
World Socialist Web Site wsws.org

New York Times’ fraudulent “election plot”
dossier escalates anti-Russia hysteria
Bill Van Auken
21 September 2018

   The New York Times published a fraudulent and provocative
“special report” Thursday titled “The plot to subvert an
election.”
   Replete with sinister looking graphics portraying Russian
President Vladimir Putin as a villainous cyberage cyclops, the
report purports to untangle “the threads of the most effective
foreign campaign in history to disrupt and influence an
American election.”
   The report could serve as a textbook example of CIA-directed
misinformation posing as “in-depth” journalism. There is no
news, few substantiated facts and no significant analysis
presented in the 10,000-word report, which sprawls over 11 ad-
free pages of a separate section produced by the Times.
   The article begins with an ominous-sounding recounting of
two incidents in which banners were hung from bridges in New
York City and Washington in October and November of 2016,
one bearing the likeness of Putin over a Russian flag with the
word “peacemaker,” and the other that of Obama and the
slogan “Goodbye Murderer.”
   It acknowledges that “police never identified who had hung
the banners,” but nonetheless goes on to assert that: “The
Kremlin, it appeared, had reached onto United States soil in
New York and Washington. The banners may well have been
intended as visual victory laps for the most effective foreign
interference in an American election in history.”
   Why does it “appear” to be the Kremlin? What is the
evidence to support this claim? Among the 8.5 million
inhabitants of New York City and another 700,000 in
Washington, D.C., aren’t there enough people who might
despise Obama as much as, if not a good deal more than,
Vladimir Putin?
   This absurd passage with its “appeared” and “may well have”
combined with the speculation about the Kremlin extending its
evil grip onto “United States soil” sets the tone for the entire
piece, which consists of the regurgitation of unsubstantiated
allegations made by the US intelligence agencies, Democratic
and Republican capitalist politicians and the Times itself.
   The authors, Scott Shane and Mark Mazzetti, complain about
a lack of “public comprehension” of the “Trump-Russia” story.
Indeed, despite the two-year campaign of anti-Russian hysteria
whipped up in Washington and among the affluent sections of

the upper-middle class that constitute the target audience of the
Times, polls have indicated that the charges of Russian
“meddling” in the 2016 presidential election have evoked little
popular response among the broad masses of the American
population.
   The “special report” attempts to remedy this problem by
ginning up the meddling allegations, claiming that the Kremlin
staged a “stealth cyberage Pearl Harbor” against the United
States and succeeded in “hijacking” both “American
companies like Facebook and Twitter” and “American
citizens’ feelings about immigration and race.”
   The reporting is all couched in “maybes” and “appears,” with
the claim made that “there is a plausible case that Mr. Putin
succeeded in delivering the presidency to his admirer, Mr.
Trump, though it cannot be proved or disproved.” In other
words, the Times’ reporters cannot substantiate their claims.
   Mazzetti and Shane strain to portray the actions of Putin,
assuming for the sake of argument that he was the mastermind
behind the Facebook postings, as something uniquely horrible
in the annals of international relations.
   But as is well known, the US spends tens of billions of dollars
every year to influence foreign elections, subvert governments
viewed as obstacles to US interests and buy politicians,
intellectuals and other agents of influence. It has backed coups
and waged direct wars to effect regime change. Many of these
coups have been supported by the New York Times. Many of its
reporters collaborate with US intelligence agencies and dish up
the propaganda required to advance the international interests
of the United States.
   There is not a country in the world whose political system has
not been targeted by the United States. This includes Russia
and the former Soviet republics, where it has carried out
continuous regime-change operations, while extending the
NATO military alliance across vast swaths of territory and
spheres of influence vacated by the Soviet Union, deploying
US-led armed forces right to Russia’s borders, in contravention
of agreements reached between Washington and Moscow at the
time of the Stalinist bureaucracy’s dissolution of the USSR.
   This is passed over lightly by the Times special report, which
presents the alleged Russian “meddling” as all a product of
Putin’s personal grudges against President Barack Obama and

