World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Britain’s secret propaganda “ I ntegrity
Initiative’ targets Russia

Thomas Scripps
4 February 2019

In a desperate attempt to cover its tracks, the propaganda
network linked to Britain's security services, the Integrity
Initiative (I1), has wiped its website and locked its Twitter
account “pending an investigation into the theft of data.”

The decision was taken shortly after the Anonymous
hacking group released new Il documents targeting Russia
as supposedly the greatest threat to world peace, based on
claims that it is the country most likely to use nuclear
weapons.

The documents reveal yet more of the disinformation
campaign used to justify NATO preparations for war with
Russia, including the use of nuclear weapons.

Minutes from a joint workshop of the Institute for
Statecraft (I1fS), which runs the I, and the US government-
funded Center for Naval Analyses discuss what would
happen if the “West” intervened to “push back” a Russian
advance in the case of a localized conflict. “The reality of
the Russian nuclear doctrine is that it will not back down. ...
War games usually start with Russia about to, or using a
nuclear weapon,” the minutes conclude.

Citing the inevitability of Russian use of nuclear weapons
is used to justify their “pre-emptive” use by the NATO
powers in the type of “pre-emptive war” made infamous by
President George Bush's criminal invasion of Iragq and
which now forms the bedrock of the Pentagon’s National
Security Strategy. Last Friday, US Secretary of State Mike
Pompeo announced US withdrawal from the 1987
Intermediate Range Nuclear Forces (INF) treaty as part of
the reorientation of the US military toward “great-power”
conflict with Russia and China.

Registered as a Scottish charity promoting good
“governance and statecraft” and working to “counter
disinformation,” the IfS and |l privately list their “top three”
objectives as:

» “Developing and proving the cluster concept and
methodology” —that is, creating various national networks of
assets in government, the military, the media and academia
to covertly coordinate anti-Russian propaganda. The
“gilencing [of] pro-Kremlin voices on Serbian TV" by the

Serbian political analyst and director of the Center for Euro-
Atlantic Studies, JelenaMilic, is given as an example.

» “Making people (in Government, think tanks, military,
journalists) see the big picture, making people acknowledge
that we are under concerted, deliberate hybrid attack by
Russia,” as seen in the II's coordination of the media
response to the Skripal affair.

» “Increasing the speed of response, mobilising the
network to activism in pursuit of the ‘golden minute.’” That
is, creating fraudulent “popular” campaigns and
“independent” news stories to push an anti-Russian agenda,
as with the successful effort to prevent the promotion of an
insufficiently Russophobic general in Spain and the attack
on Labour Party leader Jeremy Corbyn.

This work is overseen by military intelligence operatives
and run in service to the Ministry of Defence (MoD) on
behalf of a network of pro-British and US imperialist outfits.

The IfS co-founder and director, Daniel Lafyeedney, is a
Senior Member, St. Antony’s College, University of
Oxford. His online university biography notes, “As Senior
Associate Fellow at the Advanced Research and Assessment
Group at the Defence Academy of the UK (2004-2010) he
specialised in the development and implementation of
capacity-building projects for high-level governance of the
security sector in European and middle-Eastern countries ...”
It adds, “His military service, legal background and career as
an entrepreneur have given him an understanding of the
importance of the link between business and national
security.”

Speaking in Israel in 2018, Lafyeedney explained, “We
have supported the creation of special Army reserve units
(eg., 77 Bde and SGMI—Specidist Group Military
Intelligence) with which we now have a close, informal
relationship” and how the work of the IfS and Il feeds “into
the highest levels of MoD and the armed forces.”

© World Socialist Web Site


/en/articles/2019/01/07/inte-j07.html
/en/articles/2018/12/06/spai-d06.html
/en/articles/2018/12/11/corb-d11.html

In return, the IfSand |1 receives £2.6 million in funding
for 2018-19 as well as office space in centra London
provided by the British Foreign and Commonwealth Office.
Funding also comes from HQ NATO Public Diplomacy, the
US State Department, the “German business community,”
the Lithuanian Ministry of Defence, the US think tank the
Smith Richardson Foundation and other named “partner
ingtitutions.”

