
World Socialist Web Site wsws.org

US brands RT a “foreign agent:” A chilling
move against free speech
Andre Damon
11 November 2017

   On Thursday, RT America, the US-based subsidiary
of RT (formerly known as Russia Today), announced
that it would, under pressure from the United States
government, register as a “foreign agent” under the
Foreign Agents Registration Act (FARA).
   The Justice Department’s demand that RT register as
a “foreign agent” is aimed at delegitimizing RT as a
news source, intimidating its journalists and guests, and
setting the precedent for taking similar actions against
other news outlets.
   The US government has given no public justification
for its demand, which will require that RT America
provide information on its finances and on individuals
involved in directing the news outlet. RT clearly
reflects the views of the Russian government and
avoids criticism of the Putin regime. However, the US
has made no similar demand in relation to other outlets
that have government financing and backing—the BBC,
for example. Moreover, the United States operates a
vast network of news agencies that work, officially and
unofficially, to promote the interests of the American
ruling class all over the world.
   The US government’s motivations are entirely
political, bound up with the effort to present all
opposition within the United States as the product of
the actions of Russia. In its reporting, whatever its
reasons may be, RT provides a platform for voices
critical of the policy of the American government.
   The United States outlined the political reasons for
moving against the broadcaster in the January 6, 2017
report by the US Director of National Intelligence on
“Russian intervention” in the 2016 elections.
   The report alleged, “RT broadcast, hosted, and
advertised third-party candidate debates and ran
reporting supportive of the political agenda of these
candidates. The RT hosts asserted that the US two-

party system does not represent the views of at least
one-third of the population and is a ‘sham.’”
   The Director of National Intelligence report further
denounced favorable coverage by RT of the Occupy
Wall Street movement, declaring, “RT framed the
movement as a fight against ‘the ruling class’ and
described the current US political system as corrupt and
dominated by corporations.”
   More recently, US politicians—led by the Democratic
Party—have developed a narrative that Russia, through
outlets like RT, has worked to “sow divisions” within
the United States, as if the American people need RT to
know that the political system is corrupt and dominated
by corporations.
   The campaign has been used to demand a regime of
Internet censorship, with technology giants including
Google, Facebook and Twitter taking measures to
block or demote content from a broad range of
websites.
   Earlier this month, Google removed RT from its list
of “preferred” channels on YouTube, while Twitter
blocked all advertising by the channel. In addition to its
crackdown on RT, Google has made sweeping changes
to its search engine and news service that have
dramatically slashed traffic to left-wing, antiwar and
progressive web sites, including the World Socialist
Web Site, which has had its search traffic from Google
fall by 74 percent since April.
   Precisely because of its ties to the Russian
government, the US Justice Department has chosen it
as its first target in its drive to persecute, criminalize
and ultimately outlaw all oppositional journalists.
   Will RT’s hosts, including Pulitzer Prize winner
Chris Hedges and veteran interviewer Larry King, also
be forced to register as “foreign agents?” Will all of
RT’s guests, which have included prominent left-wing

© World Socialist Web Site



journalists, politicians, academics and even celebrities,
get a knock on their door demanding that they file
paperwork with the Justice Department? Will all of
these individuals now be opened to questioning about
their collaboration with a “hostile foreign power?”
   This month, an organization calling itself the
European Values Think-Tank, based in the Czech
Republic and funded by the US embassy and
foundations associated with billionaire George Soros,
published just such a list, including the names of 2,300
RT guests, grouped into US and UK politicians,
journalists, academics and celebrities. These
individuals are, according to the think tank, “useful
idiot[s]” for a “hostile foreign power.”
   The list includes journalists Julian Assange, Max
Blumenthal, Seymour Hersh, Jeremy Scahill, Ed
Schultz and Matt Taibbi, as well as the academics
Noam Chomsky and Stephen Cohen, together with
actor Russell Brand and filmmaker Oliver Stone.
   Amid soaring social inequality and an ever-escalating
military buildup, the US government is moving to
silence any alternative to its closely monitored and
vetted establishment media outlets, including the major
newspapers and broadcast networks.
   The fact that RT is being targeted because of its
political positions sets an ominous precedent. It means
that “foreign propaganda” is being defined by political
views, laying the groundwork for a much broader range
of news outlets to be labeled as promoting “Russian
propaganda,” blacklisted and ultimately criminalized.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

