
World Socialist Web Site wsws.org

German newspaper publishes fraudulent
refugee “sex-mob” report
Marianne Arens
1 March 2017

   On February 6 in its Frankfurt local edition, the Bild
newspaper ran an article with the headline “37 days
after New Year, victims break their silence. Sex-mob
raged in the Fressgass”—a popular city boulevard in the
city. The news spread quickly but proved to be a pack
of lies.
   The article centred on the testimony of a sympathiser
of the far-right Alternative for Germany (AfD), pub
owner Jan Mai. Citing Mai, Bild reporter Stefan
Schlagenhaufer wrote that a mob of “900 mostly
drunken refugees” had rioted on New Year’s Eve,
stealing from and sexually harassing those attempting
to celebrate.
   The article reported that dozens of foreign men had
invaded Mai’s bar, First-In, where they assaulted
women and stole a number of jackets.
   The tabloid quoted Mai as follows: “When I entered,
the whole place was full with a group of around 50
Arabs. They did not speak German, drank the drinks of
guests, and danced in a provocative manner. The
women asked me for help because they were being
attacked. The mood changed completely.” Even two
hours later there were “problems with the masses of
refugees” in front of the bar.
   Bild also presented a witness, the businesswoman
Irina A., who said she had been sexually harassed in the
bar by “around 50 Arabs,” “masses of refugees,” “900
mostly drunken refugees.” The vocabulary used by Bild
is precisely that associated with the far-right AfD and
Pegida movement. The Bild report was then taken up
by many other news outlets, including the television
channel Sat.1, the ultra-right Jungen Freiheit
newspaper and in Great Britain by the UK edition of
Breitbart News.
   Sensationalist reports appeared in “serious”
newspapers and dailies such as the Frankfurter

Rundschau, the Frankfurter Allgemeine Zeitung and the
Offenbacher Post.
   The next day, the Frankfurter Neue Presse and the
Frankfurter Allgemeine Zeitung printed critical
commentaries referring to “A sex mob that nobody has
seen” (FAZ). But the false report was rapidly spread on
Facebook and Twitter by right-wing groups.
   The falsified report played into the hands of leading
local politicians. Christoph Schmitt (CDU) protested
about the “downside of refugee policy,” i.e., “masses
of men ... making the city unsafe.” He called for “more
police on the streets, and mobile video surveillance.”
   Stephanie Wüst from the FDP (neo-liberal Free
Democratic Party) group in the Frankfurt parliament
agreed: “The state should punish the perpetrators with
the full severity of the law and also not shy from
deportations.” These standpoints were in turn taken up
by Bild, which ran a new article demanding
hysterically: “Zero tolerance! Video monitoring! More
police!”
   The Frankfurt police, however, were unable to find
any evidence of the alleged incidents. It initiated an
investigation but found nothing. When police
questioned people living in the affected area they could
find nothing to support Mai’s claims.
   The police then turned to the public prosecutor, who
undertook investigations into the witnesses cited by the
Bild newspaper. A search of the apartment of Irina A.,
the chief witness for the report, uncovered air tickets
and other evidence that showed she had spent New
Year’s Eve in Belgrade. The woman, who had claimed
that strange men had “grasped her everywhere” in First-
In, was forced to admit she had not been in Frankfurt
on New Year’s Eve.
   After less than a week the web of lies collapsed, with
the police acknowledging that after “intensive and

© World Socialist Web Site



extensive investigations” the Bild report “lacked any
foundation.” The entire story of refugees rampaging on
New Year’s Eve in Frankfurt was a pack of lies.
   On February 16, the Bild-Zeitung had to apologise
publicly for the “untruthful reporting and the
accusations made against the affected parties.” But the
story had already travelled around the world.
   On February 23, the New York Times wrote: “The
story, about a mob of Arab men rampaging through the
well-heeled streets of Frankfurt and sexually assaulting
German women as they went, must have been
irresistible—so irresistible that Bild, a popular
newspaper, published it early this month with little
scrutiny.”
   The Bild-Zeitung acknowledged this criticism
indirectly. Julian Reichelt, the head of the editorial
board, told the Berlin Tagesspiegel: “The accusation
[levelled at the paper] that we failed to report incidents
concerning refugees became, apparently, the impetus
for the report.”
   Bild had relied on a “witness” who was easily
identifiable as an AfD supporter. On his Facebook page
(which he has now switched off), Mai posted hate
comments against refugees and praised the AfD. After
the AfD received more than 14 percent in a recent vote
in Berlin, he wrote: “Keep it up, AfD.” He also spread
a right-wing video with the title “Merkel must go.”
   The owner of the MAI Gastro Group GmbH belongs
to a layer of social climbers who seem to be encouraged
by the rise of Donald Trump and the “alternative facts”
spread by his spokeswoman Kellyanne Conway. Mai
owns a number of bars, restaurants and luxury
establishments in Frankfurt and the surrounding area,
plus numerous other properties. Formerly, he served
two years as a full-time soldier in a parachute regiment.
   The unmasking of his story and the lies spread by
Bild throws further light on the alleged mass sexual
harassment of women in Cologne on New Year’s Eve
2015 and 2016. The alleged attacks in 2015 were the
pretext for an unprecedented xenophobic campaign and
build-up. There is no evidence to indicate such mass
attacks took place.
   The following year, thousands of policemen were
mobilised in Cologne and horrific reports were then
circulated about the activities of hundreds of so-called
“Nafris” (a racist police term for “North African
hardened criminals”). Police selected people based on

racial characteristics, held several hundred young men
in a police cordon and did not permit them to enter the
city centre.
   Later, the police had to apologise and correct their
statements. Initially the police referred to around 2,000
“North African-looking young men” who had come to
Cologne. Later the police admitted that they had
identified just 674 suspects, of whom only 30 stemmed
from North Africa!
   What took place in the city of Hamburg on New
Years Eve 2015 was also falsified and exaggerated. On
November 1, 2016 a judge from the Hamburg District
Court freed the last of three accused persons and raised
serious accusations against the investigation carried out
by the police and prosecutor’s office.
   The media image of “dangerous, criminal alien
hordes bothering German women and girls” is part of
the arsenal of the far right and serves as propaganda for
the building of an authoritarian state.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

