
World Socialist Web Site wsws.org

Australian Broadcasting Corporation
censures “Q&A” producer
Oliver Campbell
6 July 2015

   The Australian Broadcasting Corporation (ABC) board
responded to the Abbott government’s extraordinary witch-
hunt of the public broadcaster by issuing a formal warning to
the producer of the “Q&A” program, Peter McEvoy, and
launching a “review” of the program last Wednesday.
   The ABC has come under a sustained attack, since an
exchange on the June 22 edition of “Q&A” in which Zaky
Mallah, who was acquitted by a jury of terrorism charges in
2005, asked a question on the program challenging the
Abbott government’s moves to revoke citizenship rights.
The proposed legislation would give a minister the power to
strip dual citizens of citizenship, without any criminal
conviction.
   Replying to Mallah, “Q&A” panellist Steve Ciobo, a
government parliamentary secretary, declared that he would
be “pleased” to see the young man deported, despite
Mallah’s acquittal. In response, Mallah said Ciobo’s
remarks would encourage some young Muslims to fight for
ISIS.
   Government ministers immediately issued strident
denunciations of the program, with Prime Minister Tony
Abbott calling for “heads to roll at the ABC.”
   McEvoy, a multiple winner of Walkley awards for
excellence in journalism, has been the executive producer of
“Q&A” since 2008. His punishment is a signal that the
board will accede to the dictates of the government, and the
Murdoch media, which has been in the forefront of the
campaign against the ABC. This represents a fundamental
attack on the democratic rights of the ABC’s staff and the
public.
   A summary of an unprecedented government investigation
of the program, released the same day as the warning against
McEvoy was announced, noted that: “The ABC has
subsequently acknowledged an error of judgement in
allowing Mr Mallah to join the audience and ask a
question.”
   The statement issued by the ABC board on July 1 declared
that “the decision to allow Zaky Mallah to appear live on the
program was wrong.” It stated: “Given his criminal

background and past public statements, the live broadcast
meant that the ABC was not in a position to manage
unpredictable or inappropriate actions or responses.” In
other words, only statements deemed “predictable” and
“appropriate” are permissible.
   One aspect of the government campaign has been absurd
claims by leading politicians, including Communications
Minister Malcolm Turnbull, that Mallah’s presence in the
studio audience posed a threat to the physical safety of other
participants.
   Mallah has never been convicted of a terrorism offence,
had appeared previously in “Q&A” audiences, given
multiple media interviews and is free to walk around
crowded public places on a daily basis.
   Lining up with the government’s manufactured hysteria,
however, the board stated: “The ABC Board was updated
today on the most recent security briefing from the AFP
[Australian Federal Police], which it found to be very
valuable. The ABC treats security of staff and studio
audiences as a top priority and will continue to consult with
the appropriate agencies.”
   Under the ominous heading, “The future of Q&A,” the
board statement outlined an “independent review” into the
past 22 episodes of the program, focusing on “audience
selection, panel selection and make-up, subject selection,”
and “social media strategy, including on air tweets.” This
sends a message that the show, which is already heavily
vetted, will be subjected to even stricter controls.
   The review will be headed by Ray Martin, who for many
years fronted Channel Nine’s sensationalist, tabloid style “A
Current Affair” program, and Shaun Brown, a former
managing director of the state-funded Special Broadcasting
Corporation (SBS) who introduced paid advertisements to
the SBS. Their appointment is an attempt to appease those
leading the campaign against the ABC, including the
Murdoch media, which has called for the privatisation of the
ABC.
   An article on July 2 in the Murdoch-owned Australian
newspaper, featuring comments by Jonathan Shier, former

© World Socialist Web Site

/en/articles/2015/06/25/citi-j25.html


managing director of the ABC, outlined some of the political
motives underlying the attack on the ABC. Appointed by the
Howard Liberal government to run the ABC in 2001, Shier
immediately set about implementing “reforms,” cutting
some 300 jobs.
   Shier reportedly told the Australian that claims that the
Mallah affair raised the issue of freedom of speech were
“sadly simplistic.”
   “For heaven’s sake, there has always been limits,” Shier
said. “To somehow suggest there’s a blanket right of free
speech and that’s the end of the matter is ridiculous.
References to North Korea and other totalitarian regimes are
just so off the mark.”
   The Australian article said: “Q&A has been criticised for
focusing on left-wing agendas, including climate change,
gay marriage and asylum-seekers.”
   Shier said that “there are a number of issues that get
flogged to death and their constant selection shows a lack of
vision ... We’re not trying to inflame the situation …We’re
looking for intelligent debate and that should also be factor
when people are selected for the panel and when people are
asked to put questions that have already been submitted.”
   To the extent that there is any, albeit highly curtailed and
vetted, discussion on “Q&A” of issues that may “inflame”
opposition to government policy, Shier and the Australian
want it abolished. Under conditions of escalating hostility to
social inequality, war, austerity and moves against
democratic rights, such as the government’s citizenship
laws, they view any forum, however limited, in which
opinions can be aired, as a threat to the status quo.
   The board decision has not resulted in any let-up of the
government witch-hunt. On Sunday night, the government’s
agricultural minister and deputy leader of the National Party,
Barnaby Joyce, pulled out of a scheduled appearance on
tonight’s episode of “Q&A.” According to a spokesman for
Joyce, Prime Minister Abbott instructed front bench
members of the government not to appear on the program.
   While there is widespread hostility to the witch-hunt
against the public broadcaster, including among its staff,
there has been no organised opposition to the government
campaign. A number of staff were hesitant to give comments
to the WSWS, for fear of victimisation.
   One ABC worker told the WSWS: “It’s a pretty
intimidating atmosphere to work in at the moment. With
management having decided to appease the government by
disciplining rather than defending program makers, if we
were to produce content critical of the government, we could
well be next.”
   “Firstly Peter [McEvoy] wasn’t warned about having
Zaky Mallah on the show previously, so this warning is a
direct result of what happened on June 22—that is, a public

challenge was made to the government’s attack on
democratic rights.
   “The implication is that if Peter McEvoy had followed the
correct ‘editorial policy’ and referred Zaky Mallah’s
potential appearance upward, Mr Mallah would not have
been allowed to appear on ‘Q&A.’ Moreover, were Peter
McEvoy to dare to allow a similar situation to arise, even on
such a carefully controlled and vetted program as ‘Q&A,’
he’d be fired for it. In other words, the ABC management
has told the government, it shouldn’t have happened and it
won’t happen again.”
   The Media Entertainment and Arts Alliance (MEAA), the
trade union that covers media staff, has done nothing to
mobilise its membership to fight the hysterical campaign
against the ABC, instead issuing pathetic appeals to the
Abbott government and the ABC Board.
   The MEAA has played a central role in facilitating
sweeping cuts to the public broadcaster. It demobilised
widespread opposition to measures announced last year,
which eliminated over 400 jobs, including 100 journalists
and news production staff, closed the ABC’s TV production
facilities in Adelaide and scaled back regional broadcasting
and a host of programs. Over the next five years, $250
million will be slashed from the network’s budget.
   The union has made no public reference to the warning
issued against McEvoy. In fact, MEAA communications
manager Mike Dobbie told the World Socialist Web Site on
Friday it was “unlikely” the union would issue any
statement opposing the attack on McEvoy.
   The warning, Dobbie stated, was a “private matter”
between the ABC, the union and McEvoy. Dobbie’s
response makes clear that the MEAA is working hand in
glove with ABC management to prevent the development of
any broader movement among staff and others against the
disciplining of McEvoy and the government onslaught on
the ABC.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

