
World Socialist Web Site wsws.org

Britain’s covert operations to overthrow
Syrian government exposed
Jean Shaoul
18 May 2020

   The web-based Middle East Eye has revealed that the
British government secretly funded an online
movement—Sarkha—supposedly set up and run by Syria’s
Alawite community and targeting the government of
President Bashar al-Assad.
   A project commissioned by the UK to promote
Britain’s strategic interests in Syria and the Middle East,
its exposure gives a glimpse of the vast number of such
fake news activities carried out by the intelligence arms of
the US and European powers and their regional allies in
Syria. They constitute, along with Britain’s military
strikes, a blatant violation of Syria’s sovereignty, while
breaching UK domestic law. The outcry, had Russia,
China or Iran been found to be carrying out similar
activities in Britain would be deafening.
   While the initiatives began in 2012, they took off after
August 2013 when the UK parliament decisively rejected
Prime Minister David Cameron’s efforts to join the US in
a military venture to overthrow the Assad regime.
   The revelations also expose the reactionary nature of all
those unnamed “revolutionary” forces, whose economic
and social programme was never explained, so beloved by
the pseudo-left supporters of Western intervention in
Syria.
   Sarkha (The Cry) was part of a broader covert
programme aimed at supporting Islamist forces as proxies
to topple Assad in order to weaken Iran and prepare for a
US-backed Israeli war against that country.
   Claiming to be a grassroots movement from the same
Alawite community as President Assad, Sarkha emerged
in 2014 to protest against the high casualty rate of Alawite
men serving in the Syrian army in the then three-year long
war. It urged them to unite with other ethnic and religious
communities in Syria, thereby undermining Assad’s
support base.
   According to official documents seen by Middle East
Eye, Sarkha was created by an American company under

contract to the UK’s Military Strategic Effects, a unit
within the Ministry of Defence, later handed over to the
cross-government agency, the Conflict, Stability and
Security Fund (CSSF). According to the agency’s
website, the CSSF is an important driver in the
government’s Fusion Doctrine and “supports and delivers
activity to tackle instability and to prevent conflicts that
threaten UK interests.”
   In February, Ian Cobain and Alice Ross, writing in the
Middle East Eye, revealed how British contractors, with
offices in Istanbul and Amman, recruited a network of
Syrian citizen journalists to promote an anti-Assad agenda
and build support for the armed opposition, while
supposedly rejecting “the violent extremist networks”
such as ISIS.
   Most of the journalists were unaware that their media
office was being run by a British company. Indeed, the
government’s own documents acknowledged that the
journalists’ lives would be in danger if the source of the
funding became known. It also suggests why so many
journalists have been targeted, imprisoned or killed as
spies by the Syrian regime and by opposition militias.
   One of the people involved in the project said if their
work were known to be linked in any way with the British
government it would have undermined its effectiveness.
   Not only was their output circulated in Syria, through
what purported to be the press offices of Syrian
opposition groups, but their video clips of fighters from
“moderate” opposition groups were also distributed to the
mainstream international Arabic TV and media outlets.
   These citizen journalists’ offices also served to
“maintain an effective network of
correspondents/stringers inside Syria to report on MAO
[moderate armed opposition] activity,” enabling the
British government to control the conversations between
the UK media and those presenting themselves as
representatives of the Syrian opposition. That is, the

© World Socialist Web Site



program sought to influence not only reporting within
Syria but also in Britain.
   Despite their best efforts to depict the Free Syrian Army
(FSA) as heroes, these citizen journalists could not
disguise the corruption and mismanagement of opposition
forces that had Western backing in the early years of the
wars.
   The Cameron government viewed this and other related
projects, costing around $540,000 a month, as a means of
maintaining a British presence in Syria until it could
participate in a military assault on the country, with its
mission statement saying it should have “the capability to
expand back into the strategic as and when the
opportunity arises, to help build an effective opposition
political-military interface.”
   The British government backed another project which
involved the funding and training of police forces (the
Free Syria Police) and “civil defence teams” (militias) in
rebel-held areas. The scheme, Access to the Justice and
Community Security Scheme (Ajacs), was managed by
British consultants Adam Smith International (ASI).
   This “aid” ended up in the hands of jihadi forces in
Syria. The police officers were handpicked by extremists
linked to al-Qaeda and were cooperating with courts run
by the al-Nusra Front, the al-Qaeda offshoot in Syria,
which handed out extreme punishments including
summary executions. In one case, police officers even
closed the road near Sarmin in December 2014 so that the
execution of two women by stoning could take place.
   At one point, according to ASI’s own report, the police
handed over cash, up to 20 percent of their funds at one
point, to an extremist group, Nour al-Din al-Zinki, linked
to human rights abuses and atrocities including the
beheading of a young prisoner in 2016.
   The funding for the project, ostensibly aimed at training
a civilian police force in rebel-held Aleppo, Idlib and
Daraa provinces, was only halted after a BBC Panorama
investigation, “Jihadis you pay for,” exposed how officers
from the force worked with courts carrying out brutal
sentences. Early in 2019, the Free Syria Police disbanded,
following the takeover of Idlib province by Turkish-
backed Islamists.
   The British government, along with the US, also set up
the White Helmets, ostensibly a civil defence group
dedicated to rescuing civilians caught in the fighting in
Syria. The leading figure involved in setting up the outfit
in 2013 was the former British army officer and MI6
agent James Le Mesurier. He went on to work as a
mercenary for Gulf oil monarchies in conjunction with a

company linked to the infamous former US military
contractor, Blackwater, and after training Syrians in
Turkey, sent them back into Syria to function as a
logistical support and propaganda arm of the Western-
backed “rebels.”
   Operating principally in zones controlled by the Al
Nusra Front, the White Helmets filmed staged rescues in
areas hit by bombs dropped by Syrian government and
Russian warplanes, passing on the videos to the Western
corporate media, which aired them with no questions
asked. The White Helmets have been accused of
fabricating both attacks and rescues, most infamously in
the case of an alleged gas attack in the city of Douma in
April 2018.
   At the same time parliament was explicitly rejecting any
military action against Syria, the government was secretly
loaning British pilots to the US, French and Canadian air
forces and the Royal Air Force (RAF) was participating in
air strikes in Syria as part of the US-led anti-ISIS
coalition in Iraq. This only became public knowledge
after it had begun, and well before parliament voted in
favour of air strikes in Syria in autumn 2015.
   In December 2016, the government reported that RAF
operations in Syria far outstripped the intensity of the
UK’s operations in Iraq and Afghanistan. By September
2017, more than 1,000 UK personnel, as well as special
operations forces, were involved in operations in Syria,
with the RAF having conducted around 900 airstrikes, at a
cost of £265 million.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

