World Socialist Web Site

WSWS.0rg

The Guardian’sdirect collusion with media
censor ship by secret services exposed

Thomas Scripps
22 June 2019

Minutes of Ministry of Defence (MoD) meetings have
confirmed the role of Britain's Guardian newspaper as a
mouthpiece for the intelligence agencies.

Last week, independent journalist Matt Kennard revealed
that the paper’s deputy editor, Paul Johnson, was personally
thanked by the Defence and Security Media Advisory Notice
(or D-Notice) committee for integrating the Guardian into
the operations of the security services.

Minutes of a meeting in 2018 read: “The Chairman
thanked Paul Johnson for his service to the Committee. Paul
had joined the Committee in the wake of the Snowden affair
and had been instrumental in re-establishing links with the
Guardian.”

D-Natices are used by the British state to veto the
publication of news damaging to its interests. The davish
collusion of the mainstream media ensures that such notices
function as gag orders.

Johnson joined the committee in 2014 and evidently
excelled in his performance. A separate set of minutes from
the first meeting attended by Johnson records the
Guardian’s close collaboration with military officials.

Under a section detailing “advice” given by the
intelligence agencies to the media, the document reads
“most of the occurrences and requests for advice were
related to further publications by The Guardian of extracts
from the Snowden documents. The Secretary reported that
the engagement of DPBAC [Defence Press and Broadcasting
Advisory Committee] Secretariat with The Guardian had
continued to strengthen during the last six months, with
regular dialogues between the Secretary and Deputy
Secretaries and Guardian journalists.”

The secretary and deputy secretaries were Air Vice
Marshal Andrew Valance CB OBE, Air Commodore David
Adams and Brigadier Geoffrey Dodds OBE. The chairman
was Peter Watkins CBE, the MoD’s director genera of
Strategy, Security and Policy Operations.

Under the direction of these military intelligence handlers,
the Guardian played a role in bringing other newspapers
internationally to heel. The minutes note, “because of an

agreement between The Guardian and alied publications
overseas to coordinate their respective disclosures of
Snowden material, advice given to the Guardian has been
passed on to the New York Times and others, helping guide
the disclosures of these outlets.”

In September 2014, the Guardian allowed the former head
of GCHQ (Government Communications Headquarters) Sir
David Omand to publish an article titled, “Edward
Snowden’s leaks are misguided—they risk exposing us to
cyber-attacks.”

He declared, “Journalists are not best placed to identify
security risks;, we have to trust those who oversee the
intelligence-gathering.”

In 2016, Paul Johnson used an unprecedented interview
with a serving head of MI5, Andrew Parker, to propagandize
for the antidemocratic, warmongering interests of British
imperialism.

These facts are damning proof of the Guardian's total
integration into the propaganda wing of the MoD following
its involvement in the WikiLeaks and Snowden files
releases. Indeed, the work of WikiLeaks and its founder
Julian Assange has served to expose and confirm the deep
ties of the entire mainstream media to the military-
intelligence complex.

The Guardian has been viewed historically as the voice of
British liberal dissent, critical of the worst excesses of
British capitalism at home and abroad. But it has always
acted as a politicad policeman—Tfiltering the news
“responsibly” and channelling the resulting anger into
impotent moral appeals to the state and other authorities. Its
dealings with Assange and Snowden transformed political
allegiance into direct subservience. Its liberal, critica
pretensions unravelled in a matter of afew months.

When Assange looked to the Guardian and other papers
internationally such as the New York Times to publish the
Afghan and Irag war logs and secret US diplomatic cablesin
2010, the editors’ main concern was damage control. Within
amonth of aninitial publication of documents, the Guardian
had broken off relations with Assange—publishing an

© World Socialist Web Site



infamous December 17 editorial “WikiLeaks. the man and
the idea.” It stated that the Guardian had only agreed to
publish “a small number of cables’ to control the political
fall-out from the details of murder, torture, espionage and
corruption they revealed and give it the opportunity of
“editing, contextualising, explanation and redaction.”