© World Socialist Web Site



Democratic presidential candidate Hillary Clinton.
   In the context of US global operations, what the Times article
alleges, even if it were all true, amounts to less than a hill of
beans.
   It claims that Russian “trolls, hackers and agents” assigned to
influence the 2016 US election “totaled barely 100.” Their task,
it states, was “to steer millions of American voters” and
“sabotage an election.”
   To that end, the article states, Russians allegedly spent
$100,000 on Facebook ads, “a trivial sum compared with the
tens of millions spent on Facebook by both the Trump and
Clinton campaigns.” Far less than trivial compared to the
nearly $7 billion spent on all US federal elections in 2016.
   The ads, the Times claims, were directed at “sowing division”
in the American body politic, as if the US was not already a
country torn by the deepest social inequality of any of the so-
called advanced capitalist countries, with a population seething
with anger over declining living standards for the masses of the
working population, while a financial and corporate oligarchy
has registered the biggest income gains in history.
   The article refers to a handful of demonstrations allegedly
promoted by Russian Facebook ads that attracted a few dozen
people as evidence that Moscow’s “trolls” could act as “puppet
masters for unsuspecting Americans.” One only need compare
this to Washington’s spending of what former State
Department official Victoria Nuland acknowledged was $5
billion to promote an armed fascist-led coup that toppled a pro-
Russian government in Ukraine in 2014.
   The most sinister side of the Times report is its indictment of
WikiLeaks and its founder and editor Julian Assange for the
leaking of emails of the Democratic National Committee
(DNC) and Clinton campaign chairman John Podesta. The
emails laid bare the DNC’s rigging of the primaries in favor of
Clinton against Bernie Sanders and made public the texts of
slavish and well-paid speeches given by Clinton to Wall Street
audiences, guaranteeing she would defend their interests and
making clear her readiness to escalate the war in Syria and
bomb Iran.
   The Times report complains that Clinton’s self-damning
words were “taken out of context” and “subjected to the most
damaging interpretation.”
   The report paints Assange as either a witting or unwitting
agent of the Kremlin at a moment in which the WikiLeaks
founder is facing imminent threat of losing his refuge in the
Ecuadorian embassy in London followed by arrest and
extradition to the US to stand trial for espionage.
   Also resurrected in the report is the neo-McCarthyite
vilification of Jill Stein, the Green Party’s presidential
candidate in 2016. “The Russian operation also boosted” her
candidacy, the Times claims, in order “to draw votes from Mrs.
Clinton.”
   The political thrust of the “special report” is clear. It is aimed
at criminalizing domestic dissent, delegitimizing and

suppressing any opposition to the political monopoly exercised
by the capitalist two-party system and outlawing the use of the
internet to report any news or express any opinions that have
not first been vetted by “authoritative sources” like the CIA-
embedded stenographers of the Times .
   Mazzetti and Shane are Times national security
correspondents. In an accompanying piece posted on the
newspaper’s website, they claim that their “special report” was
modelled upon two special issues of the Times magazine
section published in July 1973 and the following January
detailing the background and development of the Watergate
scandal that ultimately brought down the Nixon presidency.
   While they may be attempting to signal that their reporting
could bring down Trump, the comparison is as ludicrous as it is
self-serving. The pieces produced by the Times 45 years ago
provided cogent political analysis that served to at least
partially expose the crimes and conspiracies of the US
government. They came just three years after the newspaper
had defied the Nixon administration in publishing the Pentagon
Papers—leaked to the paper by Daniel Ellsberg—exposing the
lies and crimes associated with the US war in Vietnam.
   Mazzetti and Shane have produced a poorly written
propaganda potboiler, parroting the unsubstantiated allegations
of US intelligence agencies and making the case for the
criminal prosecution of Julian Assange for exposing similar
crimes.
   Mazzetti is notorious for his secretly passing to the CIA in
2011—prior to publication—a piece written by Times
columnist Maureen Dowd, along with a note reading, “this
didn’t come from me … and please delete after you read.”
   Shane was the author of a 2012 article titled “The moral case
for drones,” which attempted to justify the assassination
program being run out of the White House that claimed the
lives of thousands in Pakistan, Afghanistan, Yemen and
elsewhere.
   The authors are, to put it bluntly, a pair of broken-down
hacks, embedded with the US military and intelligence
apparatus and held in contempt by serious journalists.
   Their “special report” expresses the thoroughgoing
repudiation of any democratic principles by the Times and the
rest of the major media, which have adopted the role of
guarantors of state secrecy and apologists for war and political
repression.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

