World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Media blacks out Seymour Hersh expose of
USlieson Syrian gas attack

Patrick Martin
8 April 2014

Nearly two days after the London Review of Books
published a lengthy exposé by Pulitzer Prize-winning
journalist Seymour Hersh detailing efforts by the
Turkish government to stage a provocation to bring the
US military directly into the civil war in Syria, the US
media has blacked out the report.

Hersh, who has authored groundbreaking
investigative reports uncovering US  atrocities,
including the My Lai massacre during the Vietnam War
and the torture of prisoners at Abu Ghraib during the
Iraq war, titled his article on last August’'s sarin gas
attack outside of Damascus “ The Red Line and the Rat
Line”

The “red line” refers to President Obama’s threat to
attack Syria if the government of Syrian President
Bashar a-Assad used chemical weapons. The “rat line”
was a ClA-organized supply chain running from
Benghazi, Libya through southern Turkey and into
Syria, which was used to smuggle weapons to the
Syrian “rebels.”

The article describes efforts by the Turkish
government of Prime Minister Recep Tayyip Erdogan
to assist Syrian “rebels’ of the al-Nusra Front, an
Islamist force linked to Al Qaeda, in staging the poison
gas attack on Ghouta on August 21, 2013.

Hundreds died in the atrocity, which the Obama
White House seized on as a casus belli to bomb Syria.
Faced with deep divisions within the American state
and problems mobilizing US alies in Europe, and
broad popular opposition to a new war in the Middle
East, Obama eventually pulled back and in September
accepted a face-saving dea brokered by Russian
President Vladimir Putin for the supervised destruction
of Syria's chemical weapons stocks.

The Syrian government denied responsibility for the
Ghouta attack and blamed the “rebels,” who had every

reason to carry out the action, which coincided with the
arrival of United Nations weapons inspectors in
Damascus to investigate previous gas attacks. At the
time of the attack, Syrian government forces were
retaking areas previously held by the US-backed
opposition, which was in disarray and on the point of
collapse. It desperately needed a supposed government
atrocity to provide a pretext for direct US military
intervention against the Assad regime.

Hersh's report substantiates the Syrian government’s
clams, using documents and accounts from US
intelligence and military sources. It also provides
evidence that President Obama, Secretary of State John
Kerry and other US officials knowingly lied to the
American people when they insisted that only the
Assad regime could have carried out the Ghouta attack
and that US intelligence agencies had proof that Syrian
government forces were responsible. (See: New exposé
by Seymour Hersh: Turkey staged gas attack to
provoke US war on Syria)

Last December, Hersh published an initial account of
the Ghouta attack, which noted the discrepancies and
contradictions in the official US accounts and exposed
media propaganda such as the now-retracted claim by
the New York Times that its own technical analysis of
the attack proved that only the Syrian military could
have fired the gas shells. Hersh's conclusion at that
time, reflected in the headline “Whose Sarin?’ was that
it was dtill unclear who was responsible for the gas
attack.

The latest account provides an important new
finding—that the Turkish government worked with the
al-Nusra Front to engineer the gas attack and blame it
on Assad in order to provide a means for the Obama
administration to override popular opposition to
another US war in the Middle East and launch military

© World Socialist Web Site


http://www.lrb.co.uk/2014/04/06/seymour-m-hersh/the-red-line-and-the-rat-line
http://www.lrb.co.uk/2014/04/06/seymour-m-hersh/the-red-line-and-the-rat-line
/en/articles/2014/04/07/syri-a07.html
/en/articles/2014/04/07/syri-a07.html
/en/articles/2014/04/07/syri-a07.html

actionin Syria

A former intelligence official told Hersh, “We now
know it was a covert action planned by Erdogan’s
people to push Obama over thered line ... They had to
escalate to a gas attack in or near Damascus ... The dedl
was to do something spectacular.”

Hersh has been unable to get his reports published by
maor American media outlets. Both of his Syrian
exposés appeared in the online edition of the London
Review of Books, not in the New Yorker, where he was
published for many years, or any daily newspaper.

Since the new article was posted early Sunday
morning, there has been total silence in the mainstream
US press. The New York Times and Washington Post,
the two leading dailies, said nothing. The Times
published a long account Monday of fighting in Syria
with no mention of Hersh's report.

The main British dailies have also been silent. The
Guardian, in addition to censoring Hersh, published a
long account of a self-justifying interview on BBC
Radio 4 by the notorious liar and war criminal Tony
Blair, the former prime minister, defending the Iraq war
and advocating military action in Syria.

The article, written by the newspaper’s chief political
correspondent Nicholas Watt, goes so far as to note
Blair's argument that the use of sarin gas at Ghouta
was sufficient reason to attack Syria, without
referencing Hersh's exposure of this attack as a
provocation, published just 24 hours earlier. The cover-
up is conscious and deliberate.

The Turkish media has commented on the Hersh
report with a blizzard of vituperation and attempts to
defend the Erdogan government. This comes despite
the fact that the government recently shut off access to
YouTube after someone posted a video of a secret
meeting of government officials at which the head of
Turkish intelligence discussed staging another
provocation inside Syria, such as an attack on a
mosgue, to provide a pretext for military intervention.

The web site of the Turkish newspaper Zaman
published an email sent by the White House press
office Sunday night, which read: “We have seen Mr.
Hersh's latest story, which is based solely on
information from unnamed sources and which reaches
conclusions about the August 21 chemical weapons
attack in Syria that are completely off-base.” Zaman
aso cites “Turkish diplomatic sources’ declaring,

“These clams are basdless. We do not take it
serioudly.”

The left-liberal magazine Nation commented briefly
on Hersh's first article on the Ghouta attack last
December. The article by Greg Mitchell took a
noncommittal position, declaring, “Hersh’'s edgy
investigative reporting is usually proven right, of
course, but in recent years, one must admit, sometimes
wrong. For myself, I’ve never claimed a belief that
rebels, not the Assad forces, launched the attacks ...”
The Nation has not commented on the latest Hersh
report.

Also silent is the pseudo-left International Socialist
Organization, which has campaigned relentlessly to
portray the US stooges and Al Qaeda-linked terrorists
in the Syrian “rebel” camp as a mass popular
revolutionary movement. The I SO publication Socialist
Worker swallowed the Ghouta provocation hook, line
and sinker, and has not reported or commented on
either of Hersh’'s exposés on the question.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

