
World Socialist Web Site wsws.org

Australian media’s “Chinese spy defection”
story unravels
Oscar Grenfell
5 December 2019

   It took little over a week for lurid media claims about
Wang Liqiang, a supposed defector from Chinese
intelligence, to be revealed as a tissue of lies and
fabrications aimed at bolstering a three-year anti-China
campaign waged by the official press and the political
establishment in Australia.
   On November 24, 9Now’s “60 Minutes” program
publicly unveiled Wang in a heavily-promoted episode.
Reporters, including Nine Media’s Nick McKenzie,
claimed that the defection was the most significant by a
foreign spy in decades.
   Wang was provided a platform to tell tales about
“Chinese interference” operations spanning multiple
continents, and to warn that Australia must not
underestimate Beijing’s reach. Nine media marshalled
“experts” from US and Australian-government funded
think tanks, who stated that Wang’s story was
consistent and warned darkly that his life may now be
in danger.
   Politicians from the Coalition government and
opposition Labor Party made speeches expressing their
“serious concern,” and pledging to intensify their
campaign against “foreign interference.” The director
general of the Australian Security and Intelligence
Organisation (ASIO) issued an unprecedented
statement, declaring that the spy agency was “taking
seriously” and “actively investigating” Wang’s claims.
   The story also had global implications. It was used by
right-wing, US-aligned forces throughout Asia to
ratchet-up tensions with China. In Taiwan, a man
whose name appeared on a list of Chinese operatives
drawn up by Wang was detained by the security
services.
   On November 26, however, after a five-day media
barrage, the Australian reported that the intelligence
agencies had concluded that Wang “is not the high-

level operative-turned-defector he claimed to be,” and
that he “was, at most, a bit player on the fringes of the
espionage community.”
   The finding was not a surprise to anyone who had
scrutinised Wang’s claims. As the WSWS commented
two days after the “60 Minutes” episode was broadcast:
“[H]is story reads like a cross between a spy movie and
a boys’ own adventure. It seems crafted to bolster
virtually every strand of the anti-China narrative that
has been promoted by the US and Australian state
agencies and the corporate media.”
   Among the many implausibilities was the fact that
Wang’s only apparent skill—and the primary basis for
his progression in the intelligence world—was oil
painting. He was, moreover, supposedly involved in
some of China’s most sensitive intelligence operations,
when he was a 23-year-old arts graduate with a year of
espionage experience. Despite being a cut-out—i.e.,
someone not directly employed by an intelligence
agency—Wang asserted familiarity with intelligence
operations around the world.
   That his absurd story was so aggressively promoted
was clearly a political decision, involving sections of
the intelligence agencies, their mouthpieces in the
media and the government. It has since come to light
that Wang was introduced to ASIO by federal Coalition
MP Andrew Hastie. How Hastie, the head of the joint
parliamentary committee on intelligence, began
rubbing shoulders with Wang, who the Chinese
government claims is a convicted conman, has yet to be
explained.
   The purpose of the campaign surrounding Wang was
to justify Australia’s stepped-up involvement in the US
plans for war with China. This includes the use of
draconian foreign interference legislation enacted last
year, which potentially criminalises any internationally-

© World Socialist Web Site



coordinated political activity and creates the conditions
for the banning of anti-war organisations.
   In the immediate aftermath of Wang’s “unveiling,”
media articles stated that the security establishment was
frustrated that there has not been a prosecution under
the laws and that they were searching for a “scalp.”
   That sections of the media have now cast doubt on
Wang’s story, and that it has largely been dropped by
those who promoted it, is because of fears that his
bogus tales could discredit the entire anti-China
campaign. The revelation that ASIO did not believe his
claims was only made public after damning evidence
exposed the gaping holes in Wang’s narrative.
   Two days after the “60 Minutes” program appeared,
it was revealed that a Chinese-language expert and two
Korean-language experts had examined documents
Wang presented, concluding that they were riddled with
inconsistencies.
   The Australian cited Macquarie University China
researcher Adam Ni, who stated that Wang got the
name of the Chinese military institution that he was
supposedly working under wrong four times in one
document. His “claims and credibility should be seen
with skepticism,” Ni said.
   The Korean-language experts noted that the false
South Korean passport Wang claimed had been
provided to him by the Chinese state was issued in a
name commonly given to women, not men. If he had
used it to travel, they said he would almost certainly be
detained.
   Then Chinese state media released a video of what it
claimed was a 2016 Chinese court case in which Wang
pleaded guilty to fraud. The man they claim is Wang is
heard plaintively stating: “Dear judge, the result of my
action was due to my lack of awareness of law, so I
hope the court could give me a lighter punishment.
That’s all.”
   The blows kept coming, with the South China
Morning Post reporting: “Lieutenant General Wong
Yen-ching, former deputy chief of Taiwan’s Military
Intelligence Bureau, has given a withering assessment
of Wang’s allegations, dismissing him as ‘an outright
liar’.”
   Wang had claimed that he played a leading role in a
Chinese plot to subvert Taiwan’s 2018 elections, but,
according to the Post, Wong told Taiwanese media that
Wang “lacked proper knowledge of the spy agency he

supposedly worked for, was too young to be involved
in any major operation targeting Taiwan, and his
background was too weak for him to be recruited by
military intelligence.”
   Even one of Wang’s supposed victims branded him a
conman. In October 2015, five Hong Kong booksellers
disappeared after selling literature critical of the
Chinese regime. They emerged in China. It appeared
they had been abducted by the authorities in a
significant attack on civil liberties.
   Wang said he was “responsible for the negotiation
and tasks to be implemented.” But Lam Wing Kee, one
of the kidnapped booksellers, told Hong Kong media
that Wang was likely just repeating details of the
abduction that he had “heard elsewhere,” dismissing
his claim to have played any central role in the
operation.
   All in all, the Chinese government’s statement that
Wang is a criminal who fled the country last April after
facing the prospect of charges over an investment
fraud, is a more plausible claim than any of those
advanced by Wang’s advocates.
   Unabashed, Nick McKenzie—who just a few weeks
ago was describing Wang as “the first Chinese
operative to ever blow his cover”—has continued to
churn out articles warning of Chinese interference,
based solely on the unsubstantiated assertions of the
intelligence agencies.
   The collapse of Wang’s story, and the revelation that
he is most likely “the spy who wasn’t,” is an object
lesson in the fraudulent character of the entire anti-
China campaign. Lurid claims are presented as
unquestionable facts, without any evidence. Political
figures with ties to governments and the intelligence
agencies are rolled-out as impartial experts.
   When the story falls apart under the slightest scrutiny,
those in the press peddling the neo-McCarthyite line
simply move on to their next operation.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

