World Socialist Web Site

WSWS.0rg

German public broadcaster criticised over
biased report on Ukraine

Sybille Fuchs
20 December 2014

A forma complaint was lodged at the end of
November by the Permanent Viewers Council for
Publicly Funded Media against a contribution shown on
German public broadcaster ZDF's Heute Journal
programme entitled “Lemberg fights for more Europe”
by Armin Zoerper.

The Viewers Council accused the contribution of
“displaying an ignorance of history”, an uncritical
attitude toward Ukrainian nationalist narratives and
failing to mention the fascist past of one of the
program’s interviewees. The report was broadcast on
21 October, immediately prior to the Ukrainian
parliamentary elections.

The complaint was mainly related to an interview
with 90-year-old Ivan Mamtshur, who was casually
introduced by the reporter using his first name as a
former prisoner of the Soviet KGB intelligence agency.
Armin Zoerper waked with him through the KGB
prison where he was detained in 1946 and asked him if
he believed in the freedom of Ukraine today. Mamtshur
answered, “Well of course. The world will help us.
Europe, America.”

The report fails to mention that Mamtshur was no
innocent victim of Stalinism. He was a combatant on
the side of the German Wehrmacht and a member of
the Waffen-SS Galician division and the Organisation
of Ukrainian Nationalists (OUN), which is still proud
of its history today.

The Waffen-SS Galicia was formed in July 1943 out
of 14,000 volunteers who mainly also belonged to
OUN. They mainly served in combat against Soviet
partisans and played an important role in the Nazis
war of destruction. They treated the Polish and Jewish
populations with extreme brutality and carried out
massacres against the populations of Huta-Pieniacka,
Podkamie? and Palikrovy.

After the war they continued to fight the Soviet
Union, this time under the direction of the western
intelligence agencies, including the predecessor
organisation to the German intelligence service (BND)
and the CIA.

The online magazine Teleopolis wrote: “By 1951,
this group of freedom fighters had murdered some
35,000 people, according to estimates by the CIA’s
Frank Wisner, head of the CIA Directorate of Plans.
The CIA, aong with Britain's SIS, supported the
struggle for freedom of the Ukrainian SS butchers. The
war only ended in 1957, when the Soviet Union
formally protested to the UN and most of Ivan
Mamtshur's comrades were in the very KGB prison
that Armin Zoerper carefully presents to the German
viewers.”

A video shows Mamtshur as the participant in an
eerie ceremony in 2013, in which members of the SS
Galicia were ceremonially exhumed and hailed as
heroes of Ukraine s fight for freedom. Mamtshur is not
named in the report, but can be clearly seen in the front
row of the veterans. Oleg Pankevitch, deputy leader of
the fascist Svoboda Party, took part as an honorary
guest in the reburia ceremony for the SS Galicia
members.

Nationalist poet Teodor Kukuruza from Lviv
contributed one of his own works to the ceremony and
shifted to speak in German during his speech. At the
end, a Polish eyewitness recalls how the SS division,
which was caught in the siege of Brodov in 1944,
virtually demolished an entire village in Volhynia. The
few who survived, mainly children, were murdered the
next day by supporters of nationalist leader Stepan
Bandera. The video shows Ukrainian nationalists
dressed in SS uniforms firing a salute over the grave of
the reburied fighters in the presence of a priest from the

© World Socialist Web Site



Ukrainian Orthodox Church.

In another video, broadcast by the ARD’s Panorama
program, Mamtshur, on the occasion of the 66th
anniversary of the founding of the SS Galicia division,
declared himself a hero who had fought for the freedom
of Ukraine.

The journalist Armin Zoerper has been the head of
ZDF's Warsaw studio since January 2011 and has
already been criticised for biased reports in support of
the Kiev regime. In early April 2014, he was present
“by surprise” in a Kiev supermarket with his camera
team at the same time that a group of political activists
threw themselves on the ground in a sort of flashmob
action to illustrate how “Russia killed”. The report was
also broadcast by ZDF.

In its complaint, the Viewers Council provided
detailed evidence of the political background of the
Ukrainian fascists and right-wing nationalists,
particularly the OUN and its leader Stepan Bandera.

In Zoerper’s report it was stated that Bandera had
“made a pact with the Nazis against the Soviet Union
with the aim of securing freedom for his people.”

He thereby uncritically embraced the “western
Ukrainian nationalist myth,” questions
“incontrovertible historical facts to the benefit of the
culprits perspective,” and abused “not only the
Ukrainian victims of Bandera, whose movement was
‘heavily involved in the Holocaust’.”

The complaint over the report cited as evidence
Anton Tshekovtsov, a researcher on Ukrainian right-
wing extremism, who writes of Bandera, “Stepan
Bandera was one of the most notorious Ukrainian
fascists, terrorists and Nazi collaborators, who was
responsible for hundreds, if not thousands of Polish
Russian, Jewish, and Ukrainian deaths. He played a key
role in terrorist activities in Poland and other
countries.”

Bandera had been striving for a fascist one-party
dictatorship, without the participation of national
minorities. According to Ivan Kashanovki of Ottawa
University, the OUN which Bandera led was “a
terrorist organisation, which was involved in the
murder of thousands of civilians and prisoners of war.”

The ARD report aso allows Dmitri Yarosh, head of
the right-wing militia Right Sector, to speak. His
western-backed militia played a key role in the coup in
Kiev last February. Yarosh explains in the report that

he sees himself as a Ukrainian nationalist, and by no
means a fascist or Nazi. Although Zoerper noted that
Right Sector members greet each other sometimes with
the Hitler salute, he allows Yarosh's remark to pass
without comment.

In recent months, the Viewers Council, founded in
late February, has lodged severa complaints over
reports broadcast by public televison, mainly on
Ukraine. Other organisations, like ARD’s program
council, criticised the biased reporting.

In 2014 Germany’s ruling elite once again openly
endorsed a war policy. Germany's public broadcasters,
for their part, have been increasingly transformed into
propaganda instruments to impose this policy on the
significant majority of the population which is opposed
to areturn to militarism.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

