
World Socialist Web Site wsws.org

Pentagon paid British PR firm $500 million to
create fake al-Qaeda recruiting videos
Jean Shaoul
8 October 2016

   The Bureau of Investigative Journalism (BIJ) has
revealed that the Pentagon paid British public relations
firm, Bell Pottinger half a billion dollars to make fake
terrorist videos as part of a secret propaganda
programme in Iraq.
   Top US military personnel in Iraq and, on occasions,
the White House signed off on the false flag videos.
   The Pentagon’s hijacking of the media and Internet
exposes the fraud of Washington’s claims to be the
defender of democracy and a free press, and serves to
undermine the credibility of the press coverage of
Washington and its allies’ wars of aggression in the
Middle East and elsewhere. Such is the collusion
between the corporate and state-controlled media and
the military-intelligence establishment in support of
Washington’s quest for world domination that neither
the US or European news channels have reported, let
alone commented on, the Pentagon’s activities, their
constitutionality or legality.
   Under the operation, crews would be sent out to film
bombings with low quality video that were then edited
to make it look like news items in the style of Arabic
news channels. As well as short TV segments, they
created anti- al-Qaeda television ads. Crucially, they
produced fake al-Qaeda propaganda videos that could
be streamed on the Internet and then, via a code
embedded into the CDs that linked to a Google
Analytics account, produce a list of the IP addresses
where the CDs had been viewed.
   While al-Qaeda was the target of these fabrications,
the CIA had earlier nurtured the group and similar right-
wing Islamist outfits in the 1980s in Afghanistan as a
means of promoting its own interests against the Soviet
Union. Washington is now relying on such forces to
unseat the Syrian regime of President Bashar al-Assad.
   More than $100 million a year was spent on these

fabrications and false flag operations, which ran from
May 2007 until December 2011 when the US withdrew
from Iraq, with a similar contract worth $120 million
operating in 2006.
   The BIJ report was part of a broader study into the
use of private military contractors. The BIJ found that
more than 40 companies were being paid for services
such as TV and radio placement, video production,
billboards, advertising and opinion polls in Iraq
between 2006 and 2008 alone, but the main beneficiary
was Bell Pottinger.
   To discover the full extent of the programme, the BIJ
tracked US Army contracts, records of federal
procurement transactions, reports for the Department of
Defence Office of Inspector General, specialist
publications on military propaganda, corporate records
from Bell Pottinger and interviews with former Bell
Pottinger staff.
   Bell Pottinger’s previous clients have included
Margaret Thatcher’s Conservative government, the
Saudi government, Chilean dictator Augusto
Pinochet’s foundation, as well as other repressive
regimes.
   Martin Wells, a video editor who used to work for
Bell Pottinger, told the BIJ that his two year stint in
Camp Victory, a US military base in Baghdad, between
2006 and 2008 was “shocking, eye-opening, life-
changing.” He worked in a “classified area” impossible
to enter without security clearance. Bell Pottinger staff
worked alongside the US military in the same rooms,
but in their own “zones.”
   There were three types of media operations in Iraq at
the time: white, whose source was attributed; grey,
which was unattributed; and black, which was falsely
attributed. Black operations formed the backbone of the
programme and were used to track who watched the

© World Socialist Web Site



CDs.
   Wells said he was given very precise instructions. He
was told, “We need to make this style of video and
we’ve got to use al Qaeda’s footage,” and “We need it
to be 10 minutes long, and it needs to be in this file
format, and we need to encode it in this manner.”
   According to Wells, Bell Pottinger’s output was
signed off on by the commander of coalition forces in
Iraq. “We’d get the two colonels in to look at the
things we’d done that day, they’d be fine with it, it
would then go to [US] General Petraeus,” he said.
   Some of the projects went even higher up the chain of
command. “If [Petraeus] couldn’t sign off on it, it
would go on up the line to the White House, and it was
signed off up there, and the answer would come back
down the line."
   Wells said that the tracking account had a very
restricted circulation list, with the data sent to him, a
senior member of the Bell Pottinger management team,
and one of the US military commanders. The more
interesting and relevant “hits,” online viewings of the
videos, were those that showed up in other parts of the
world. Wells recalled that they turned up in Iran, Syria,
and even America. “I would do a print-out for the day
and, if anything interesting popped up, hand it over to
the bosses and then it would be dealt with from there,”
he said.
   The faked CDs, according to Wells, were used by US
marines who would take them and drop them at the
locations of targets they were raiding. Wells said, “If
they’re raiding a house and they’re going to make a
mess of it looking for stuff anyway, they’d just drop an
odd CD there.”
   The Pentagon confirmed that Bell Pottinger did work
for them as a contractor in Iraq under the Information
Operations Task Force (IOTF). They said it produced
some material that was openly sourced to coalition
forces, and some that was not, although it insisted that
all IOTF’s material was “truthful.” Bell Pottinger also
carried out work under the Joint Psychological
Operations Task Force (JPOTF), which a US defence
official confirmed without further comment.
   Lord Bell, who stood down as chairman of Bell
Pottinger earlier this year, confirmed that his firm had
worked on a “covert” military operation “covered by
various secrecy agreements,” and reported to the
Pentagon, the CIA and the National Security Council

on its work in Iraq. He told the Sunday Times that
although the use of tracking devices as described by
Wells was “perfectly possible,” he personally was
unaware of it. The key people who worked in Baghdad
at the time likewise all deny any involvement in the
tracking software.
   The Pentagon has used contractors to do its dirty
work because fabricating the news in this way was a
legal “grey area,” as US law prevented the government
from using propaganda on the domestic population of
the US. Since its Iraq operations could be seen back
home on the Internet, they may be illegal.
   This was not the first time that the Pentagon has fed
news channels unsourced items or fabricated the news.
In 2009, the Pentagon hired the Rendon Group, a PR
firm, to monitor the reporting of journalists embedded
with the US military in Afghanistan, to assess whether
they were giving “positive” coverage to its missions.
   In 2005, revelations that the Lincoln Group, a
Washington-based PR contractor, had helped the
Pentagon place articles secretly written by the US
military in Iraqi newspapers, led to a Department of
Defense investigation that cleared the company of any
wrongdoing.
   Such operations recall Operation Mockingbird, a
secret campaign by the CIA to influence the media.
Begun in the 1950s, the CIA recruited leading
American journalists into a propaganda network to help
present the Agency’s views, funding student and
cultural organizations and magazines as fronts. Its
scope later extended to “influencing” foreign media
and political campaigns.
   The BIJ has also established that the Pentagon has
hired private contractors to produce propaganda to
counter Islamic State on social media. A Pentagon
spokesperson refused to elaborate what kind of material
they were producing, saying only that the “robust
online program” operated using “truthful information
directed toward regional audiences to combat ISIL’s
(Islamic State’s) lies and deception.”
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