Il is involved in a concerted anti-Russian offensive in
Eastern European states. Ukraine, the Baltic states, Moldova
and Armenia are all referenced as crucia areas of 11 work.
One document on the Baltics refers to the need to be
“educating our audience to understand how Russia sees this
world as being at war.” Another on the war in Eastern
Ukraine claims “aggression is inherent in the Russian
condition.”

A file called “Moldova Democracy” explicitly argues for
regime change, demanding that “A new team of people with
integrity must come to power” or else “Moldovawill remain
a captured state forever, under Russian direct influence.”

During the 2018 protests in Armenia, the |l published
articles and intervened in social media to encourage a break
with Russia after a change in government.

One of its key partners in Ukraine is Stopfake, which
defends the far-right Ukrainian regime and the fascist forces
which put it in power. An Il document resolves to “Provide
guest articles from ... our clusters for StopFake's printed
material published and distributed along the contact line in
Eastern Ukraine.”

In the UK the Il is engaged in efforts to shut down
uncooperative media outlets, accusing them of precisely the
dirty tricks that it itself engages in. The most notable target

is Russia Today (RT), which, Il laments, is finding an
audience because of “growing mistrust of western media
among westerners.”

RT has been the target of an escalating campaign of
attempted censorship with MPs demanding its broadcasting
license be revoked. In December, the regulator Ofcom
threatened to fine RT, claiming it had broken impartiaity
rules. There was no prior announcement from Ofcom that
any RT shows had received more than 10 complaints from
the public—as is standard practice. The Il’s hidden hand is
suggested in an Il “Production timetable” document, which
included the item in “eight complaints forwarded to Ofcom
on RT’s failure to ensure due impartiality with reguest to
launch aformal investigation.”

Other |1l plans include efforts to investigate “likely
target[s] (e.g., a university with an anti-fracking agenda)” in
receipt of Russian funding—even where those organisations
are not in breach of the law.

A 2016 report by Péter Krekd and Loérant Gy?ri of the

Budapest-based Political Capital Ingtitute on “pro-Russian
far-left parties in Europe’ names parties such as Syriza in
Greece, the Left Party in Germany, and Unsubmissive
France and essentially accuses them of being Russian
stooges. Invoiced for payment to the Il, the report ends with
the recommendation that states “need to assess in more
detail the security implications’ of these parties alleged
Russian connections.

In the UK—and this helps explain the complete absence of
media coverage of its sordid activities—the leaked Il
documents list the names of a “cluster” of top journalists
and TV reporters including the Times' David Aaronovitch
and Dominic Kennedy, the Guardian’s Natalie Nougayrede,
Carole Cadwalladr and Paul Canning, the BBC's Jonathan
Marcus, the Financial Times Neil Buckley, the Economist’s
Edward Lucas and Sky News' Deborah Haynes.

Leading Blairite Labour MP Ben Bradshaw islisted, asare
“individuals who are very senior civilian experts in some
relevant area, such as Hedge Fund managers, senior bankers,
Heads of PA companies, etc., i.e., people whom the Army
could never afford to hire, but who donate their time and
expertise as patriots.”

The drawing together of such figures is a manifestation of
the strategy laid out in the recent British National Security
Capability Review, which singled out Russia as enemy
number one for British imperiaism. It caled for a “Fusion
Strategy” to advance the UK's strategic interests against
Moscow, which would make use “of al our capabilities;
from economic levers, through cutting-edge military
resources to our wider diplomatic and cultural influence on
the world’'s stage” to “project our globa influence.” The
BBC and “collaborative programmes with industry and
academia’ are listed as examples.

The Il is proof that these plans are far-advanced and have
been able to proceed without a word of criticism from a
complicit bourgeois media.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

