
World Socialist Web Site wsws.org

Capitol Hill journalists revoke RT America’s
news credentials
Trévon Austin
5 December 2017

   The Executive Committee of the Congressional Radio
& Television Correspondents’ Galleries voted
unanimously last week to revoke the US Capitol
credentials of RT America. The committee claimed that
the move was in response to RT America being forced to
register as a foreign agent under the Foreign Agents
Registration Act (FARA).
   In a letter to T&R Productions LLC, the production
company behind RT America, the committee of
journalists stated, “The rules of the Galleries state clearly
that news credentials may not be issued to any applicant
employed ‘by any foreign government or representative
thereof.’ Upon its registration as a foreign agent under the
Foreign Agents Registration Act (FARA), RT Network
became ineligible to hold news credentials.”
   Press credentials for Capitol Hill entitle reporters to
greater access to members of Congress than the general
public. This includes entry into the Speaker’s lobby, the
press galleries of the House and Senate Floors, and other
areas. The pretext given by the executive committee is
more than dubious, given that openly state-run media, like
the BBC, the Japanese NHK and others have access to
Capitol Hill when they seek it. The issue, of course, is that
RT has ties to the Russian state, which is regarded as a
major enemy by the US ruling elite.
   The Executive Committee of the Congressional Radio
& Television Correspondents’ Galleries is not a
congressional committee, but supposedly represents an
independent press, the “fourth estate.” With its decision,
the Capitol Hill journalists have joined the executive and
legislative branches in tearing up the First Amendment.
   According to its website, the committee that decided to
revoke RT’s credentials is a conglomeration of journalists
responsible for regulating the Capitol Hill news rooms
(Galleries) for media who cover the House and Senate.
The organization is tasked with determining who qualifies
for Gallery credentials, and works to keep broadcasters

informed of Congress activities.
   The organization’s executive committee, which signed
last week’s decision, consists of representatives from
broadcasting networks such as C-SPAN, CBS and ABC.
The Sinclair Broadcast Group, which currently has a seat
on the executive committee as well, is known for
promoting heavily conservative content, and has been
involved in controversies surrounding its politically
motivated program decisions. In April, the group hired
Boris Epshteyn, a senior adviser for Donald Trump’s
presidential campaign, as chief political analyst.
   Officials for RT America and in Russia responded to the
decision angrily. RT Editor-in-Chief Margarita Simonyan
denounced the committee’s decision, calling out the “self-
righteous defenders of ‘freedom of speech’” who
claimed that “FARA registration places no restrictions
whatsoever” on RT’s ability to perform its journalistic
activities in the US.
   On Thursday, RT said it earlier received assurance that
registration under FARA would not affect its operations.
RT quoted U.S. State Department spokeswoman Heather
Nauert as saying on Tuesday, “FARA does not police the
content of information disseminated, does not limit the
publication of information or advocacy materials and does
not restrict an organization’s ability to operate.”
   The response in Moscow has mirrored the actions taken
by the committee and taken by Congress in the past. Last
month, President Vladimir Putin signed legislation
allowing the Russian Justice Ministry to force news
agencies to register as foreign agents, lest they face fines
or a ban on their activities.
   On Friday, Russian lawmakers announced their
intention to ban all U.S. media from entering either
houses of the Russian Parliament. The lawmakers have
acknowledged that the move is in retaliation to RT being
banned from Capitol Hill.
    The Russian news agency Interfax said the ban would

© World Socialist Web Site



affect at least 21 US-based news outlets. This includes
radio networks such as Radio Free Europe and Voice of
America, and news outlets such as Bloomberg News, the
Associated Press, the Washington Post, the New York
Times, CNN, CBS, and NBC.
   Olga Savastyanova, head of the committee that manages
access to the Duma, told reporters that under proposed
new rules, “journalists from all US media outlets will be
prohibited from visiting the State Duma.”
   “The reason is the decision to strip Russia Today of its
accreditation,” Savastyanova added. She also stated that
the case related to “the inadmissibility of the
encroachment on democratic values, free speech and the
right to receive impartial information.”
   Since October, when RT America was first asked to
register as a foreign agent, the news agency has served as
the primary scapegoat in the McCarthyite anti-Russian
campaign facilitated by the Democratic Party and US
intelligence agencies. For months, RT has been labeled as
a propaganda network for the Kremlin that has “sown
divisions” among American citizens.
   The move to strip RT America of its credentials is
antidemocratic and the direct result of the campaign to
silence alternative news sources in the United States.
Labeling RT America, a media outlet that often promotes
material critical of the US, as a foreign agent only serves
to discredit anyone who is critical of the US government.
   The retaliatory actions taken by the Russian Parliament
are just as dangerous a threat to democratic rights.
Labeling news agencies as “foreign agents” sets a
dangerous precedent for critical voices, especially left-
wing and antiwar media. Amid a deepening social crisis,
the ruling classes continue to attack democratic rights,
including the principles of freedom of speech and the
press.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

