
World Socialist Web Site wsws.org

After the Grenfell fire: Britain’s Observer
defends the role of the mainstream media
Chris Marsden
12 August 2017

   Andrew Harrison has written an extensive defence of
the “mainstream media” (MSM), in the face of growing
public hostility and mistrust. He chooses the Grenfell
Tower fire as his focus.
   Writing in the Observer, the Sunday sister paper of
the Guardian, he has set himself a monumental task.
He cites, for example, the extraordinary findings of
communications agency Edelman’s 2017 Trust
Barometer survey of 1,500 Britons. This found that the
percentage of people who “trusted British news outlets
at all” has fallen from just 36 percent in 2015 to a
staggering low of 24 percent this year.
   Harrison’s attempted defence falls flat. To his
question, “Can you trust the mainstream media?” most
of his own readers in the comment section answer,
“No. You can’t.”
   He lists the many issues on which Britain’s media
made a wrong call—on the vote for Brexit in last year’s
referendum, the election of Donald Trump, Labour’s
performance in the 2017 election—before focusing on
Grenfell as proof of a “a crisis of faith in journalism.”
   He cites the widely viewed footage of political
activist Ishmahil Blagrove railing against a Sky News
journalist, whom he describes as the undeserving
recipient of “the rage and frustration of the Grenfell
disaster” that should have been directed at “the
borough council that enabled it” and not “those who
covered it.”
   What Harrison cannot properly explain is why
Blagrove’s accusations of bias—he cites him regarding
the media’s attacks on Labour leader Jeremy
Corbyn—have become part of what he calls “popular
consciousness.”
   After all, he writes, the belief that the media is an
“elite-directed component” of the “system” rather than
“a complex collection of independent agencies holding

the system to account” was once confined to “old
footsoldiers of the left.” Yet now the old footsoldiers
are making new recruits to the war they are waging to
undermine the respectable media—solely, he argues,
because of a few mistakes.
   Harrison is fooling no one.
   Working people—and the younger generation above
all—have not lost trust in the media because of one or
another wrong position, but because they know that
almost every major newspaper and TV station are in the
pockets of the billionaires who own them.
   When a Sky News journalist appears at Grenfell, he is
seen not as an impartial recorder of events, but as the
representative of Rupert Murdoch’s News Corp—whose
News of the World newspaper was forced to close,
Harrison acknowledges, because of overwhelming
“public revulsion” at its hacking of phone messages
“belonging to the murdered schoolgirl Milly Dowler,
victims of the 7/7 bombings and many others …”
   To that should be added the routine portrayal by
Murdoch’s The Sun, along with the Daily Mail, Daily
Express, et al, of unemployed youth as a feral
underclass, constant denunciation of immigrants and
asylum seekers, benefit claimants, support for cuts and
closures that impact on millions, combined with
glorification of the rich and famous and incessant
warmongering.
   That is why Grenfell survivors and local-residents
responded as they did to the “complex collection of
independent agencies”: Because the media’s
complexities are more apparent than real and their
independence is only from the opinions and interests of
working people.
   Harrison in the end seeks to divert attention from this
appalling record by asserting that there is still a
“quality media”— the Observer, the Guardian and the

© World Socialist Web Site



state-owned BBC are name checked—that should be
treated with due respect. But his case for the defence
only underscores the nepotism that characterises the
media and how the Guardian is an integral part of that
setup.
   He chooses as his main witnesses Emily Bell, a
former editor of the Guardian web site, now director of
the Tow Center for Digital Journalism at Columbia
University, and former deputy editor of the Guardian
Ian Katz, who now edits BBC2’s Newsnight.
   Harrison even ties a defence of the BBC’s Laura
Kuenssberg—against charges of bias against Corbyn—to
a defence of his own newspaper. He rails against “a
new article of faith on the political left: that, in its
attitudes to Corbyn, the media inadvertently revealed
the truth about themselves. Instead of supporting
Labour’s new leader, goes the narrative, liberal
newspapers such as the Guardian and O bserver, along
with ‘state broadcaster’ the BBC, set out to destroy
him.”
   He claims, rather, that all concerned are motivated
solely by “a journalistic duty to examine” and a
necessary “separation of news and comment.”
   An audacious claim, given that Kuenssberg’s
reporting of Corbyn was so nakedly hostile that the
BBC was forced to finally acknowledge that she had
broken the state broadcaster’s official duty of
impartiality!
   In January 2017, the BBC ruled that in a November
2015 report, Kuenssberg (BBC salary
£200,000-250,000) broke its impartiality and accuracy
guidelines. An interview with Corbyn was edited to
give the impression that he disagreed with the use of
firearms by police in incidents—which had the effect of
reinforcing the Conservative Party’s claim that he was
“soft on terrorism”—and deliberately so. Kuenssberg
even commented that Corbyn’s views “couldn't be
more different” from those of Prime Minister Theresa
May.
   Descending into self-parody, Harrison cites as proof
of Kuenssberg’s impartiality the statement of Mark
Wallace, editor of Conservative Home. “Wallace,” he
solemnly reports, “doesn’t know a single Conservative
MP or minister who feels they get an easy ride from
Kuenssberg.”
   In any event, when compared to the Guardian ’s
commentariat, Kuenssberg was a bit player in the

efforts to secure Corbyn’s removal as Labour leader.
Jonathan Freedland, Polly Toynbee, Owen Jones,
Martin Kettle, John Harris and Suzanne Moore were all
open advocates for the Blairite coup plotters. And the
Guardian has repeatedly exposed its liberal pretensions
to journalistic independence to public scorn—not least
regarding its witch-hunt of WikiLeaks founder Julian
Assange and calls for Edward Snowden to go to the US
and face trial.
   To the paragons of journalistic integrity who are his
colleagues, Harrison counterposes the Internet as a
repository for “fake news” and “fictional, manipulative
stories.”
   Making an amalgam between left-wing opposition to
the mainstream media and that of the “alt-right,” he
writes, “For professional journalists, this is a nightmare
prospect: news and commentary devolving into a
baseless cacophony where anyone can say anything and
whatever is shared most will win.”
   Harrison, whose own “professional” qualifications
are as a music journalist, only betrays his own
contempt for the ability of workers and youth to
distinguish between good online journalism and bad.
Better that everyone concerned accepts the Guardian
and its editorial staff of well-paid, conformist Public
School and Oxbridge alumni as an exemplar of
acceptable political and social reportage and
commentary.
   The chorus of denunciations of “fake news” by
Harrison et al has little impact because the mass media
is understood to be voices of the establishment—of an
existing social order that makes a few rich beyond all
comprehension, a few more very wealthy indeed and
leaves the rest of the population in desperate straits.
   This is why the covert censorship of left-wing and
progressive web sites by the Google search engine, as
exposed by the World Socialist Web Site, is now the
order of the day. Here is a genuine injustice, an attack
on essential press freedoms and the democratic rights of
millions. Perhaps Mr. Harrison should concern himself
with that.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

