World Socialist Web Site

WSWS.0rg

The Guardian mounts defence of British
government liesover Skripals

Jean Shaoul
12 June 2018

The Guardian’'s June 4 event, The Skripal case: A new Cold
War? was a blatant attempt to propagandise against Russia in
the interests of British imperialism.

The newspaper gave the platform to Anne Applebaum and
Luke Harding along with two of its journalists, Caroline
Bannock and Steve Morris, who had covered the Skripal story.

All have uncritically regurgitated the British government’s
unsubstantiated, contradictory and constantly shifting claims
that the Russian-British double agent Sergei Skripa and his
daughter Julia were poisoned with a Novichok nerve agent by
the Putin regime.

Applebaum now works at the London School of Economics
where she heads, appropriately enough, a program on
disinformation and 21st century propaganda. She is a virulent
anti-communist and a ferocious warmonger, married to the
former foreign minister of Poland.

After the Russian annexation of Crimea, she called for “total
war” against nuclear-armed Russia in a column in the
Washington Post. Closely connected to the highest echelons of
the US state, she is a member of key foreign policy think tanks
and sits on the board of directors of the ClIA-linked National
Endowment for Democracy.

Harding, long time foreign correspondent for the Guardian,
appears to have very close links to Britain’s security services.
He has authored books that can only be described as hatchet
jobs on Julian Assange and Edward Snowden, aimed at
discrediting them and facilitating their persecution by the US
authorities, as well as innumerable propaganda pieces against
Russia.

The Guardian itself has along record of dutifully promoting
the anti-Russian warmongering of both the US and British
political establishments. It supported the Western-backed coup
in Ukraine in 2014, using alegations of Russian aggression to
press for punitive sanctions against Moscow, British
participation in the US intervention in Syria against the Russian-
backed regime of Bashar a-Assad, most recently following
fake news of a chemical weapons attack on Douma. Thisisin
addition to accepting uncritically the allegations of Russian
interference in the US presidential election in 2016.

To underscore the Guardian’s political loyalties, another
invitee, although not on the platform, was Sir David Omand,

from whom the Guardian has commissioned several articles
over the years.

Omand is a former senior civil servant and head of the
Government Communications Headquarters (GCHQ), the
intelligence and security organisation responsible for spying on
people at home and abroad. He is currently a visiting professor
a King's College London and vice-president of the Royal
United Services Institute, the leading military think-tank.

It was GCHQ that in 2013 oversaw the operation to destroy
the Guardian’s hard drives and memory cards on two
computers containing encrypted files from whistle-blower
Edward Snowden, after the British government threatened to
jail editor Alan Rusbridger and close the newspaper over its
reporting of the Snowden revelations. The Guardian accepted
this blatant censorship with only token protest.

The newspaper also has form on news control. It stated in
2010 in an infamous editorial about WikiLeaks, which had
provided secret US diplomatic cables to the Guardian and four
other news outlets, that it had only agreed to publish “a small
number of cables’ to control the political fall-out from the
details of murder, torture, espionage and corruption they
revealed. It added that the newspaper had exercised extreme
discretion in the “editing, contextualising, explanation and
redaction” of the documents. [emphasis added]

The Guardian is acutely aware of the widespread and entirely
healthy scepticism towards anything the government says on
Skripa, in the aftermath of lies such as the existence of Iragi
“weapons of mass destruction” in furtherance of Britain's
warmongering. Indeed, the week before the June 4 event
confirmed the need for the Guardian’'s services in propping up
the government’s campaign of lies.

The newspaper led on the report of the supposed murder of
Russian journalist Arkady Babchenko at his apartment in Kiev
as the assassination of yet another Putin critic, only for
Babchenko to show up alive and well the very next day at a
press conference about his “murder.” Harding wrote lamenting
that the stunt “would allow Russia and other unscrupulous
governments to dismiss real events asfake.”

