
World Socialist Web Site wsws.org

New York Times and Wall Street Journal
demand censorship of YouTube
Andre Damon
26 October 2017

   In two articles appearing Tuesday on the front pages of
the New York Times and Wall Street Journal, the
newspapers laid out justifications for censoring the online
streaming service YouTube, alleging the the service is
helping disseminate Russian propaganda.
   The articles note the substantial reach of RT, the
international television network funded by the Russian
government, on YouTube, which is owned by Google.
RT’s videos have as many views as CNN, and
substantially more than Fox News.
   Citing a January 6 report by the US director of national
intelligence, the Times describes RT as the “Kremlin’s
‘principal international propaganda outlet’ and a key
player in Russia’s information warfare operations around
the world.”
   The article complains of RT’s “prominent presence on
YouTube’s search results,” which have allowed it to gain
“one of the largest online audiences of any news
organization in the world.”
   It quotes Mark Warner, the Virginia Democratic senator
leading the Democrats' neo-McCarthyite witchhunt
against political opposition on the Internet: “YouTube is a
target-rich environment for any disinformation
campaign—Russian or otherwise—that represents a long-
term, next-generation challenge.”
   The Journal, for its part, complains, “RT’s popularity
on YouTube, Facebook and Twitter shows how the open
approach of social media companies can empower
unreliable news sources—from government-backed
propaganda outlets to conspiracy theorists to extremist
groups.” The implication is that this “open” approach
should be reconsidered.
   The articles attribute RT’s popularity on YouTube to
allegations that the channel “games” the service’s
algorithms by mixing in non-political footage with its
“propaganda.” As such, they create the argument for
revising YouTube’s algorithms to penalize RT and other

news outlets not under the control of the US ruling
establishment.
   The Times advances its objectives through the views of
an analyst whose quote concludes the newspaper’s
article: “Unless YouTube decides to manually step in,
they [RT] will continue to be very present.”
   The Wall Street Journal complains that “YouTube and
Facebook have boosted RT by helping years-old clips live
on and recommending RT videos to viewers who have
shown an interest in news sources outside the
mainstream.”
   The Journal’s article concludes with a quote from a
different analyst, who it paraphrases as saying that
technology companies should “label its content as
Russian propaganda.” It further complains that “Google
News also includes RT stories, helping legitimize the site
with readers. ”
   Excluded from both articles is the fact that RT is
popular because it reports on developments usually
ignored in the establishment press.
   The Times article complains that “Searches on topics on
which the Kremlin is typically eager to promote its point
of view—American intervention in Syria, the Ukrainian
civil war… will often turn up an RT video as one of the top
results.” Of course, it is on these vital topics of foreign
policy that the bias of the US mainstream media is most
apparent, leading viewers to seek opposing viewpoints
online, including from RT.
   YouTube took its first overt action against RT last
month when it dropped it from its list of “preferred”
channels, as part of what it called a “standard algorithmic
update.”
   Kirill Karnovich-Valua, RT’s deputy editor in chief,
told the Times that the move “speaks to the unprecedented
political pressure increasingly applied to all RT partners
and relationships in a concerted effort to push our channel
out of the US market entirely, and by any means

© World Socialist Web Site



possible.”
   In a separate statement to the Wall Street Journal, RT
said, “The hysteria surrounding such mundane activities
as RT’s social media advertising of its content—something
done by practically all news organizations—speaks to the
establishment’s fear of losing the monopoly on
information, and betrays a concerted effort to push RT out
of the US market.”
   Last month, the US Justice Department demanded that
RT’s US affiliate register as a “foreign agent,” leading
some of the independent journalists who work with the
channel to fear that they, too, would be forced to register
as “foreign agents.”
   In a statement underscoring the absurdity of the claims
against RT, the Wall Street Journal notes, “Unlike other
government-funded news outlets, such as the UK’s BBC
or the US’s Radio Free Europe, researchers say RT is
more overtly political, with a goal of undermining
Western institutions and democracies.” How RT is “more
overtly political” than Radio Free Europe, which was
founded as a source of anti-communist propaganda
targeted at the Soviet Bloc, is never explained.
   Neither Warner nor the Times nor the Journal makes
any effort to show that any statements made by RT were
demonstrably false. Rather, they seek to brand the news
outlet as illegitimate solely by virtue of its affiliation with
the Russian government.
   Their real target, however, is not Russia, but political
opposition at home. Behind the scenes, Google has
already implemented changes to its algorithms, made in
the name of surfacing “authoritative” content, that have
slashed search traffic to leading left-wing, anti-war and
progressive web sites by more than 55 percent. The World
Socialist Web Site has been the most heavily targeted,
with its search traffic having fallen by more than 74
percent.
   Last week, the World Socialist Web Site reported that a
recent update to Google News led it to almost totally
exclude articles from the WSWS, as well as those written
by other prominent independent journalists.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

