
World Socialist Web Site wsws.org

The New York Times’ propaganda campaign
against Russia over Ukraine
Alex Lantier
17 April 2014

   The denunciations of Russia published in yesterday’s
New York Times, as the armed forces of the US and
European-backed Kiev regime assaulted protesters in
eastern Ukraine, are vile propaganda. The newspaper
whitewashes the social and political character of the new
Ukrainian government, installed in a fascist-led putsch in
February, and blames Moscow for the violence that has
been orchestrated in Washington and Berlin.
   In an editorial calling for sanctions against Russia, titled
“Mr. Putin’s Power Play,” the Times writes: “When
President Vladimir Putin of Russia talks about what is
happening in Ukraine these days, it is as if he’s looking
into a mirror. He says fascists and nationalists are running
amok in Kiev, even as Crimea is annexed in the name of
Great Russia; he says Russians are threatened in eastern
Ukraine, even as Russia directs secessionists there to seize
administrative buildings and arms; he calls on President
Obama to use his influence to prevent the use of force in
Ukraine, even as he puts a major military force on the
Ukrainian border.”
   “This ploy was a fixture of Soviet propaganda,” the
Times continues, “and when other sources of information
are silenced, it can fool people for a while. But nobody
outside Russia is buying it.”
   What shameless propaganda! It is not Moscow that is
presenting an inverted image of reality, but the Times. As
Washington’s proxy regime in Kiev orders tanks and
assault helicopters to take back installations in eastern
Ukraine and prepare to storm state buildings occupied by
protesters in eastern Ukraine’s major cities, it portrays
Russia as the aggressor.
   The Times writes not as a journalistic publication
aiming to inform the public and critically examine the
arguments advanced by the state to justify its policies, but
as a propaganda outlet echoing the talking points of the
US State Department.
   The newspaper ignores CIA director John Brennan’s

extraordinary visit to Kiev this weekend, as plans for the
crackdown were finalized—a visit that the White House
and the US media grudgingly acknowledged only after the
Russian media reported it first.
   It ignores howling contradictions in the Western
powers’ arguments. The claim that Washington is
fighting for the sovereignty and territorial integrity of
Ukraine against Moscow-orchestrated secessionists is a
fraud. Washington reserves the right to bomb and invade
countries as it chooses, from Afghanistan to Iraq to
Somalia. It has repeatedly backed secessionist
movements, from the Kosovo Liberation Army during the
1999 NATO war with Serbia, to the Benghazi separatists
whose protests led to the 2011 NATO war in Libya.
   The charges Washington and its European allies are
advancing of Russian meddling in Ukraine’s internal
affairs are utterly hypocritical. They installed a regime in
Kiev by backing a putsch led by the fascist Right Sector
militia that overthrew the elected, pro-Russian regime of
Ukrainian President Viktor Yanukovych. Washington
supported the putsch and denounced Yanukovych for
sending riot police against right-wing protesters in Kiev,
but is now pressing the new regime to send tanks and
attack helicopters against protesters in eastern Ukraine.
   The Times’ strategy to obscure the far-right,
aggressively anti-Russian character of US policy is deeply
cynical: it claims that well-established facts are simply
Putin’s opinion, which it summarily dismisses as a
propaganda “ploy.”
   It is a matter of public record that the government in
Kiev includes several ministers from the Ukrainian fascist
party Svoboda, whose anti-Semitism and xenophobia
were censured in a 2012 European Parliament vote.
Moreover, one of the first actions of the new parliament
was to propose to eliminate the status of Russian as an
official language in Ukraine.
   The Times makes no attempt to inform its readers about

