
World Socialist Web Site wsws.org

UK: The Sky takeover deal and the
rehabilitation of Rupert Murdoch
Thomas Scripps
31 December 2016

   Five years after the billionaire media oligarch Rupert
Murdoch and his key personnel got away scot-free in
the phone hacking scandal, their rehabilitation by the
British ruling elite is complete.
   This month, an £11.2 billion deal was agreed between
Murdoch’s 21st Century Fox and the UK TV company
Sky.
   Providing Karen Bradley, the Conservative
government’s Secretary of State for Culture, Media and
Sport, accepts the arrangement, Fox—which already
owns 39 percent of Sky—will pay £10.75 a share for the
remaining 61 percent, taking full control of the
company. Once Bradley is formally notified of the deal,
her department has 10 days to decide if the takeover
triggers public interest concerns and whether media
regulatory body Ofcom will be called to investigate.
   The Murdochs, through News UK, already control the
largest circulation share of any newspaper group in
Britain—owning The Sun, The Sun on Sunday, The
Times and The Sunday Times—at just under 30 percent
on weekdays and over a third on Sundays. With full
control of Sky, they would also gain just under 20
percent of the TV news market and 45 percent of radio
audience through Sky’s supply of news to radio
stations. The immense wealth of the Murdoch’s
business empire would also exercise a quasi monopoly
of journalistic talent and manpower.
   The deal is an attempt to complete the takeover
following the failure of Fox’s previous bid in 2010/11.
That fell through following revelations that the now
defunct News of the World Sunday tabloid, also owned
by Murdoch, had illegally hacked, on an “industrial
scale,” the phones and computers of thousands of
individuals—including the mobile of murdered
schoolgirl Milly Dowler—and had also bribed police
officers. Such was the public revulsion and anger at

these practices that the 168-year-old newspaper was
forced to close.
   The findings led to a major police investigation,
resulting in a number of trials and convictions—although
not of Murdoch and his family—and the establishment
of the Leveson Inquiry into the activities of the British
press. In this atmosphere, ruling circles deemed
Murdoch’s business empire too “toxic” to be allowed a
substantial extension of its ownership of media outlets
in Britain.
   Less than six years later, however, there is broad
confidence among Fox and Sky executives that the deal
will be given the go ahead. James Murdoch, Rupert’s
son, and CEO of Fox and Chairman of Sky, announced
with confidence, “this [deal] passes regulatory muster.”
He continued, “We think… that no meaningful
concessions will need to be made.”
   That the Murdochs can move to complete their plans
so soon is testimony to the thorough job done by the
British ruling class and judicial system in obscuring
their criminal influence and activity. From the outset, it
was clear that Leveson’s inquiry was intended only to
whitewash the role played by Murdoch and those close
to him in the hacking scandal and to obscure the
multitude of shady connections between his media
empire and the British bourgeoisie.
   Rupert Murdoch’s ridiculous claim that he was
completely unaware of the illegal practices at his
newspaper was accepted. While acknowledging “some
concern” over James Murdoch’s evidence, Leveson let
the matter lie, stating that he was unable “to reach any
conclusion.”
   As for Murdoch’s relationship to British politics,
Leveson engaged in a blatant cover-up. Acknowledging
that politicians from all parties had developed a
relationship with the media “which has not been in the

© World Socialist Web Site



public interest,” the report stated there is no evidence of
“anything resembling a ‘deal’ whereby News
International's support was traded for the expectation of
policy favours.”
   In the latter part of 2015, the negligible impact of
Leveson on Murdoch’s operations became clear. In
September, Murdoch reinstated Rebekah Brooks, the
disgraced former head of News of the World and The
Sun, as CEO of his News UK. Millions of pounds were
thrown at defending Brooks in her 2014 trial over
phone hacking—her legal team reportedly earning
£30,000 per week. She was acquitted on the shaky plea
of “incompetence.” One month later, the Crown
Prosecution Service declared there would be no further
prosecutions over the phone hacking scandal. The
second part of the Leveson Inquiry, into the “Ethics and
Culture” of the British press, has been kicked into the
long grass.
   The new Sky deal is an indication that Murdoch feels
ready to return to business as usual. Among the broader
population, however, there remains significant, well-
founded, distrust of the corrupt billionaire. A petition
launched by campaigning group 38 Degrees calling on
Bradley to refer the bid to Ofcom, has reached 141,000
signatures, gaining 37,000 in its first 24 hours. A
separate petition set up by Avaaz had reached 40,000,
with 7,000 messages sent in to Bradley’s office.
   These concerns will fall on deaf ears. The timing of
the Murdoch empire’s effort to take control of Sky is
significant. Commentators have pointed to the falling
value of the pound versus the dollar post-Brexit,
advantaging Fox, who would pay in dollars. Economic
calculations, however, are only half the story. That Fox
feels confident to make the bid is indicative of the
serious political motives in play.
   Murdoch supported the Leave campaign in the
referendum on Britain’s membership of the European
Union (EU), in expectation of major reforms in favour
of big business and the super-rich should the UK leave.
The Leave campaign was backed by The Sun, The Sun
on Sunday and The Sunday Times. His other UK paper,
The Times made a tactical call for Remain. Given that
the government of Theresa May is determined to push
through Britain’s EU exit, the strengthening of
Murdoch’s hand in UK media would be a considerable
advantage.
   May and Murdoch met this September in New York,

just three months before the Sky deal was announced.
Though Bradley told parliament the two had not
discussed the takeover, given the extensive relations
between all of Britain’s official political parties with
the billionaire, this cannot be taken at face value.
   Another critical element is involved in the Sky deal.
In the last period, there have been indications of a
growing militant movement of the working class
against nearly a decade of deepening austerity. Over the
last year, 50,000 junior doctors held unprecedented
strikes, along with postal workers and rail workers.
Other workers, including airline cabin crew have voted
to strike—with the trade union bureaucracy sabotaging
these before they got off the ground.
   Murdoch has considerable experience in breaking
strikes, having presided over the smashing of the Fleet
Street printers’ strike—with the aid of police violence
and union treachery—during the Wapping dispute of
1986. Ever since, his newspapers have remained at the
forefront of attacks on strikers and working people
generally. The Tory government has repeatedly stated
its determination to break workers’ strikes, and in
March will introduce new anti-strike laws. Murdoch
and his media empire are considered a valuable and
staunch ally in this effort.
   Aware of the widespread hostility to Murdoch among
the population, former Labour leader Ed Miliband
deemed it necessary to offer token opposition. Miliband
declared in parliament “We all said in 2011 that never
again would we allow the Murdochs to wield unfettered
power.” In fact, Miliband, in his position as Leader of
the Opposition in 2011, only called on then Prime
Minister David Cameron to apologise for a
“catastrophic error of judgement” in hiring Andy
Coulson—imprisoned in the hacking scandal—as an
advisor.
   Labour can go no further in their criticisms as they
are as intimately associated to Murdoch as are the
Tories. In 2011, Brooks stated, “I went to Downing
Street regularly while [Gordon] Brown and [Tony]
Blair were at Number 10.”
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

