
World Socialist Web Site wsws.org

Germany’s right-wing Bild newspaper
agitates against China
Peter Schwarz
23 April 2020

   The accusation that the Chinese government’s policies are
to blame for the coronavirus pandemic and the economic
damage it has caused is now being raised by governments
and media outlets around the world. However, it has no basis
in fact.
   The accusation serves to divert attention away from the
ruling elite’s failure to deal with the pandemic, while at the
same time whipping up public opinion for war with China.
The US and European imperialist powers want by any means
necessary, including military force, to prevent China from
emerging from the pandemic economically and
geostrategically strengthened.
   In the United States, both President Trump and the
opposition Democrats support the China bashing. Last week,
Trump justified his decision to suspend funding to the World
Health Organization (WHO) for their alleged dependence on
China. Many leading media outlets are spreading the
conspiracy theory that the coronavirus was made in a
Chinese laboratory. Or they claim that the disease has only
spread so widely around the world because China failed to
make information about it public for six days in January.
The Democrats accuse Trump of being too soft on China.
   In Germany, the Bild newspaper and its editor-in-chief,
Julian Reichelt, are leading the anti-China campaign.
   On 15 April, the widely-sold tabloid published a piece
entitled “What China owes us: a coronavirus bill.” The
article calls on China to pay for losses ranging from the
tourist industry (“a decline in sales of €24 billion in March
and April alone”), retail (“€1.15 billion of lost sales per
day”), and many other sectors, including Volkswagen
(“losses of €2 billion per week”). In addition, there are multi-
billion euro costs to the federal budget and the decline in
GDP, which depending on the extent of the downturn, could
range from €1,784 to €4,305 per head of population. Bild
declares it a “fact” that the coronavirus spread from Wuhan
around the world “because the Chinese government
suppressed important information for a week.” It states that
“Renowned international law experts” are “of the opinion
that China violated its obligation to share information with

the World Health Organisation.” Due to this delay, it
continues, “health systems around the world lost a lot of
time to prepare themselves for the pandemic.” The affected
states have therefore “the right to sue China for
compensation in an international court.”
   The tabloid explicitly bases itself on the neoconservative
British Henry Jackson Society, which called on the G-7
states to sue China for £3.2 trillion (€3.7 trillion).
   The Chinese embassy in Berlin answered Bild and Reichelt
in an open letter. In it, they refuted the accusations based on
publicly available data confirmed by the WHO.
   As early as 31 December, 2019, Chinese authorities
informed the WHO, and from 3 January, 2020, the United
States and other countries, regularly about “lung infections
of an unknown origin in Wuhan.” At the time, 44 cases were
known. SARS-CoV2 was first identified on 8 January, and
on 11 January, China published the gene sequencing for the
virus online and transmitted the genetic data to the WHO.
On the basis of thorough epidemiological research, China
confirmed on 20 January that the virus was capable of
human-to-human transmission, and three days later it
imposed a quarantine on Wuhan.
   “Many countries that now have to combat COVID-19,”
wrote the Chinese ambassador, “had time to prepare for the
cross-border transmission of the virus after China reported
its outbreak within the framework of IHR regulations.” The
accusations are aimed at “distracting attention from their
own mistakes and weaknesses.”
   This is undoubtedly the case. Long after the character and
scale of the pandemic were known, the American and
European governments allowed weeks to pass, during which
they downplayed the pandemic as a “flu,” pursued a policy
of “herd immunity,” and avoided taking even the most
minimal preparatory and protective measures. Had China
issued a warning a week earlier, nothing would have
changed in this response. Bild editor Reichelt responded to
the embassy letter with an hysterical letter to Chinese
President Xi Jinping, which he also published as a video on
16 April. The letter is full of accusations, insults, racist

© World Socialist Web Site



statements and imperialist arrogance.
   For example, Reichelt accuses Xi of “shutting down any
critical newspapers or websites, but not the stalls where field
mouse soup is sold.” He has turned his country into “a world
champion in stealing intellectual property. China enriches
itself on the inventions of others, instead of inventing itself.”
“The greatest Chinese export hit, one that nobody wanted
but which has still travelled around the world” is the
coronavirus.
   Reichelt is an expert in waging filthy propaganda
campaigns. Even the conservative F.A.Z. described him in
2017, after a television appearance on the Syrian war, as a
“war propagandist” who operates “like a revolver
journalist,” “whips up emotions and always looks for
enemies.”
   Reichelt is not acting on his own initiative. Bild, and its
sister Sunday paper Bild am Sonntag (BAMS), have served
the ruling elite for decades as mechanisms for waging filthy
propaganda campaigns to support the implementation of
reactionary policies. Former Chancellor Gerhard Schröder
uttered the infamous sentence that all he needed to govern
was “Bild, BAMS, and the telly.” Public figures and anyone
with a reputation rush to attend the annual Bild press ball.
   The 39-year-old Reichelt, who began his career as a
trainee at the Bild and completed his training at the
publisher’s own Springer Academy, was appointed to head
Germany’s bestselling tabloid by Kai Dieckmann.
Dieckmann was long considered a close associate of the
publishing house’s heiress, Friede Springer, who in turn
enjoys close ties to German Chancellor Angela Merkel.
   Other media outlets have joined in the anti-China
campaign, perhaps with less vulgarity than Bild, but with a
much clearer political agenda.
   For example, Der Spiegel reported with alarm on China’s
international aid efforts. The Chinese state leadership’s
propaganda machine is pulling out all the stops to “shift the
public perception of China in this crisis to its benefit,” it
charged. They are portraying themselves “above all as
effective fighters against the virus and a solidarising helper
who is always there in an emergency when they are needed.”
   Every line of the article reflects the fear of German
imperialism of losing ground to China. Serbian President
Alexander Vucic kissed the Chinese flag when a delivery of
aid arrived, Der Spiegel worriedly noted. China is also active
in the EU, “Spain, France, Austria, Germany, and Italy have
all received medical equipment, doctors even went to Italy.”
Relations between Rome and Beijing were already close
prior to the crisis, with Italy becoming the first Western
European country to back China’s new “Silk Road”
policy. Der Spiegel noted that China’s propaganda offensive
is being watched with concern in the German government.

In this regard, it referred to a secret paper from the Defence
Ministry that accuses China of a campaign of
disinformation. Even China’s determined efforts to develop
a vaccine, and its deploying of more than 1,000 researchers
to tackle this task are interpreted as a hostile act by the
Defence Ministry. The development of a vaccine is aimed at
proving “that China leads the world today in biomedical
science, ahead of the United States.”
   We have long been in a competition of systems, notes Der
Spiegel, citing FDP foreign policy expert Johannes Vogel.
For some “who refused to accept it, they’re just realising
that now.”
   The fact that this “strategic approach” includes military
means is shown by the Defence Ministry’s decision to
publish the paper on China. The coronavirus crisis is
accelerating to the limit all of the contradictions of world
capitalism, which have been maturing for some time. This
applies to the class struggle just as much as it does to the
rivalries between the major powers.
   The plans for war against China, which have long been
pursued by the United States and NATO, are assuming ever
more dangerous forms. This is confirmed by the hysterical
agitation of the Bild newspaper. It recalls the notorious Hun
speech with which Kaiser Wilhelm II sent German troops to
crush the Boxer Rebellion 120 years ago.
   The danger of a catastrophic war can be stopped only
through an independent movement of the international
working class, which links the struggle against militarism
and war with the fight against their source in the capitalist
system.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