© World Socialist Web Site



the interests driving Russian policy. Even briefly
presenting the issues involved—the fight to control gas
pipeline routes through Ukraine, for geo-strategic
advantage in the Black Sea region, and to keep NATO
troops from being posted on Russia’s borders—would
shatter the Obama administration’s claims that it is
motivated only by high-minded democratic and legal
principles and reveal the aggressive imperialist interests
driving US policy.
   Incapable of serious journalism on this issue, the Times
simply demonizes the Putin regime, denouncing it as
driven by an appetite to annex eastern Ukraine and
undermine world peace, for which it offers no
explanation.
   These themes are picked up again by the Times’ lead
article on Wednesday by David M. Herszenhorn, “Russia
is Quick to Bend Truth About Ukraine.”
   Reading Herszenhorn’s article shows that Russia has
nothing on the Times when it comes to bending the truth.
It is not even clear why Herszenhorn—a reporter who spent
decades at the Times covering local New York City and
then US congressional politics, and whose career gives no
indication of particular expertise on Russia—was sent to
Moscow to report for the Times.
   Herszenhorn begins by dismissing Russian Prime
Minister Dmitri Medvedev’s warnings of bloodshed in
Ukraine and criticism of Brennan’s secret visit to Kiev.
He writes, “And so began another day of bluster and
hyperbole, of misinformation, exaggerations, conspiracy
theories, overheated rhetoric and, occasionally, outright
lies about the political crisis in Ukraine that have
emanated from the highest echelons of the Kremlin and
reverberated on state-controlled Russian television, hour
after hour, day after day, week after week. It is part of an
extraordinary propaganda campaign that political analysts
say reflects a new brazenness on the part of Russian
officials.”
   In fact, Medvedev’s comments were factually correct.
The Kiev regime had shot several protesters the day
before Medvedev spoke, and Brennan had visited Kiev. It
is Herszenhorn’s denunciations of Medvedev’s remarks
that are part of a brazen US propaganda campaign—“hour
after hour, day after day, week after week”—to mislead the
American people about the Ukraine crisis and cover up
the reactionary and reckless character of US policy.
   This emerges all the more clearly when Herszenhorn
assigns himself the task of rebutting alleged Russian
media fear-mongering over the Ukraine crisis.
   Discussing the recent attack by military helicopters on

protesters at an airfield near Kramatorsk, Herszenhorn
dismisses Russian media reports that four to eleven
people were killed. He writes, “In fact, on the ground, a
small crowd of residents surrounded a Ukrainian
commander who had landed at the airfield in a helicopter,
and while there were reports of stones thrown and shots
fired in the air, only a few minor injuries were reported
with no signs of fatalities.”
   What rubbish! Indeed, media reports from Russia Today
to the Irish Independent indicated that once the helicopter
was on the ground, a standoff developed between pro-
Kiev forces and local protesters in which no one was
reported killed. However, while it was in the air, the
helicopter strafed protesters, killing several people.
   This absurd presentation is intended to downplay the
Kiev government’s decision to deploy military aircraft
against its own population, and its deeply reactionary
character—a point to which Herszenhorn returns later in
the article.
   Russian television, he fumes, is presenting coverage of
Ukraine with a logo based on “the red-and-black flag of
the nationalist, World War II-era Ukrainian Insurgent
Army, which inflicted tens of thousands of casualties on
Soviet forces.” He mocks this as proof that Russians are
being “pulled into a swirling, 24-hour vortex of alarmist
proclamations of Western aggression.”
   In fact, the red and black flag was a favorite symbol of
the fascist forces that led the US-backed putsch. As Right
Sector leader Dmytro Yarosh told Newsweek in a friendly
interview last month, “We stood under red and black flags
throughout the revolution. Red Ukrainian blood spilled on
the black Ukrainian earth—that flag is the symbol of the
national revolution. I am convinced that this flag will
bring us freedom.”
   Herszenhorn’s shameless cover-up of the fascist
character of the US proxies in Ukraine extends to his
presentation of the Ukrainian Insurgent Army (UIA), led
by Nazi collaborator Stepan Bandera. The UIA not only
killed tens of thousands of Soviet troops—who were allies
of the United States at the time, a fact the Times
omits—but hundreds of thousands of Poles and Jews, as
part of their alliance with the Nazis during the Ukrainian
Holocaust.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

