
World Socialist Web Site wsws.org

What lies behind the warmongering by Der
Spiegel?
Christoph Dreier
8 August 2014

   Since the crash of the Malaysian Airlines passenger
plane MH17 over eastern Ukraine, the anti-Russian
propaganda campaign in the German press has taken on
a new quality. A confrontation with the second largest
nuclear power in the world is being ever more openly
demanded, with Germany’s leading news magazine
Der Spiegel playing a leading role.
   Last Monday, the magazine appeared under the title
“Stop Putin Now!” Pictures of dozens of MH17 victims
were in the background. In the edition’s lead article,
the editors directed a verbal tirade against Russian
President Vladimir Putin and the rebels in eastern
Ukraine. It declared that all diplomacy had failed and
that a firm response from the West was necessary.
   Only a day after its publication, Der Spiegel was
compelled to acknowledge on its online platform that
the edition had provoked a number of strong reactions,
particularly on social media. Furious readers had
described the title page as “warmongering.” The editors
described the accusation of warmongering as an
“absurd claim.” Der Spiegel had not demanded a
military offensive against Russia, they insisted, but
merely “tough economic sanctions.”
   This is a poor effort at denying the obvious.
Economic sanctions are a prelude to war. If a country is
placed under economic pressure and politically
destabilised, the danger of a military conflict inevitably
arises.
   Der Spiegel’s lead article is disgraceful war
propaganda. Authored in militarist tones, it is full of
lies and animosity. Although it remains totally unclear
who shot down the Malaysian passenger plane, Der
Spiegel declares that the rebels in eastern Ukraine, and
President Putin along with them, are responsible.
   “The trail of evidence is clear,” the magazine wrote,
even claiming that this was murder. The rebels had thus

deliberately shot down the plane with the intent to kill.
   Without providing any evidence for such charges,
Der Spiegel called for the European powers to force
Putin to cooperate and ditch their “cowardice.” “The
wreckage of MH17 is also the wreckage of diplomacy,”
the magazine stated. This is an explicit call for a
military confrontation with Russia, which could result
in a nuclear war.
   Even Jakob Augstein, joint owner of Der Spiegel and
a regular columnist on Spiegel Online, admitted that the
logic of this policy leads to military conflict. He wrote
in a column last Thursday, “A trade war is also a war.”
As before the First World War, sanctions intensify
conflicts and increase the danger of war.
   Augstein does not represent a principled antiwar
position. He is expressing much more the worries of a
section of the ruling class at the current confrontational
course against Russia. The position of this layer is also
illustrated by the financial daily Handelsblatt, which
has warned that the economic consequences of a policy
of sanctions for Germany would be enormous. In
addition, the danger of a Russian-Chinese alliance was
growing. Augstein concludes by describing a course of
confrontation as ill-considered and risky.
   Augstein then sharply attacked the media, accusing it
of putting the government under pressure. “With rare
unanimity, the German media has pushed the policy in
Ukraine,” wrote Augstein. “The German government is
constantly having to justify its restraint. But after the
shooting down of the Malaysian plane there was no
more holding back, finally we can go after Russia! In
this summer of 2014, our journalists are having their
own August moment.”
   This is undoubtedly a correct description of the media
drive over the last weeks and months. However, it
raises more questions than it answers. If the media is

© World Socialist Web Site



pressurising the government, who is providing the
media with its line?
   Augstein knows more about this than he admits. He
represents his family, including 24 percent of the
shareholdings, in Spiegel Publishing’s shareholder
meetings. As joint owner, he must know why
Germany’s largest news magazine is campaigning for
an aggressive policy, which by his own admission
amounts to nothing less than the issue of war or peace.
He must be well informed about the background to the
war propaganda, but leaves it at a general critique,
without naming those responsible by name.
   The World Socialist Web Site pointed out that the US
magazine Time, Britain’s Economist and Der Spiegel
published very similar articles simultaneously, which
all bore the signature of the CIA. Several months ago,
the WSWS reported on the close connections between
German journalists and US think tanks, and showed
how they systematically prepared the return of German
militarism.
   Der Spiegel’s chief editors were completely changed
last year. Since September 1, the chief editor has been
former DPA journalist Wolfgang Büchner. One of his
first personnel decisions was the hiring of the editor of
the tabloid Bild newspaper, Nikolaus Blome, as head of
the paper’s Berlin office and member of the editorial
board. In these roles, Blome is heavily involved in
working out the line of the magazine.
   The appointment of Blome took place against the
wishes of the other editors and provoked sharp debate.
For the first time in the history of the liberal magazine,
a journalist took on a leading position at Der Spiegel
who had worked for 16 years at the right-wing,
conservative and pro-US Axel-Springer publishing
house.
   Blome came to prominence at Bild for his backing for
the former German defence minister, Karl-Theodor zu
Guttenberg. He also publicly defended the removal of
German President Christian Wulff, in which Bild
played a major role.
   Since Blome began working at Der Spiegel on
December 1, he has been a leading participant in the
anti-Russian propaganda campaign and the calls for a
return to German militarism. In April, the magazine
published a sympathetic interview with a member of
the fascist Ukrainian Right Sector, which was heavily
involved in the overthrow of elected president Viktor

Yanukovitch. Several Spiegel articles on Ukraine have
been written directly by Blome, including the article on
the title page of the latest edition.
   Augstein was one of the few employees who
welcomed and defended Blome’s appointment. “Good
people always get the breaks,” he commented at the
time of the debate on Blome’s move. Since January
2011, Augstein and the former Springer journalist have
been debating on their own talk show on the Phoenix
news channel, where Augstein plays the “left” and
Blome the conservative.
   So what does Augstein know about developments
behind the scenes? Who ensured that Der Spiegel led a
propaganda campaign for war against Russia? Augstein
is silent on these issues, in both his Spiegel column as
well as in his own weekly magazine Freitag.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

