
World Socialist Web Site wsws.org

Guardian newspaper condemned for
publishing “deliberate lies” about Julian
Assange
James Cogan
25 September 2018

   On September 21, the Guardian newspaper published
claims, based on unnamed sources, that Ecuador,
Russia and WikiLeaks had conspired to smuggle Julian
Assange out of the Ecuadorian embassy in London and
transport him to “another country”—most likely Russia.
   According to the article, the plan was set for
Christmas Eve 2017. Ecuador had granted Assange
“diplomatic” status to represent its government in
Russia. He was to be picked up by consular vehicles.
However, the supposed plot was abandoned as “too
risky,” because British authorities outright rejected any
recognition of diplomatic status for Assange and vowed
to arrest him as soon as he set foot outside the embassy.
   The claims were immediately rejected as false by
Russian officials and former British whistleblower and
WikiLeaks’ supporter Craig Murray.
   A representative of the Russian embassy stated in a
letter to the Guardian that the article had “nothing to do
with reality.” The letter declared that it was “puzzled
by the sensationalist attitude of the authors.”
   Craig Murray publicly stated that he had been
involved in earlier talks with Ecuadorian consul Fidel
Narvaez over possible “future destinations” for
Assange. Russia, he insisted, was specifically ruled out
as “undesirable.”
   Assange was granted Ecuadorian citizenship in early
December 2017 as part of considerations as to whether
holding that status could assist in getting him out of the
embassy. British authorities left no doubt that it would
not.
   On March 28, 2018, under intense pressure from
Washington and London, the Ecuadorian embassy cut
off Assange’s ability to communicate with the outside
world or even receive personal visitors, in a vindictive

effort to force him to leave the building.
   Murray linked the Guardian’s allegations directly to
the Mueller investigation in the United States. The
investigation appears to be trying to construct a case
that WikiLeaks and Assange “conspired” with Russian
intelligence during the 2016 presidential election to
hack the Democratic National Committee and publish
emails that impacted on the campaign of Hillary
Clinton.
   The authors of the Guardian article are Stephanie
Kirchgaessner, Dan Collyns and Luke Harding. For
more than seven years, Harding, in particular, has used
the pages of the newspaper to seek to discredit Julian
Assange and undermine support for WikiLeaks.
   The Guardian article alleges: “The involvement of
Russian officials in hatching what was described as the
‘basic’ plan raises new questions about Assange’s ties
to the Kremlin. The WikiLeaks editor is a key figure in
the ongoing US criminal investigation into Russia’s
attempts to sway the outcome of the 2016 presidential
election.”
   Assange cannot speak for himself to answer such
assertions, as Ecuador has denied him his right to
communicate for close to six months.
   Craig Murray, however, wrote: “It is very serious
indeed when a newspaper like the Guardian prints a
tissue of deliberate lies in order to spread fake news on
behalf of the security services. I cannot find words
eloquent enough to express the depth of my contempt
for Harding and Katharine Viner [ Guardian editor-in-
chief], who have betrayed completely the values of
journalism.
   “The aim of the piece is evidently to add a further
layer to the fake news of WikiLeaks’ (non-existent)

© World Socialist Web Site



relationship to Russia as part of the ‘Hillary didn’t
really lose’ narrative. I am, frankly, rather shocked.”
   The sole objective of the efforts to associate
WikiLeaks with Russia and the Trump campaign is to
legitimise the unsubstantiated accusations of “Russian
meddling” by the Democratic Party and US intelligence
agencies. The allegations have no credibility.
   The DNC emails were published by WikiLeaks on
July 22, 2016. They exposed that the Clinton camp had
sought to undermine the campaign of Bernie Sanders in
the primary elections. As a result, top DNC officials
were forced to resign in disgrace over their attempt to
manipulate the outcome. Later, in October 2016,
WikiLeaks also published emails leaked from Clinton
campaign director John Podesta, which shed further
light on the right-wing, militarist character of her
policies and campaign.
   WikiLeaks has flatly denied that it obtained the DNC
and Podesta leaks from purported “Russian” sources.
Craig Murray has publicly stated that he knows the
emails came from “disgruntled” employees within the
DNC who were disgusted by the anti-democratic
attempt to undermine Sanders and benefit Clinton.
   The claim that Assange coordinated with Roger
Stone, a figure who by that time was only loosely
associated with the Trump campaign, is even more
absurd. Stone did not even attempt to establish contact
with WikiLeaks until after the publication of the DNC
leaks and it was already in possession of the Podesta
emails. Apart from a few business-like exchanges, there
is no record of any collaboration between Stone and
WikiLeaks.
   The effort to paint Assange as a Russian tool is
nevertheless relentless. On September 18, Associated
Press published a letter by Assange dated November
30, 2010, authorising an individual, Israel Shamir, to
act on his behalf in seeking to get a visa to go to
Russia. AP asserts that the letter was an “early hint of
Assange’s budding relationship with Moscow” which
“would become increasingly salient before the 2016
presidential election.”
   In fact, the letter serves only to underscore the
immense peril that faced Assange in late 2010.
Politicians and media figures in the US were publicly
calling for him to be murdered over WikiLeaks’
publication of information exposing American war
crimes and diplomatic intrigues. A Swedish prosecutor

was pursuing manufactured allegations that he had
possibly committed sexual assault. The government of
Australia, where Assange is a citizen, was refusing to
provide him with any assistance.
   For Assange to consider leaving Britain for Russia, or
any another country that was less likely to collaborate
with a politically-motivated extradition request, was
entirely rational. As it was, Sweden blocked that
possibility by successfully issuing an Interpol Red Alert
for Assange’s arrest on the same day, November 30,
2010.
   Within days, Assange had handed himself in to
British police, beginning the protracted 18-month legal
battle against extradition to Sweden from where he
could have been rapidly dispatched to the US to face
espionage charges. The legal campaign culminated with
his request for political asylum in the small Ecuadorian
embassy in June 2012.
   Speaking last week at the World Ethical Data Forum,
Assange’s legal representative Jennifer Robinson
stated: “We have used every legal avenue available to
us, in the UK and at the UN, to challenge this situation.
This is and has always been about the risk of US
extradition. This case could be resolved tomorrow if the
UK would give this assurance.”
   Instead, all indications suggest the British, Australian
and Ecuadorian governments are collaborating to have
Assange indicted and extradited to the US to appear as
part of the Mueller investigation.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

