daily newspaper, the Sun, in 1969, and
established a close working relationship with then-Labour Prime
Minister Harold Wilson.

McKnight states that the acquisition of the Sun was “the most
important newspaper of his life; it turned into a money machine,
funding his purchase of US film studios and television channels, and,
most importantly, it gave him an unrivalled position at the heart of
British politics.”

“The Sun was originally owned by the Trades Union Congress and
then sold to the Mirror group, which wanted to offload the sickly
broadsheet. Murdoch believed he could boost its circulation to the
millions and told other journalists the Sun would become a radical
newspaper.” (p50-51)

This omits the fact that underpinning the TUC's decision to sell off

its press was its fear that it could be put under pressure by militant
workers, demanding it be utilised to supply the movement with an
independent voice.
McKnight elaborates on the Sun’s support for Labour at that time:
“The Sun’s political stance for Labour was clear; the tabloid carried
a long interview with Harold Wilson, the Labour prime minister, as
well asthe slogan ‘forward with the people’.” (p51)

In a two-page editorial, Murdoch set out the paper’s politica
principles. “The Sun opposed capital punishment, apartheid in South
Africa, racism in Britain, the Viethnam War , entry to the European
Common Market and the hydrogen bomb. It endorsed, above al, the
permissive society. ‘Anyone—from the Archbishop of Canterbury to
Mick Jagger—is entitled to put forward his own moral code’, Murdoch
said. Evoking the newspaper’'s antiestablishment views, an early
editorial called for the abolition of the honours system that had
bestowed a knighthood on Murdoch’ s father.” (p51)

Ever since the 1917 Russian Revolution, the British bourgeoisie
relied on the labour bureaucracy and its national reformist programme
to prevent the working class in Britain from taking the revolutionary
road. While appearing to put forward elements of a reformist
programme and adopting an “antiestablishment” stance, the new daily
sought to encourage a petty-bourgeois individualist outlook among a
layer of workers with the intention of undermining class
consciousness and solidarity.

McKnight says, “In the Sun’s first few months Harold Wilson made
a point of cultivating an alliance with Murdoch. He lunched several
times a Murdoch’s offices and later invited Murdoch and other
newspaper editors to Cheguers, the Prime Minister’s country
residence.” (ibid)

It is generally understood that Murdoch enjoyed regular secret
meetings with a succession of British prime ministers, but McKnight
makes clear that this did not begin in the early 1980s with the Tory
leader, Margaret Thatcher, but before, with Labour Prime Minister
Harold Wilson. In other words, it was the Labour bureaucracy that
launched Murdoch and News Corp’s media empire, which was to
become such a maor enemy of the international working class
movement.

To be continued

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit;

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

