
World Socialist Web Site wsws.org

Rupert Murdoch accused of insisting on
Australian prime minister’s removal
Mike Head
22 September 2018

   Reports this week that international media magnate Rupert
Murdoch demanded last month’s ouster of Australian Prime
Minister Malcolm Turnbull, and the vehement denials of
those allegations, shed further light on Turnbull’s removal
and the entire character of capitalist politics.
   On August 24, amid intense factional warfare wracking the
ruling Liberal Party, Turnbull resigned and was replaced by
Scott Morrison following a parliamentary party room ballot.
   Morrison is the increasingly politically unstable country’s
seventh prime minister since 2007.
    Citing “sources close to Turnbull,” multiple media
outlets, including the government-funded Australian
Broadcasting Corporation (ABC), Fairfax Media’s
Australian Financial Review and the Guardian, reported that
in the days before Turnbull’s defeat, another media mogul,
Seven West Media proprietor Kerry Stokes, warned the then
prime minister that Murdoch and his media company News
Corp were intent on removing him from power.
   According to the various accounts, Turnbull was informed
that Murdoch had told Stokes: “Malcolm has got to go.”
Stokes reportedly objected, telling Murdoch that the likely
result of such a leadership switch would be to deliver
government to the Labor Party under its leader Bill Shorten.
   Murdoch was apparently unswayed, replying along the
following lines: “They’ll only be in for three years—it won’t
be so bad… I can make money under Shorten and the
CFMEU [Construction Forestry Mining and Energy
Union].”
    Turnbull was said to be so concerned by Stokes’s
information, and the clear signs of a campaign against him,
spearheaded by Murdoch’s Daily Telegraph and other
tabloids, and commentators on Murdoch’s Sky News, that
the prime minister contacted Murdoch to plead his case.
Reportedly, Turnbull pointed out that he had abandoned the
national energy policy so opposed by many Murdoch
commentators and had delivered, in part, on sweeping
corporate tax cuts.
   This evidently did no good. Murdoch is reported to have
fobbed Turnbull off, promising to speak to his son Lachlan

about it.
    Stokes has flatly denied the allegations. In a statement to
the ABC, also provided to the Guardian, he said: “I have
never been involved in leadership events nor autopsies of
them like the one you have published.”
    An editorial in Murdoch’s national flagship, the
Australian, went further yesterday, accusing the ABC of
pursuing an “amateur-hour media conspiracy theory.” It also
denied that the newspaper had campaigned for Turnbull’s
removal.
   If the reports are indeed true, however, they are revealing.
They point to the survival of prime ministers, and the fate of
governments, being determined by intrigues between
billionaires. Behind the façade of elections, in which the
population is meant to decide who holds office, the reality is
that powerful figures in the corporate ruling class make or
break prime ministers.
   If true, the reports are doubly significant because of the
individuals involved, and the material and geo-strategic
interests they represent.
   US-based Murdoch, who first rose to power in Australia, is
a pivotal figure in the American and global financial and
political elite. He has a documented record of using his
media clout to destabilise and urge the removal of
governments, such as that of Gough Whitlam in 1975 and
Kevin Rudd in 2010 in Australia, or vocally back
governments, such as that of Tony Blair from 1997 to 2007
in Britain.
   Today, Murdoch’s media empire, featuring outlets such as
Fox News, prominently backs President Donald Trump’s
“America First” drive to restore the post-World War II
hegemony of US capitalism and to cultivate an extreme right-
wing movement to divert the mounting discontent of the
working class in nationalist and xenophobic directions.
   Fox News and other Murdoch platforms have been in the
forefront of asserting the interests of US imperialism against
its identified enemies, particularly Russia and China. This
has been accompanied by escalating pressure exerted by the
US intelligence, military and political establishment on the

© World Socialist Web Site



Australian government to line up unequivocally behind
Washington’s intensifying trade war and wider economic
and military confrontation with China.
    Western Australian (WA)-based Stokes controls a
corporate conglomerate that incorporates the national Seven
television network, the Yahoo!7 internet portal and the West
Australian, the state’s only major daily newspaper, as well
as property, mining, petroleum exploration, construction
equipment and pastoral companies.
   Stokes is part of a wing of the Australian ruling class that
depends heavily on mining exports to China and other Asian
markets linked to China, and therefore holds grave concerns
about the potentially devastating consequences of Australia
being on the front line of a trade and military battle against
China.
   During his three years in office, Turnbull bent over
backwards to convince, first Barack Obama, and then Trump
of his government’s commitment to the US strategic
alliance, on which Australian imperialism has relied for its
own predatory activities across the Asia-Pacific region since
World War II. However, Turnbull was regarded as
unreliable in Washington because his reluctance to join
provocative US military operations in the South China Sea
and his attempts to protect the profit interests of those
sections of Australian capitalism most reliant on China. Just
two weeks before he was ousted, Turnbull gave a speech
calling for a “reset” of what he described as a “very deep
relationship” with China.
   If the reports of the Murdoch-Stokes conversation are true,
they also point to the willingness of Murdoch to support a
Labor government, backed by the trade unions, even if only
for three years. Labor is fully committed to the US alliance
and has been brought to office in previous periods of crisis,
including World Wars I and II, to impose the burden on the
working class.
   Regardless of the denials, there is no doubt that the media
outlets controlled by Murdoch and Stokes were actively
involved in Turnbull’s replacement by Morrison.
    Murdoch had arrived in Australia 10 days before
Turnbull’s ouster and News Corp platforms took an
aggressive turn. The Daily Telegraph warned of “a toxic
brawl” over energy policy, and was the first to report of a
likely challenge to Turnbull’s leadership by Home Affairs
Minister Peter Dutton, a figurehead of the Liberal Party’s
most right-wing faction. On Sky News, the night-time
commentators Peta Credlin and Andrew Bolt ramped up
their negative assessments of Turnbull and his energy policy,
which retained a pledge to cut greenhouse gas emissions.
    Despite the denial in yesterday’s editorial, the Australian
also moved against Turnbull. This culminated on August 24
when its editorial described his behaviour the preceding day

in trying to stave off a leadership vote, as sinking “to a new
low.” The newspaper said it had “warned repeatedly about
dangers” facing Turnbull but he had failed to heed the
message.
    Meanwhile, the previous day, Stokes’s West Australian
conducted a rear-guard operation. It appeared with a front-
page banner headline insisting that the prime minister had to
“stand aside” for Morrison, as a “better choice” than Dutton.
The next day, as uncertainty swirled around the government,
the West Australian made another front-page intervention,
this time touting Foreign Minister Julie Bishop “for PM.”
The newspaper’s editorial accused Murdoch’s News Corp
of “manipulating” the “wreckers” inside the party to move
against Turnbull.
   Both Bishop and Morrison, who had been the Turnbull
government’s treasurer, were promoted as “compromise”
candidates who could hold the Liberal-National Coalition
together. Bishop, also based in WA, was aligned with
Turnbull’s efforts to balance somewhat between
Washington and Beijing. In the party room ballot on August
24, however, she received little support. A small majority of
Liberal Party parliamentarians opted to install Morrison to
block Dutton, while still making a sharp shift to a more right-
wing and pro-US alignment.
   More may yet surface about the events surrounding the
latest leadership coup in Australia. But it is already clear that
media magnates and other major corporate interests are
engaged, behind the backs of the working class, in
refashioning the official political framework to prepare for a
devastating conflict between the US and China and the
eruption of immense social and class tensions.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