The main purpose of the editorial was to support
Assange's extradition to Sweden on trumped-up alegations
of sexual misconduct relating to a trip to that country a few
months earlier.

In an op-ed piece published last month by former
Guardian editor Alan Rusbridger, he assumes to take the
moral high ground by claiming that WikiLeaks issued leaks
unredacted, and wanted to continue this practise, in contrast
with his “responsible” journalism. An editorial published
immediately prior to Rusbridger’s article, again supporting
Assange's extradition to Sweden to face “charges’ that
don't exist, stated, “The Guardian disapproved of the mass
publication of unredacted documents ... and broke with Mr.
Assange over theissue.”

This is a self-serving lie. WikiLeaks has pointed out that
the editorial “conveniently leaves out” that it was the
Guardian—through a book authored by David Leigh and
L uke Harding—that disclosed the password to the digital file
Assange had given them in confidence. The book was a
hatchet job on WikiLeaks. The rights to it were sold,
becoming the basis of a slanderous Hollywood movie.

When NSA contractor Edward Snowden leaked files
detailing blanket state surveillance of the world's population
in 2013, the Guardian set out to play the same “responsible”
role. Asked afterwards if the paper had held back from
publishing anything about GCHQ and UK security services
because of “worries about national security,” the ever-pliant
Mr. Rusbridger replied, “Yes, we've held back a great deal,
we've published a small amount of what we have read.”

This time, however, the Guardian was told by the security
services that even rigorously filtering the Snowden's
revelations was not good enough. It must stop publishing
immediately.

The country’s top civil servant, Cabinet Secretary Sir
Jeremy Heywood, called the Guardian’'s offices to pass on
the demands of then Prime Minister David Cameron that the
Snowden material either be returned to the government or
destroyed. Editors were threatened with legal action if they
did not comply.

Rusbridger later explained, “The tone was stedly, if
cordial, but there was an implicit threat that others within
government and Whitehall favoured a far more draconian
approach.” This is a masterpiece of understatement. Emails
obtained by the Associated Press in 2014 showed that this
was an operation conducted in intimate collusion between

the government, the British security services and the US
National Security Agency, including then Director of
National Intelligence James Clapper.

In the end, two GCHQ security officials directly oversaw
the Guardian’s destruction of its own material. Three
Guardian staff members, including Paul Johnson himself,
destroyed the hard drives in the Guardian’s possession with
angle grinders and other equipment provided by GCHQ
officials.

The Guardian had been put in a position it never wanted.
Its liberal reputation, and previous disclosures, had made it
the newspaper of choice for WikiLeaks and Snowden’s
revelations. But the scale of what had been uncovered
threatened the fundamental interests of British and US
imperialism. It therefore rolled over when the government
told it to cease and desist, before taking its place alongside
the rest of the right-wing media on the secret committee
responsible for press censorship and propaganda
dissemination.

One of Assange's persecutors-in-chief, Luke Harding,
enjoys the most intimate relations with the security services.
His notorious November 2018 fabrication, claiming Assange
held meetings with US President Donald Trump’s former
campaign manager Paul Manafort, was published in the
Guardian just two weeks after Johnson was thanked for “re-
establishing links’ with the MoD. The story was widely
cited and formed a keystone of the efforts, spearheaded by
the Democrats in the US, to present WikiLeaks and
“Russian interference” as the causes of Trump's 2016
election victory.

Harding played a central role in silencing questions over
the UK government’s bogus account of the Skripal affair in
mid-2018. These events were the subject of at least one D-
notice, issued while Paul Johnson was on the responsible
committee.

An unintended but valuable consequence of the WikiL eaks
exposures has been to explode the fraud of the Guardian's
claim to any critical independence from the state. The crimes
of the maor imperialist powers against the world's
population made available by WikilLeaks were so great that
they could not be neutralised, even by the Guardian's
professional gatekeepers of the “truth.” Not a word
published in this imperialist propaganda sheet can ever be
taken at face value.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


/en/articles/2011/03/wiki-m10.html
/en/articles/2013/10/22/fift-o22.html
/en/articles/2013/08/21/guar-a21.html
http://www.tcpdf.org

