
World Socialist Web Site wsws.org

The New York Times and “human rights”
imperialism in Syria
Niles Williamson
12 January 2016

   In yet another piece of pro-war propaganda in the
guise of “news,” the New York Times on Monday
published a front-page lead article headlined “Starving
Syrians in Madaya Are Denied Aid Amid Political
Jockeying.” The piece was co-authored by Anne
Barnard, Hwaida Saad and Somini Sengupta.
   The article details starvation conditions in a number
of besieged cities throughout Syria, focusing on the
rebel-controlled city of Madaya, northwest of
Damascus, which has been blockaded by Syrian
government forces. It is typical of reports strategically
displayed by the Times editors for the purpose of
manipulating public opinion and overcoming popular
anti-war sentiment.
   Despite numerous accounts in the establishment press
in recent days, the situation in Madaya remains murky.
Photo images circulated on social media said to depict
starving children in the city have been shown to be
months old and to have been taken in other locations.
   According to some sources, the rebels who control
the city belong to Ahrar al-Sham, an Islamist militia
which is fighting for the ouster of Assad alongside the
al-Nusra Front, the Al Qaeda affiliate in Syria, as well
as the CIA-backed Free Syrian Army.
   Speaking at the UN on Monday, US Ambassador
Samantha Power, one the architects of the 2011 ouster
and murder of Libyan President Muammar Gaddafi,
seized on the reports of starvation in Madaya in the
Times and other newspapers to denounce Assad and
call for regime-change in Syria.
   The Times article was published on the same day that
a convoy of trucks entered Madaya to deliver food and
medical supplies as part of a deal brokered by the UN,
which included the delivery of emergency aid supplies
to the government-controlled cities of Foua and Kfarya,
which have been blockaded by Ahrar al-Sham.

   While the article cites human rights violations by all
sides in the Syrian civil war, it clearly places the onus
on the Assad regime and its Russian backers. Barnard
and company write, for example: “Since last fall, when
Russia joined the fray, at least 16 health centers have
been hit, and six aid groups have pulled out of Idlib
Province, where the Islamic State has little presence but
Syrian and Russian forces regularly bomb other groups
that oppose President Bashar al-Assad.”
   Further on, the authors write: “Critics say the United
Nations, eager to keep the Syrian government on board
for peace talks with opposition groups, is either selling
out or getting played.”
   The unstated political agenda that informs the article
is the push for a significant escalation of the war,
starting with the establishment of no-fly zones by the
US and its allies and ending with the toppling of Assad
and his replacement with a US puppet ruler. Barnard
cites only anti-Assad forces, including a member of the
Syria Campaign, an advocacy group started in 2014
with funding from Syrian-born British businessman
Ayman Asfari, the billionaire chief executive of oilfield
servicing company Petrofac. The group advocates “no-
bombing zones” within Syria to protect rebel groups
and a “negotiated transition,” i.e., the removal of
Assad.
   As the Times’ Beirut bureau chief, Barnard has
played a key role in the newspaper’s coverage of the
civil war in Syria since late 2011, writing article after
article hailing the activities of various CIA-backed
rebel groups and promoting the lie that Washington’s
proxy forces in Syria are spearheading a democratic
revolution.
   Barnard has managed throughout her career to find
herself strategically placed in those areas of the world
where US imperialism was concentrating its efforts to

© World Socialist Web Site



assert its interests, through overt or covert means. In
addition to reporting on Syria, Barnard has reported for
the Times on Libya, Lebanon, Haiti and Russia. She
reported from Pakistan after the 9/11 attacks and was
Baghdad bureau chief and Middle East bureau chief for
the Boston Globe during the invasion and occupation of
Iraq. She later made reporting trips to Iran.
   The suffering of the residents of Madaya is only the
latest humanitarian crisis seized upon by the
“newspaper of record” to press for a general escalation
of bombing and killing in the Middle East and the
assertion of US hegemony throughout the region. It
follows the now long-forgotten plight of the Yazidis on
Mount Sinjar that was used to justify what President
Obama presented as a temporary and limited
intervention in Iraq in August 2014, and the siege of
Kurdish Kobane later that year, which was used to
justify the expansion of US bombing in Syria.
   As for the supposed concern of the Times and
Barnard for the well-being of the Syrian people, it is
instructive to recall the crucial role the newspaper
played in promoting and legitimizing the lies and
pretexts (weapons of mass destruction, the fight against
Al Qaeda, the pursuit of democracy) that were used by
the American ruling class to justify the invasion and
occupation that killed hundreds of thousands of Iraqis
and devastated the country, and the identical role the
Times played in promoting the wars for regime-change
in Libya and Syria that have had similarly catastrophic
consequences for the people.
   The Times ran similar front-page lead articles by
conduits of the CIA and Pentagon such as Judith Miller
in the run-up to the 2003 invasion of Iraq, and other
Times purveyors of state propaganda penned the same
type of “news” articles in advance of the Libyan and
Syrian wars.
   The Times has repeatedly used its news pages to
agitate for military escalation in the Middle East on the
pretext of human rights. It published articles in 2013
supposedly “proving” that Syrian government forces
had fired chemical weapons into the Damascus suburb
of Ghouta, an event that was to serve as the casus beli
for a US attack on the regime’s forces in the late
summer and autumn of 2013. After the plans for war
were temporarily shelved, articles appeared in other
publications exposing the Times’ claims as fraudulent,
most notably by investigative journalist Seymour

Hersh.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