At the event itself, focus was placed for the most part on calls
to end Russian money laundering in London and avoiding
wherever possible any direct examination of the Skripal casein

© World Socialist Web Site



favour of sweeping generalisations.

Applebaum rejected any possibility that the Kremlin was not
involved in the Skripals attempted assassination. She insisted
that, having done a lot of research on how Russian propaganda
works, “this was like watching a replay of MH17,” the
Malaysian passenger jet shot down over Eastern Ukraine. In
that case, “Russia immediately put out dozens of stories, not
just deny it, but using multiple sources, gave out dozens of
stories to pollute media with so much nutty stuff in order to
make people draw back and say believe it is al unknowable.
That is their modus operandi, designed for a Russian audience.”

Applebaum never indicated that the same might be said about
the British government’ s line on the Skripal case!

Harding said that assassination was a traditional Russian
method of dealing with opponents going back to Lenin and
Stalin and was resurrected in the 1990s when Putin and ex-
KGB people came to power. Unable to cite any example of
Lenin assassinating anyone, he roamed willy-nilly through
history citing various assassinations by Stalin, including that of
Trotsky, and various more contemporary alleged assassinations
as “proof” of his argument.

There were, he said, two theories about why Russia had tried
to kill Skripal.

The first, which Harding rejected, was that after Skripal was
released in a spy exchange, he broke the rules, remained active
and embarked on the old spies’ lecture trail. The second, which
he “preferred,” is that Skripal was “amost irrelevant”: not so
much the target but an instrument to frighten and intimidate
anyone thinking of cooperating with the West, especially
talking to the Mueller Inquiry in the US into the alleged
Russian attempt to subvert the US 2016 el ection.

After these baseless ruminations, chairperson Mark Rice
Oxley asked former GCHQ chief Omand, sitting in the
audience, for his thoughts. Omand was enthused. “It's a great
conversation. | agree with Luke's idea of implausible
deniability. Hence the baroque method assassination. The point
isto intimidate.

“1 know the team that did the assessment of the nerve agent,
attributing it to a Novichok agent and the Russian state. It was
meticulous, like Sherlock Holmes, eliminating everything.

“No scientific theory is 100 percent reliable, but this was as
close asit gets,” he asserted.

He then admitted that it was entirely unclear how applying
Novichok to adoor handle would work!

Omand agreed with Harding that the British government
“should go after the money,” urging investigative journalists
“to dig,” saying it “would hurt the people in power around
Putin.”

Omand, responding to a question from the chair as to whether
British public opinion would be in favour of increasing hostility
to Russia, revealed the extent of the collaboration between the
Guardian and Prime Minister Theresa May’s Conservative
government.

He said, “You are doing agood job in that regard. My fear is
that if things worsen, it would be necessary to explain... The
Kremlin could miscalculate, for example with a cyber-attack.
We could be moving into a dangerous period.”

Applebaum interrupted, saying, “We know they could do
that.”

Some questions from the floor revealed public scepticism
towards the government and media' s coverage of the Skripal
case.

Answering a question about the government’s use of D-
Notices (Defence and Security Media Advisory Notice), Morris
tried desperately to excuse press censorship. Contradicting
reports that the government had issued two D-notices to prevent
the media from identifying British intelligence service
personnel Skripal was working with, he said there were “very
few that we know about, only one.” D notices had “changed”
and are now “advisory.”

Other members of the audience asked where the Skripals
were now, reports about them being given US passports and
relocated to the US under fake names, the government’s news
management, whether it was coincidence that Porton Down, the
government’s chemical and biologica military research
institute, was so close to the incident, and that it had recently
received additional funding of £48 million.

One audience member pointed out that since the poisoning
had been unsuccessful, Russia might not have been responsible
and that the government and media had taken the easy way out
by blaming Russia.

This was dismissed without a serious answer. The newspaper
of what passes for the “liberal left” instead proceeded to
solidify its alliance with the most right-wing layers of the US
and British political and intelligence establishment by churning
out anti-Russian propaganda of a distinctly McCarthyite
character.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

