English

Mandarin announcement of Australian lecture series on 70th anniversary of the Chinese Revolution

We are posting below a Mandarin translation of the announcement for a lecture series organised by the International Youth and Students for Social Equality (Australia) entitled, “70 years since the Chinese Revolution: How the struggle for socialism was betrayed.”

The lectures, which will be delivered by Peter Symonds, are being held at university campuses in Brisbane, Newcastle, Sydney and Melbourne, and at Victoria University in Wellington. Symonds is a member of the international editorial board of the WSWS and a frequent writer on political developments throughout Asia, including China. The English-language announcement is available here.

IYSSE在澳大利亚的系列讲座

七十年前,在1949年的10月1日,中国共产党的领导人毛泽东站在北京的天安门广场上,宣布中华人民共和国成立。1949年的中国革命这一重大事件结束了中国在帝国主义列强下超过一个世纪的屈从,在几十年的内战和军阀纷争之后统一了全国,提升了生活状况。

International Youth and Students for Social Equality (IYSSE),即社会主义平等党(SEP)的青年组织,将要在澳大利亚的大学中举办一系列讲座来讨论中国革命对今天的意义。中国现在是世界第二大经济体,是世界政治中的重要影响因素,也处在美国帝国主义为了维持全球霸权而准备开战的中心。

中国是社会主义还是共产主义?它是否自己成为了一个帝国主义势力?不论给出答案的是学术界、企业媒体、还是如社会主义替代党(Socialist Alternative)这样的假性左翼组织,甚至北京的中共政权,这些答案所满载着的,都是深陷于全球资本主义危机里的统治阶级的政治议程和目的。

对于中国和国际上的工人阶级来说,一个独立的革命性纲领必须扎根于对中国革命的科学得理解。在这场革命极大地改变了国际关系和中国的阶级关系的同时,立足于反动的斯大林主义的“一国社会主义”的中共所扮演的角色,则是从一开始就扭曲了这个新成立的国家。并非像1917年在俄罗斯发生的那样,夺取政权的并不是工人阶级,而是一个官僚机构。他们的力量来自于其农民军队,并对任何无产阶级运动都抱有深深的敌意。

与斯大林主义和毛主义进行着旷日持久的斗争的国际托洛茨基主义运动把中华人民共和国定性为一个扭曲的工人国家:它迟迟才国有化财产关系并按照斯大林主义的路线实施官僚化的计划经济,但是工人阶级没有任何政治话语权。并且,民族主义的“一国社会主义”纲领迅速走入了一个政治和经济上的死胡同。仅仅在革命的23年之后,毛泽东和中共就背叛了工人们的社会主义愿望,与美国帝国主义达成了一个意义深远的协议,为资本主义复辟打开了大门。

本次讲座会对1949年的中国革命及其后果进行评述,并坚决阐明托洛茨基主义运动的政治观点——支持中国和世界各地的工人团结起来,进行基于社会主义国际主义的斗争,并终结这剥削性的盈利系统。主讲人Peter Symonds是SEP的世界社会主义网站(World Socialist Web Site)的国家主编,并写过大量关于中国、亚洲及更广泛的问题的作品。

Details:

University of Melbourne 墨尔本大学
Thursday, 3 October, 6:30 p.m. 星期四,10月3日,下午6点半
Laby Theatre, Physics South Building
(near corner Elgin & Swanston St)

Victoria University (Melbourne) 维多利亚大学(墨尔本)
Friday, 4 October, 1:30 p.m. 星期五,10月4日,下午1点半
Room 209, Building C
Footscray Park campus

Victoria University of Wellington (New Zealand) 惠灵顿维多利亚大学(新西兰)
Monday, 7 October, 6:30 p.m. 星期一,10月7日,下午6点半
Kirk Building, room KK204

Western Sydney University (Sydney)
Wednesday, 9 October, 1 p.m.
Building EB, Room 3.33
(Parramatta South campus)

University of New South Wales (Sydney)
Wednesday, 16 October, 7 p.m.
1 Day Lane, Kensington (Off campus),
Hall 2
(Adjacent to Kensington Park Oval)

Macquarie University (Sydney)
Thursday, 17 October, 6:30 p.m.
17 Wally’s Walk, room 209