
World Socialist Web Site wsws.org

The New York Times’ hypocrisy over
protests in Russia
Bill Van Auken
30 March 2017

   In an editorial titled “President Putin Under Pressure,”
the New York Times weighed in on last Sunday’s protests
in Russia, posturing as the champion of democracy and
hailing the “the spirit and courage of Russian citizens who
are willing to risk retribution to resist the excesses of his
[Putin’s] regime.”
   “When it comes to modern authoritarian leaders,
President Vladimir Putin ranks high for ruthlessness and
repression,” the Times editorial begins its screed.
   The Times feigns sympathy for the issues that drew
thousands to participate in the protests, including a slick
video indicting Prime Minister Dmitri Medvedev for
corruption and amassing wealth that includes “fancy
estates, vineyards and yachts in Russia and overseas.” It
adds that “The protests also reflected broader public
discontents, including unhappiness with the economy and
the government’s suppression of peaceful
demonstrations.”
   Who do the Times editors think they’re kidding? They
speak as representatives of a US political establishment
headed by Donald Trump, who occupied the White House
over the opposition of the majority of those who cast
ballots in November 2016, not to mention the majority
that rejected both him and the Times’ own favored
candidate, Hillary Clinton, by refusing to vote.
Medvedev’s holdings pale in comparison to the
worldwide estates, yachts and golf courses of Trump, who
personifies the wholesale corruption, parasitism and
backwardness of America’s capitalist ruling class.
   As for Putin ranking high in terms of ruthlessness and
repression, the Times exhibits a selective attitude toward
“human rights” which is the stock in trade of US
imperialism and the US State Department. It seems to
forget that the principal pillars of US policy in the Middle
East consist of Egypt, which has slaughtered thousands of
protesters and jailed tens of thousands more, Saudi
Arabia, which routinely beheads critics of the royal

family, and Israel, which exercises apartheid-style
repression against the entire Palestinian population. In
Africa it is the same story, with Ethiopia, a favored US
proxy, mowing down some 1,000 protesters last year, and
Uganda not only ruthlessly repressing opponents of the
US-backed regime, but banning the country’s media from
even reporting on their activities.
   The Times has shown no inclination to salute the “spirit
and courage” of those who have risked and sacrificed
their lives defying these US-backed dictatorships.
   Within the US itself, a “democracy” that imprisons
more of its citizens than any other major country in the
world, in which police killings take place roughly three
times a day and a campaign of ruthless repression is being
waged against immigrants, is hardly a beacon of hope to
those chafing against Putin’s repression. Demonstrations
in the US, moreover, are routinely met with police
violence and arrests.
   As for supposed sympathy with “broader public
discontents, including unhappiness with the economy,”
here too the Times editorial is suffused with hypocrisy.
While it is true that younger Russians joined the protests,
largely motivated by hostility to rampant social
inequality--the same cause of widespread popular
discontent in the US itself--and declining living standards,
the fact is that the Times, as the voice of the US ruling
elite, has been a stalwart supporter of the actions and
policies that have created these very conditions. It
enthusiastically backed the Stalinist bureaucracy’s
dissolution of the Soviet Union and restoration of
capitalism a quarter of a century ago, which gave rise to
the rule of the criminal capitalist oligarchs whose interests
Putin’s regime ultimately defends.
   Moreover, the Times has supported the economic
sanctions that were imposed against Russia following the
Western-backed Ukrainian coup of 2014, which have
contributed to the sharp decline in living standards for the

© World Socialist Web Site



Russian working class.
   The Times has no interest in altering these conditions; it
only wants them administered by a new regime that is
fully subordinate to the interests of US imperialism,
facilitating its looting of Russia’s considerable resources
and ultimately the dismembering of the vast country,
turning its constituent parts into semi-colonies of
Washington.
   To this end, the newspaper enthusiastically promotes the
extreme right-wing, pro-Western opposition politician
Alexei Navalny, who has sought to exploit popular
dissatisfaction to further his own reactionary aims.
   The Times early on identified Navalny as a suitable
candidate for spearheading regime change in Russia. In
2013, Bill Keller, the newspaper’s former executive
editor and longtime man in Moscow, wrote a glowing
tribute to Navalny, describing him as a “potential political
leader,” who was “young (36), thoughtful, politically
astute, crowd-pleasing and apparently unafraid.”
   Keller praised Navalny for employing “a mild dose of
nationalist sloganeering,” describing it as a “shrewd”
maneuver that shielded him from charges that he is a
“Western stooge.” What he was referring to was
Navalny’s political alliance with extreme right-wing
Russian nationalists, anti-immigrant fanatics and outright
fascists. The “liberal” Times has no problem supporting
such elements, and did so enthusiastically the next year, in
the regime change operation executed in Ukraine.
   In the end, the Times has no more interest in promoting
democracy in Russia than anywhere else in the world,
including the US itself. It merely wishes to exploit the
protests to further the agenda of that section of the
American ruling class that seeks a more direct
intervention against Russia, including by means of
military aggression, and which has come into conflict
with Trump and other sections of the ruling establishment
that see the main enemy as China.
   To these ends, the Times has been at the forefront of a
hysterical anti-Russian campaign that has revived the foul
politics of the period of the McCarthyite witch-hunts of
the 1940s and early 1950s. Unsubstantiated charges of
Russian intervention in the US election are combined with
various conspiracy theories. In its editorial, the Times
cites a CNN report stating ominously that “Over the past
five months, some eight high-profile Russians, including
five diplomats, have died, some in suspicious
circumstances.”
   In point of fact, one of those cited in the report, a
Russian lawyer, is alive, having suffered serious but not

critical injuries after falling from a window. Others
include the Russian ambassador to Turkey, who was
gunned down in front of video cameras by a supporter of
Syria’s Al Qaeda, as well as Russia’s ambassador to the
United Nations, Vitaly Ivanovich Churkin, who died of a
heart attack in New York City last month. Three other
diplomats, one in New York, one in Greece and one in
India, died of illnesses in what local police said were
circumstances lacking in suspicion. No matter. When it
comes to anti-Russian propaganda and the demonization
of Putin, facts are of no importance.
   The Times editorial further indicts Putin for having
“been aggressive on the international stage with his
annexation of Crimea and military involvement in Syria
on behalf of President Bashar al-Assad.” It makes this
charge as the Pentagon is ruthlessly escalating US
military interventions in Iraq and Syria that are resulting
in massive civilian casualties.
   Moreover, the Times editorial appeared on the same day
that the chief of the US European Command, Gen. Curtis
Scaparrotti, told the House Armed Service Committee
that he wants another full US armored division
permanently deployed on Russia’s western borders, along
with an increased presence of US warships near the
country’s shores. “It would be wonderful to have a carrier
support group with amphibious forces,” he told the
Congressional panel.
   The coincidence between the editorial and Scaparrotti’s
testimony is hardly an accident. In the final analysis, the
Times functions as a mouthpiece for the CIA and the State
Department. Its empty pretense of concern for democracy
in Russia is merely another form of war propaganda.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

