
World Socialist Web Site wsws.org

The German media and the massacre in
Odessa
Peter Schwarz
6 May 2014

   A politically conformist media has long been
considered a characteristic of dictatorships. Not any
more. One can also speak of such a conformist press in
the coverage of Ukraine in the German media.
   Last Friday, over 40 opponents of the Kiev regime
fell victim to a fascist massacre. Although German
television stations and newspapers have many
correspondents on the ground, you will not find a
serious report concerning the background to this
terrible crime. Instead, the events are falsified,
downplayed or simply ignored.
   From the outset it was clear that the victims who lost
their lives, burning to death in the Odessa trade union
hall, suffocating or jumping out the window, were
opponents of the government in Kiev. Despite this, the
media has deliberately left the origins of the victims
and the culprits in the dark.
   On the day of the events, Spiegel Online reported
untruthfully that dozens of people had “died in clashes
between Ukrainian nationalists and pro-Russian
activists.”
   Two days following the massacre, the Frankfurter
Rundschau reported: “Violence escalated in the port
city on Friday between hundreds of supporters of the
government in Kiev and Moscow. In street battles, both
sides threw Molotov cocktails, a trade union building
was set alight. Four people died in the fighting, a
further 38 lost their lives in the probably deliberate
fire.”
   To date, there has still been no word on the website of
the Rundschau about who started the fire in the union
hall and who was killed as a result. And this is despite
the fact that the date of the fire alone—May 2—should
surely have brought to mind dire memories in the
editorial offices. On May 2, 1933, the Nazis stormed
trade union buildings in Germany and murdered or

arrested numerous union leaders.
   The events in Odessa do not conform to the flood of
propaganda pumped out daily by the Rundschau and
other media. According to their narrative, the regime in
Kiev stands for “western values” and “democracy”,
while the opposition is being directed by Russian
agents and Putin personally.
   That is a lie, as even the Ukrainian interim president
Alexander Turchynov had to angrily admit. He agreed
that his government is meeting with widespread
rejection in the east of the country.
   “Let’s be honest”, Turchynov told the Kiev
broadcaster TV5, “the citizens in this region support the
separatists, they support the terrorists, which has
considerably impeded the anti-terror operation”. He
said the fact that the police also sympathised with the
pro-Russian forces was a “colossal problem”.
   Because it is rejected by broad layers of the
population, and even by sections of the security
apparatus, the putschist regime in Kiev rests on
murderous fascist gangs in order to defend its power.
Far-right militias such as the “Right Sector”, the so-
called “self-defence” of the Maidan, and members of
Svoboda brought the regime to power on February 22.
The same forces are now responsible for the murder of
dozens of their opponents in Odessa.
   According to reports of local activists, members of
these militias travelled to Odessa last Friday under the
cover of a soccer game between Odessa and Kharkov.
They mingled with the football fans and marched
through the city undisturbed by the police. It was here
that the first bloody clashes occurred between about
1,000 armed fascists and 250 opponents who stood in
their way.
   The fascists carried on to the union building and set
fire to a tent camp that had been built earlier by

© World Socialist Web Site



opponents of the regime. The occupants fled into the
union building, which the right-wing militias also set
on fire. The grisly scenes of the burning union house,
surrounded by jeering nationalists, in which regime
opponents burned alive, died from smoke inhalation or
jumped out of the window in panic have been captured
on film. As have scenes showing the seriously injured
being mistreated by the fascists.
   The German media are deliberately hiding these facts
from the public.
   Like the Rundschau, the pro-Green Party taz has not
said a word about the identity of the victims and
culprits. Three days following the massacre, the online
edition of taz reported: “At least 46 people were killed
in a serious fire in the town’s trade union house and in
street battles on Friday, with more than 200 injured.”
The day after the fire, they said the fire was the result
of “criminal arson”, citing the transitional government
in Kiev.
   On Monday, when the circumstances and background
of the massacre were long known, the Süddeutsche
Zeitung asked, referring to the “chaotic situation” in the
country: “Who can know who is concretely responsible
for the rampage?”
   The conservative Die Welt reported that at least 42
died “in clashes between pro-Russian activists and
government supporters in Odessa”. Instead of naming
victims and culprits, they cite the nationalist politician
Julia Tymoshenko, who accused Moscow of trying to
drive a wedge between the population and of being
responsible for the deaths.
   Germany’s public television broadcasters, subsidised
with a monthly contribution of 18 euros from every
household, and which are legally bound to report
objectively, match the propaganda of the print media in
every respect.
   On Monday, the morning show on ARD provided
extensive airtime to Ukrainian Prime Minister Arseny
Yatseniuk, who claimed the dead in Odessa were
“provocateurs who acted on behalf of the Kremlin”.
“This was a well-prepared commando action”, he
declared. “It’s all part of the Russian plan to get its
hands on Ukraine and destroy it. Well-trained agents
initiated the conflict and then quickly disappeared.”
   Although ARD correspondent Golineh Atai reported
daily from Donetsk, nothing regarding the true
background to the political events was explained. And

when the news anchors Thomas Roth and Caren
Miosga ranted against Russian president Putin, they
brought to mind the infamous Cold War propagandists
of the 1960s, Gerhard Löwenthal on West German
television channel ZDF, and Karl-Eduard von
Schnitzler on East German television.
   In response to the angry protests of their viewers, the
news programme switched its editorials to their
website, “as a result of overload”, they said.
   The political conformity of the media is part of a
fundamental change of course in German foreign
policy. Faced with growing social tensions and a
continuing crisis of the European economy, the German
government has abandoned its previous military
reticence and is again following an aggressive militarist
policy. Together with the US administration, they have
organised the putsch in Kiev and are now provoking a
dangerous confrontation with Russia.
   The media support this course. They have ditched all
moral scruples and are helping through their lies to
prepare future wars.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

