World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Fiji Times publisher, editors charged with

sedition
John Braddock
27 April 2017

The publisher and editors of the Fiji Times, one of
Fiji’s two main daily newspapers, as well as a letter
writer, were last month charged with “sedition”—a
crime that carries a maximum punishment of seven
years imprisonment. The case will go to court in Suva
on May 9.

Publisher Hank Arts, editor Fred Wesley, and Anare
Ravula, editor of the Times iTauke (Fijian)-language
weekly, Nai Lalakai, were originaly charged in August
2016 with inciting “communal antagonism” by
publishing an anti-Muslim letter last April. The charges
were laid under the Crimes Decree, passed by the
military government in 2009, which prohibits any
communication deemed likely to incite dislike, hatred
or antagonism of any community.

The xenophobic letter was published without
endorsement in the letters section of Nai Lalakai. It
accused Muslims, who it described as “not indigenous’
to Fiji, of invading foreign lands, “where they killed,
raped and abused their women and children.” It further
alleged that Muslims had “gone to the extent of having
a part in the running of the country.” The writer, Josaia
Wagabaca, was jailed after the 2000 military coup for
his role in a plot to kidnap the then-armed forces
commander, now Prime Minister Frank Bainimarama.

The four accused pleaded not guilty to the incitement
charge in October and were released on bail. However,
the Director of Public Prosecutions last month suddenly
amended the charge to one of sedition. There has been
no officia explanation for the change. Sedition is the
more explicitly political charge, involving a purported
crime against the state.

On March 30 police executed a search warrant on the
newspaper’'s Suva premises. Officers of the Major
Crime Unit sought, and were given, copies of the
employment contracts of staff under investigation.

Speaking to the Australian Broadcasting Corporation
(ABC) “Pacific Beats” program on March 24, Arts
described the sedition charge as “hard to believe.” In a
“normal environment,” he said, any complaint over a
letter would be dealt with by the Press Council.

Arts said the paper will contest the charge. He
indicated that neither he nor Wesley read or speak
Fijian, and were not made aware of the letter’s contents
before it was printed. For the six years he had been in
charge, Arts added, the Times and its sister publication
had “stuck within the rules’ and was ready to
“apologise and correct” if it got “something wrong.”

The politically-motivated charge is bound up with
deep-seated conflicts within the Fijian ruling €lite.
Bainimarama, who seized power in a 2006 coup,
postures as a “national unifier,” but his regime is
oriented to sections of the Fijian capitalist class and pro-
business members of the chiefly elite. His military junta
adopted measures aimed at eliminating barriers to
investment and private profit.

The ethnic Fijian nationalist wing of the ruling elite,
seeking to maintain political and economic privileges
for the traditional chiefs, is bitterly opposed to aspects
of Bainimarama's rule. Led by the opposition Social
Democratic Liberal Party (SODELPA) they are known
for chauvinism toward the country’s ethnic Indian
minority.

Some, evidently including the letter writer Wagabaca,
have seized on the fact that Bainimarama's Attorney
General and Finance Minister Aiyaz Sayed-Khaiyum is
a Muslim, in order to accuse Muslims of “running the
country.” The government in turn is simply exploiting
the anti-Muslim comments to undermine its political
opponents.

In August 2015, 70 nationalists accused of
“separatist” activities were charged with sedition. Five,

© World Socialist Web Site


/en/articles/2015/09/08/fiji-s08.html

including SODELPA  parliamentarian  Mosese
Bulitavoare, were accused after allegedly spraying anti-
government graffiti in various locations. Bainimarama
ominously warned of “severe punishment,” including
many years in jail, for anyone attempting to overthrow
the government. He called on people to report “illegal
activity” and vowed to “crush” any “insurrections.”

In a sign of deepening antagonisms, former Prime
Minister Sitiveni Rabuka, a one-time chairman of the
Great Council of Chiefs, was last year named leader of
SODELPA. Rabuka, a former army major general, led
two military coups in 1987 before becoming prime
minister in 1992. Last September, six leading Fijian
opposition figures including Rabuka were arrested for
criticising the current regime’s 2013 constitution at a
political forum.

The use of sedition charges underlines the thoroughly
undemocratic nature of the Fijian regime, despite the
fig-leaf of an election in September 2014, which was
won by Banimarama's Fiji First Party. The election
took place under conditions of strict press censorship,
military provocations and severe restrictions on
opposition political parties.

The ongoing anti-democratic measures, including
suppression of the media, are ultimately directed
against the working class and rural poor, and aimed at
intimidating and silencing any opposition. The Fiji
Times has previoudly fallen foul of the authorities. In
2013, it was fined $US170,000 for contempt of court
and editor Wesley recelved a two-year suspended
sentence for publishing an article that called into
guestion the independence of Fiji's post-coup
judiciary.

In 2009, Bainimarama abrogated the constitution and
state censors entered newsrooms to decide what could
and could not be published. Bainimarama justified the
censorship by saying: “They can print whatever they
want. But irresponsible journalism is not going to be
tolerated.”

Many journalists protested the regime’s diktats, often
leaving blank spaces and marking where their articles
were due to appear with a note: “This story could not
be published due to government restrictions.”

The Media Industry Development Decree 2010
imposed further draconian restrictions on the print
media, television and radio broadcasts, and the Internet.
It also limited foreign investors from owning more than

10 percent of any media outlet—a measure aimed at the
Fiji Times, then 90 percent owned by Murdoch’s
Australia-based News Limited.

The Fiji Times stance against the regime dovetailed
with Australian and New Zealand strategic and
business interests in the region. Australia' s then foreign
minister, Stephen Smith, warned the junta that its
“arbitrary move sends a very bad signal so far as future
investment in Fiji is concerned.” The two loca
imperialist powers were not concerned for the
democratic rights of the Fijian people, but opposed the
junta because they feared the spread of political
instability in the South Pacific and the growing
influence of rival powers, particularly China.

During an official visit to New Zealand last October,
Bainimarama announced he would rescind an eight-
year ban on selected New Zealand journalists regarded
as critical of his government. As part of a diplomatic
offensive to repair relations with Weéllington,
Bainimarama said the journalists were now welcome in
Fiji to witness “the progress we have made.”

Bainimarama claimed “the institutions of state are
functioning properly and we are strengthening [them]
to ensure they are truly independent and free from
personal and politica influence” In fact the
authoritarian Fijian state remains dominated by the
military.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


/en/articles/2016/09/20/fiji-s20.html
http://www.tcpdf.org

