
World Socialist Web Site wsws.org

Scandal erupts over Público exposure of state
complicity in Barcelona attack
Part II: The Barcelona daily La Vanguardia tries to discredit Público
Alejandro López
11 September 2019

   After Público’s report exposed intelligence
foreknowledge of the Barcelona terror attacks, the
Barcelona-based daily La Vanguardia intervened to
attack Público. Directly contradicting documents
revealed by Público, it argued that neither the National
Intelligence Center (CNI) nor the police were aware of
the terrorists’ movements prior to the August 2017
attacks, and that the phones had never been tapped.
   The four articles bear all the hallmarks of a damage
control operation targeting the Público report by the
Catalan bourgeoisie, working with the CNI and the
state machine in Madrid. Mainstream media and
politicians have used them to attack Público and the
author of the Público reports, Carlos Enrique Bayo, and
prop up the rapidly-disintegrating official story that the
attackers flew under the radar, catching European
intelligence agencies totally by surprise when they
attacked.
   All four La Vanguardia articles base themselves on a
report leaked to La Vanguardia by the Catalan Police,
the Mossos d’Esquadra, and dated over a year after the
attacks, on October 11, 2018. According to La
Vanguardia’s account, the Mossos later recovered 13
telephone numbers used by the terrorists on the day of
the attack, allowing them to reconstruct the events. It
alleges that one of the phones contained information
that allowed investigators to map out the attackers’
prior actions.
   La Vanguardia further claims that more information,
including a trip to Paris by two of the attackers, was
also reconstructed after the events by taking into
receipts, parking and toll tickets, and bank statements,
with help from Spanish and French intelligence.
   It also asserts that the El Satty file “never disappeared

or was deleted from the databases of the security
forces”, apparently contradicting Público’s assertion
that the CNI had tried to delete it, presumably to hide
the well-established fact that Es-Satty was a CNI
informant. La Vanguardia claims that source of these
“speculations” were the Mossos, who mistakenly
reported on the same day of the attacks that Es-Satty
“has no registered arrests from any police force.”
   The La Vanguardia articles are something of a red
herring, insofar as the various documents they cite from
the Mossos do not affect the credibility of the CNI
documents upon which Bayo based the Público report.
These clearly show that the CNI was intensively
monitoring the terror cell, whatever other work the
Mossos may have done after the attack to investigate
the cell members’ movements. Bayo called La
Vanguardia’s article a “well-planned document leak,”
and part of a “campaign to discredit” Público in general
and his own report specifically.
   One of the key facts is that the CNI knew the
numbers of the French SIM cards that the terror cell
members bought in Paris with false identities a few
days before the Barcelona attacks.
   Both La Vanguardia and Público, using different
sources, quote the same telephone numbers assigned to
two of the young attackers. Bayo writes, “We must
insist that without prior surveillance it’s impossible to
know two names of the false identities between the
thousands of prepaid SIMs that are acquired each day
in Paris, nor to relate these two numbers to the two
terrorists afterwards only because of their geolocation …
or discover at what time and where they were
activated.”
   La Vanguardia never refutes another key piece of

© World Socialist Web Site



evidence that Público revealed. The CNI report leaked
by Público reports that one of the attackers “cuts his
phrases short to not reveal specific details of his
activities.” Such a statement reveals that the attackers
were being monitored, and not that their trip details
were reconstructed based on bank statements and toll
booth receipts.
   La Vanguardia also asserts that the CNI never deleted
Es-Satty’s file or that his file was never hidden for the
Catalan regional police. La Vanguardia provided a long
explanation claiming that the Mossos did not consult
the National Database of criminals, where they would
have found Es-Satty’s background, because they only
looked in their local Catalan archives, which had no
reference to the Ripoll Iman. This, La Vanguardia
explains, is why when Belgian police asked the Mossos
about Es-Satty in early 2016, they said they had no
prior information about him.
   Público, however, shows that the hiding of Es-Satty’s
convictions happened two years earlier, before the
attack, when he tried to become the imam of Ripoll.
The normal procedure would have involved a
background check. As Bayo says, quoting a police
source, “imams with these police records are a dozen in
Spain, and we monitor each of them.” Público’s source
was referring to the fact that Es-Satty had two jail
sentences, one of them for drug trafficking, as well as a
history of relations with jihadists before and during his
imprisonment. However, the Muslim community in
Ripoll was given a clean curriculum vitae for Es-Satty,
doctored by the CNI.
   Bayo also shows how La Vanguardia’s claim based
on a report from the Civil Guards that he was
radicalized in prison raises the question as to why the
police did not inform local authorities. Both the Civil
Guards and the National Police had the information,
and the National Police even went to visit the Ripoll
Mosque twice when Es-Satty was preaching.
   Moreover, if, as La Vanguardia asserts, the Civil
Guards database always had “the information and it
was never erased,” this raises the question: if they knew
his background and went to visit him twice in Ripoll
before the attacks, why didn’t they warn local Muslims
of their preacher’s history? As Bayo states, “To
exonerate the CNI they [ La Vanguardia ] are leaving
the state security forces in a very bad place”.
   Bayo concludes by quoting his CNI sources, who

state that in order for Es-Satty to have become a Imam
in Ripoll, “there could be no trace of his long history of
proven relations with jihadist groups. Therefore, the
police record was hidden in case the local Muslim
community requested a review of his past.” That does
not mean that the criminal and police records were
completely eliminated, which, according to Bayo and
his intelligence sources, would be impossible, but that
they hid it from the Catalan police at that time to
protect Es-Satty, the CNI’s informant.
   La Vanguardia also fails to seriously deal with the
factual material leaked and analysed by Público, such
as how the CNI worked to prevent the expulsion of Es-
Satty and get him appointed as an imam in Ripoll. Nor
does the daily explain how he could move around
Europe to meet jihadist cells and indoctrinate his own
cell, which ceaselessly moved from one end to the other
of Catalonia as it amassed a large store of explosives,
while Es-Satty preached jihadist sermons in Ripoll.
   Readers are apparently supposed to believe that
despite intense surveillance and the CNI’s own
admission that Es-Satty was their informant, he was
able to prepare the attacks totally undetected.
   La Vanguardia also omits other pre-existing evidence
of state foreknowledge of the attack: French
intelligence admitted that they followed the terrorists
before the attack, and a security firm close to US
intelligence agencies had sent a “red alert” notice about
the cell to Madrid prior to the attacks.
   That is to say that, as opposed to analyzing and
recreating the events that led to the attacks in an
objective way, dealing with all that is known from
different forces involved in the attacks, it made a one-
sided presentation that covers up the foreknowledge
and complicity of the CNI in the attack.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

