
World Socialist Web Site wsws.org

Right-wing billionaire Koch Brothers acquire
major stake in Time Magazine
Genevieve Leigh
28 November 2017

   On Sunday evening, lifestyle magazine publisher
Meredith Corporation agreed to purchase multinational
mass media organization Time Inc. in an all-cash
transaction valued at close to $3 billion. Under the
terms of the transaction Time Inc.’s shares will be
acquired at $18.50 each, with the deal set to close
during the first quarter of 2018. 
   The acquisition was made possible by an infusion of
$650 million from two of the world’s richest men, right-
wing billionaire brothers Charles and David Koch,
made via their private-equity firm Koch Equity
Development. 
   Koch Industries is one of the largest privately
operated companies in the United States, second only to
Cargill, with annual sales revenue of more than $100
billion. The company operates oil refineries in many
states and has a hand in a large range of other
businesses from fertilizers to finance.
   The Koch brothers have long sought to influence
political policy, which they mostly operate through
their nonprofit conservative advocacy group,
Americans for Prosperity. In the run-up to the 2016
presidential election, the group spent more than $720
million supporting conservative policy positions and
candidates.
   The deal between these two giant media outlets,
Meredith and Time Inc. ushered in by the billionaire
Koch brothers illustrates just one aspect of the
complete domination of the financial oligarchy
throughout the mass media and information industries.
   Time, Inc. owns over 100 of the largest media brands
in the US including Time, Sports Illustrated, Travel +
Leisure, Food & Wine, Fortune, People, InStyle, Life,
Golf Magazine, Southern Living, Essence, Real
Simple, and Entertainment Weekly. Several of the
brands are iconic names and leaders in their media

categories, most notably Time and People magazine.
Additionally, Time, Inc. co-operates over 60 websites
with a combined reach of over 150 million digital
readers.
   With a similar magnitude, Meredith Corporation
owns Shape, Parents and many other mass-market
titles. Its most popular magazine, Better Homes &
Gardens, has the fourth highest circulation of US
magazines at 7.7 million, according to the Magazine
Publishers of America.
   Combined, the two brands will have a readership of
approximately 135 million people and paid circulation
of nearly 60 million. The deal will also create a digital
media business with 170 million monthly unique
visitors in the United States and more than 10 billion
annual video views. 
   Both companies issued cursory statements assuring
the public that KED and the Koch brothers will not
have “any influence on Meredith’s editorial or
managerial operations.” But given the Koch brothers’
massive stake in the news magazine, these perfunctory
assurances are difficult to believe.
   The influence that the Koch brothers may now have
over major forms of communication is staggering, but
not unique. In the US, billionaires have a hand in
virtually every one of America’s influential national
newspapers, including The Washington Post, The Wall
Street Journal and the New York Times in addition to
major magazines, local news outlets and newspapers
and online publications. To name a few,
    • Rupert Murdoch is executive co-chairman of 21st
Century Fox and is also chairman of News Corp, which
owns The Wall Street Journal, among other
publications. Combined with his other family members
he controls 120 newspapers across five countries. 
    • Jeff Bezos, whose wealth just this week surpassed

© World Socialist Web Site



$100 billion, bought The Washington Post for $250
million in 2013 and has since turned the newspaper into
a leading advocate of internet censorship and anti-
Russian hysteria.
    • Mexican billionaire Carlos Slim more than doubled
his stake in The New York Times in June 2015 to
approximately 17% of the media company. He now
owns the largest individual stake in the paper. 
    • Warren Buffett, as CEO of Berkshire Hathaway
owns about 70 dailies today. In 2012, Berkshire
Hathaway acquired 63 daily newspapers and weeklies
in Virginia, North Carolina, South Carolina and
Alabama from Media General for $142 million.
   The further consolidation of these massive
conglomerates into the hands of fewer and fewer
individuals has been ushered in through decades of
deregulation efforts. In the early 1980s over 90 percent
of US media was held by just 50 corporations. Over the
past four decades that number has dropped to only six
major corporations.
   Through the 1970s, the FCC was largely shackled by
longstanding laws to prevent media consolidation put in
place to discourage or prevent any single corporation
from dominating too many media platforms. 
   The stripping away of these restrictions began in the
1980’s under Ronald Reagan’s FCC Chairman Mark
Fowler. But the most significant and drastic of the
deregulation efforts came under Democratic President
Bill Clinton when he signed the Telecommunications
Act of 1996, which dramatically raised caps on the
number of local newspapers and television stations a
single corporation could own, and the percentage of the
national audience a single corporation could reach.
   As recently as this month, the FCC oversaw the
dismantling of the remaining decades-old rules meant
to prevent the monopolization of the media. The
regulations were eliminated to make it easier for media
outlets to be bought and sold. Some of the rules
eliminated included one preventing a company in a
given media market from owning both a daily
newspaper and a TV station. Another blocked TV
stations in the same market from merging with each
other if the combination would leave fewer than eight
independently owned stations. Another restricted the
number of TV and radio stations that any media
company could simultaneously own in a single market.
   This last wave of deregulatory efforts came as

conservative broadcasting company Sinclair was
making moves to buy up Tribune Media for $3.9 billion
in a deal very similar to the Time Inc.-Meredith
corporation deal. Under the revised regulations, Sinclair
will be able to buy the company without having to sell
off many stations to receive regulatory approval. If the
deal goes through, Sinclair would own 223 TV stations
nationwide reaching roughly 72 percent of U.S.
households. 
   The monopolization of the media by a small number
of corporations, backed by an even smaller number of
billionaires, is part of a process inherent in the capitalist
system in which “free competition” inevitably leads to
monopoly. However, in the age of the internet, where
both the spread of non-state-sanctioned information,
and access to free communication for the working class
is more available than ever, the control of these tools
becomes all the more critical for the ruling class to
maintain power.
   The further consolidation of the media, the recent
moves by the Trump administration to end net
neutrality, and the ongoing censorship campaign by
search engines and social media outfits must all be seen
as part of an offensive by the US government and major
corporations to strip away basic democratic rights, and
pave the way for widespread government censorship of
oppositional views.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

