
World Socialist Web Site wsws.org

Corbyn's Shadow Chancellor says Labour
MPs will boycott RT
Laura Tiernan
13 March 2018

   Even before UK Prime Minister Theresa May said
that Russia was highly likely to have been responsible
for the supposed nerve poison attack on the former
double agent Sergei Skripal in Salisbury, Shadow
Chancellor John McDonnell had declared that Labour
MPs should boycott RT, Russia’s state broadcaster.
   Amid a climate of state-sponsored anti-Russia
hysteria, McDonnell used his appearance on Sunday’s
Andrew Marr Show on the BBC to urge sweeping anti-
Russia measures.
   The statements of McDonnell—party leader Jeremy
Corbyn’s top ally—sought to position Labour to the
right of the Conservatives on Russia-baiting, signalling
the embrace of the “fake news” and “Russian
interference” narratives being used to crack down on
free speech and prepare for war against Russia.
   Marr pointed to “suggestions” in Sunday’s press that
the Magnitsky Act (adopted by the US in 2012, and
more recently by Canada and Estonia) imposing
sanctions and asset seizures on Russians deemed guilty
of corruption and human rights abuses, should be
applied in Britain. He asked McDonnell, “Do you agree
with that?” 
   McDonnell replied, “The Labour Party moved
amendments to the current money laundering bill only
a week ago to introduce the Magnitsky clause. At that
stage the Conservative Party opposed our amendments.
We hope now that they’ll enable us to bring those
amendments back at report stage of the bill so that we
can have effective action.” 
   While acknowledging there was “not yet” proof of
Russian state involvement in last week’s attack on
Skripal and his daughter, Yulia, Marr rushed to declare,
“One very clear thing you could do is stop appearing on
Russia Today [RT], which has been described by one of
your own ministers as a Kremlin propaganda vehicle.”

   “I think that’s right now, and that’s what I’ll be
doing,” McDonnell replied. While he had, “appeared
on [RT] in the past … what we’re seeing from Russia
Today at times goes beyond objective journalism.”
   “So, this is a change in direction,” asked Marr. “Peter
O’Dowd, your deputy, was on Russia Today only
yesterday. You’re going to be encouraging the rest of
your colleagues to follow your lead?”
   “Yes, I am, because I’ve been looking overnight at
what’s happening in terms of changes in coverage on
Russian television in particular, and I think that we
have to step back now. I can understand why people
have (appeared on RT) up until now because we have
treated it like every other television station.” There had
“been examples” of RT aligning itself to Vladimir
Putin’s regime, McDonnell said.
   The Financial Times described McDonnell’s
statements as a “sign of growing hawkishness on
Russia.” 
   Once again, the Corbynites have adopted policy
positions associated with the pro-war majority that
dominates the Parliamentary Labour Party. In October,
Labour’s Deputy Leader Tom Watson, one of the chief
coup-plotters against Corbyn, called on Ofcom to
investigate RT for breaching “the principles of
impartiality and editorial independence that are set out
in Ofcom’s broadcasting code.”
   Watson’s letter to Ofcom followed a series of RT-
sponsored billboard advertisements lampooning the
ongoing campaign over “Russian hacking” and
“interference” in domestic politics: “Missed the train?
Lost a vote? Blame it on us!” Another billboard read:
“Watch RT and find out who we are planning to hack
next.”
   RT’s billboard campaign, straplined, “Question
More,” was pitched to significant sections of the public

© World Socialist Web Site



who regard the witch-hunt against the Russian
broadcaster with scepticism and ridicule. They don’t
need to be told, by John McDonnell or anyone else, that
RT represents the interests of the Russian state. But
large numbers have tuned in to RT as a means of
circumventing the raw pro-war propaganda of the BBC
and other news outlets in the UK and United States, and
to hear anti-establishment commentators who have
been censored.
   McDonnell’s denunciations of RT are a warning to
the working class: behind all the rhetoric about
governing “for the many, not the few,” a Corbyn
Labour government is lining up with the preparations
for war against Russia and would implement a regime
of state censorship against RT and any other news sites
deemed a “threat” to the interests of British
imperialism. 
   In November, the US branded RT a “foreign agent”
under the Foreign Agents Registration Act (FARA), a
measure which the World Socialist Web Site explained
was “aimed at delegitimizing RT as a news source,
intimidating its journalists and guests, and setting the
precedent for taking similar actions against other news
outlets.”
   The campaign against RT and “fake news” has been
used as the pretext to enforce a reign of censorship
against left-wing, socialist and anti-war websites.
Following the introduction of new search algorithms
last April, whose stated aim was the boosting of
“trusted news sources”, traffic to the World Socialist
Web Site via Google’s search engine fell by 74 percent.
   While McDonnell denounces RT for breaching
standards of “objective journalism,” he is more than
happy to support the BBC’s lurid and wholly
unsubstantiated accusations against Moscow. His attack
on RT is rank hypocrisy. The BBC, CNN and
Murdoch’s Sky News have all promoted blanket lies to
justify regime change and brutal wars of aggression that
have claimed more than one million lives in Iraq,
Afghanistan, Syria, Libya and Yemen. 
   On the Daily Politics show, which followed Marr’s
own programme, presenter Sarah Smith described the
attack on Skripal as “a sinister plot that has shocked the
country … with the finger of suspicion pointing firmly at
Russia,” adding that “there’s even been a suggestion
this could come up at the next NATO summit in
Brussels—because an attack on one member of NATO is

an attack on all, and we could be looking at some kind
of co-ordinated response from our international allies.”
   McDonnell’s call for a boycott against RT
underscores the bogus claims made by the myriad of
pseudo-left outfits that Labour under Corbyn and
McDonnell could be refashioned into a vehicle that
defended the interests of working people. 
   As the Socialist Equality Party warned in December
2015:
   “No one can seriously propose that this party—which,
in its politics and organisation and the social
composition of its apparatus, is Tory in all but
name—can be transformed into an instrument of
working class struggle. The British Labour Party did
not begin with Blair. It is a bourgeois party of more
than a century’s standing and a tried and tested
instrument of British imperialism and its state machine.
Whether led by Clement Attlee, James Callaghan or
Jeremy Corbyn, its essence remains unaltered.”
   The fight against the growing danger of a third world
war means the development of an anti-war movement
in the working class on a socialist and internationalist
programme, independent of and in direct opposition to
the pro-war programme of the Labour Party and its
pseudo-left backers.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

